View : 38 Download: 0

호텔 레노베이션을 위한 색채계획 연구

Title
호텔 레노베이션을 위한 색채계획 연구
Other Titles
(A) Study on Color Planning for Hotel Renovation : A Case study of the "S"Hotel As a Main Subject
Authors
김필령
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 장식미술학과
Keywords
호텔레노베이션색채계획장식미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
호텔 색채는 인간-환경 관계를 바탕으로 이해되며 인간의 생존과 안전에 직결하고 미적가치를 지키는데 필요한 요소로서 사회-문화적 차원에서 보아 색채사용과 관계있는 환경문제의 한 부분으로 정의된다. 본 연구는 인간의 행동과 심리에 중대한 영향을 미치는 호텔 레노베이션에 있어서 색채계획을 연구하는 방법을 연구하였으며 그 색채의 계획방법을 체계화 하였다. 본 연구의 대상으로 선정한 호텔 색채는 양적인 성장만을 이루어 단조롭고 획일화되어 기업 국가차원에서의 국제간의 경쟁력 약화현상을 초래하게 되었다. 따라서 다차원적 문제로 이해되는 창조의 과정으로 색채 정보를 조절하여 고객의 욕구를 만족시켜주고 편의를 도모한다. 기업에 있어서는 경영전략 우위의 강화조건을 향상시키고 나아가 도시환경의 미적·질적 수준 안정화에 기여할 수 있는 방법이며, 시대적 요청에 따른 필연적 행위라고 생각한다. 이를 위한 호텔 레노베이션을 위한 색채계획의 체계화 과정은 다음과 같다. 1. 본 연구는 인간-환경 관계라는 기본틀 안에서 연구의 목적과 방법을 체계화 하였으며 연구의 범위를 한정하였다. 2. 호텔 레노베이션을 위한 색채 및 색채계획에 관련 영역의 이론을 통합함으로써 이해의 틀을 마련하였다. ● 현대사회와 환경색채 사용의 흐름을 알아봄으로써 호텔 색채계획 연구는 사회·문화적 이해의 맥락에서 연구되어져야 함을 확인하였다. ● 현대사회의 국제적 요구 성향과 지역사회의 요구사항을 통해 색채계획의 필요도의 증가추세를 입증하였다. ● 사회·문화적 환경문제로 제기되는 기존 호텔의 객실 색채 현황을 조사하여 분석하고 문제점을 도출하였다. 조사결과는 단조로움으로 평가되었다. 기존 호텔의 객실에 표현된 색채 사용은 바람직한 심리적·미적 경험과 기업간의 차별화를 불가능하게 하는 호텔 색채가 문제점으로 도출되었다. ● 색채 자극에 대한 이론과 그 지각과정의 이해를 위해 게쉬탈트 이론을 알아봄으로써 호텔 색채계획을 인간-환경간의 상호연결 과정의 부분과 전체로 이해하였으며, ● 색채 조화론과 조절의 효과를 통하여 고객·기업·국가에 안정, 경제, 미적 측면에 바람직한 영향을 미칠 수 있으며 궁극적으로 환경의 미적수준을 고양시킬 수 있는 매체임을 확인할 수 있었다. 3. 색채계획의 개념을 토대로 색채계획의 목표, 기준, 가치의 평가 방법의 체계적 틀을 확립하고저 시도하였다. 4. 조사된 문헌자료와 다각적 관련 이론을 바탕으로 합목적적이고 객관적인 과정에 따라 현황의 문제점을 해결하기 위한 호텔 색채계획의 모형을 제안하였다. ● 정보 체계로서의 디자인 개념을 정의하고 그 과정을 체계화하였으며, 대상의 건축적 구조와 기능을 파악하고 색채계획의 제안점을 서술하였다. ● 쥬드와 비렌의 조화론을 기저로 일본의 PCCS에 따라 단계별로 명료하고 확실한 계획을 진행하였다. ● 이 계획과정은 인간, 국가, 기업과의 관련 환경측면에서 적합하고 조화됨으로 시도되었다. 5. 호텔 색채는 인간의 행동을 긍정적으로 조성·유지하는데 큰 영향을 미치는 요소이며, 기업·국가 측면에서 경영전략 강화조건으로 우위있게 하고, 고객에게는 안정성과 미적경험을 증진시킬 수 있는 효과적인 매체임을 확인하였다. 호텔 색채는 계획 방법의 체계화로 인간-환경의 질적수준을 증진시킬 수 있으므로 그 연구의 필요성이 강조되며 가치성이 인정되어야 한다. 따라서 국가·기업 정책적 측면의 지원과 교육의 확대가 이루어져야 한다.;Hotel Color can be understood on the basis of the man-environment relationship as an element of preserving the aesthetic value, and is connected with the human's survival and safety. In social-cultural respect, it is a part of the environmental issue which is connected with the using of color. In this study, it was to presented the methodology to study the color of hotel renovation that has great effect on human behavior and menatality and to systemize the planning of the color. As a result of growing for quantity, the color of hotel has become monotonous and uniform, which obviously is an obstruction to human behavior, and resulted in weakening of international competitive power in respect of enterprise and country. The color design of hotel, which is understood in the aspect of multi-dimensional matter, is a process of comprehensive planning and creation with the conditioning of the color information it give to customer satisfaction and facilitates, promotes the predominance for management strategy and further contributes to the stabilization of aesthetic and qualitative level of urban environment, which is considered to be necessary deed in line with historic demand. The process of systemizing color planning for hotel renovation is as follows : 1. The aim and method of this study is systemized and defined range in the framework of man-environment relationship. 2. As in corporating general theories in the field of color and color planning for hotel renovation are it establish the frame of understanding. · By inverstigating the flow of usage of environmental color in modern, society, the study of color for hotel is confined as understanding of social-cultural aspect. · To examine the international trends of today's society and analyze the regional community requirements based on the researchings. · The presented study of color of hotel is proposed in view of social-cultural environmental problem, status investigated, reviewed and problems are induced. · The results of investigation are evaluated as monotonous. Therefore, if is induced that immoderate and unsystematic color make it impossible to have good psychological and aesthetic experience. · The theory on color stimulation and Gestalf theory for the understanding of its perceptual process are examined and the color of industrial product is understood as a part and a whole of man-environment interrelationship. · The color of hotel is assured to have desirable effect on the safety, economy and aesthetic aspect to the customer, company and country and ultimately to be a media that enhances the aesthetic value of the environment. 3. On the basic of color planning concept, color planning goal, a standard and method of evaluation value establish the systematic frame. 4. The purposive and objective model of systematic color planning for hotel is proposed on the basis of references investigated and interdisciplinary approach. · Design concept is defined as the information system and the process systemized on the bosis of theoretical background. The Architestural structure of the subject is understood content of color planning described. · On the Basic of theory of Judd and Birren's color harmony and Japan Practical Color Coordinate System Framework for color coordination for hotel renovation, the interior color design was suggested. · The color planning process is evaluated to fit and harmonious in the aspect of relationship human, company and country and aspect environmental view. 5. The color of hotel is confirmed to be important element to generate human behavior positively, to contribute to the predominance of management strategy for company and country and to be a effective media that enhances safety and aesthetic experience to the customer. The man-environment condition is improved by the systematic color planning of hotel and the indispensibility and value of this study has to be acknowledged. In addition full support from the government and companies with extensive study is to be made.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE