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韓國 古建築 창살의 造形化

Title
韓國 古建築 창살의 造形化
Other Titles
(THE) FORMATION OF WINDOW-LATTICE PATTERN IN KOREAN ANCIENT ARCHITECTURE
Authors
鄭禎恩
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
한국고건축 창살Gestalt 이론조형예술창살
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Every country has her own special and unique cultural tradition and the originality of this cultural tradition can be distinctly known through arts itself. The superior and creativetalents endowed by our ancestors have caused our country to be heritaged with a great abundance of admirably formative art and this has resulted in our country not to be inferior to other races in the field of formative art. Recently, due to a new perception of Korean tradition, there is a profusion of formative material depicting the pure Korean image in every field of art and in particular, design. Formative art which is a visual art operated through eyes, expresses and transmits the feelings felt by humans. Thus, it has an inseparable relationship with human life. therefore, beauty and art are not something that only special or certain class of people can monopolize. In fact, it should be deeply impressed into the lifes of the common people especially in the field of Environmental Ceramics which has a direct influence on our environments in which this Environmental Ceramics also requires an objective and rational concept of Design suitable for our own life. In order to satisfy the purpose of the above stated requirements and for this study, I have chosen "window lattice" as a theme which is one of the many Korean traditional formative style. Today, in order to appeal directly to our sentimentality, that is to say, applying Gestale Theory as a Design Concept which demontralizes the basid law scientifically so that good design can be visually percepted, I search for rationality of expression in this research. The method of research was as follows: For the purpose of valuating the tradition, I inquired through old books, the meaning and history of the window-lattice pattern and then after gathering the necessary specimens, they were classified according to their form. By doing so, I was able to set up the motives for each pattern. The process involved slip casting, wheel forming and slab building according to the form and size. For the finishing touch, glaze is applied in appropriate colors. Firing process in used in relation to the character of the work. Through the formality of window lattice patterns, firstly, the basis of recognition about tradition was aroused, secondly, by analyzing Gestalt Theory scientifically, rationality of expiession was thoroughly studied, thirdly, at the time of mecking the people understand that Gestalt Theory is a tool of formative deisgn which plays an important role in formative design, ideal unification of two dimension was brought about, the tow dimensions being theory and reality, science and art, objectivity and subjectivity, rationality and sensitivity. Therefore, by arousing wider and deeper sympathy through the objective presentation of work, I, in the least want to take charge of ceramics as a ceramist who can improve the environment.;우리나라는 造形藝術에 있어서, 다른 民族에게 지지않은 좋은 素質을 갖고 있었기에 빛나는 造形的 遺産을 많이 남겨 놓았다. 그리하여, 최근에 들어와서 디자인 및 모든 分野에서 傳統的인 것에 대한 인식을 새롭게 하게 되어, 韓國의 이미지를 表現한 造形物이 많아지게 되었다. 造形藝術이란, 눈을 通하여 作用하는 視覺藝術이며, 사람의 感情狀態를 表現하고 전달하는 藝術로서, 사람의 出現과 함께 시작된 人間生活과 밀접한 關係이다. 그러므로, 美와 藝術은 어떤 특별한 사람에게 독점될 것이 아니라, 一般大衆의 生活속에 깊이 파고 들어가야 한다. 특히, 우리의 生活環境에 직접적인 영향을 끼치는 環境陶藝(Environmental ceramics) 分野에서는 더욱 우리에게 맞는 客觀的이며, 合理的인 造形槪念이 必要하다. 本 硏究에서는 이에 부응하기 위해서 우리의 傳統的 造形樣式中, 하나인 창살 紋樣을주제로 하여 오늘날, 우리의 感覺에 직접체험되도록 하기 위해 즉, 좋은 形態(Good Design)로 知覺되게 하는 視知覺의 기본법칙을 科學的으로 입증한 게슈탈트 理論을 造形的인 개념(Design Concept)으로 適用하여, 作品表現의 合理性을 모색하고자 하였다. 硏究의 方法은 우리 傳統의 가치를 알기 위해 창살의 意味와 歷史를 文獻을 通해서 고찰하고, 자료를 수집해서 形態別로 分類하여, 기본형태를 설정하였다. 또한, 客觀的이며, 合理的인 作品表現을 위해 디자인 관련 이론으로써, 게슈탈트 心理學의 理論, 法則등을연구·분석하여 造形的인 개념(Design Concept)으로 삼아 作品製作에 適用하였다. 作品製作은 造形的槪念에 입각하여 전체형태를 계획하고, 美的要素를 첨가하여 立體的으로 表現함으로써, 창살을 通한 陶磁造形의 새로운 表現世界를 추구하였다. 製作方法은 白色粘土, 含鐵粘土, 泥奬用 磁器粘土, 泥奬用 着色粘土를 使用하여 作品의 形態와 크기에 따라, 석고틀을 이용한 이장주입成形, 점토판에 의한 成形을 하였으며, 作品의 특성을 따라서, 施釉와 燒成過程을 달리하였다. 이와 같이 창살의 造形化를 通해서 첫째 , 傳統에 대한 再認識의 기반을 形成하였고, 둘째, 게슈탈트이론에 근거한 科學的 分析에 의해 表現의 合理性을 추구하였고, 세째, 게슈탈트 이론을 형태 디자인의 重要한 도구로서 그 역할을 이해시킴과 동시에 이론과 실제, 科學과 藝術, 理性과 感覺 두 次元의 이상적인 合一을 가져오게 하였다. 그러므로, 科學的 근거를 토대로 한 客觀性있는 作品表現을 通해 보다 폭 넓은 공감대를 形成하여, 環境을 위한 陶磁로서의 그 역할을 조금이나마 담당하고자 하였다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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