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나비의 律動的 IMAGE 表現 硏究

Title
나비의 律動的 IMAGE 表現 硏究
Other Titles
(A) Study of Expression on the Rhythmical Image of the Butterfly
Authors
주이향
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
나비율동적 이미지조소
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In today's modern art, there coexist many different ways of expression according to artist' ideas. Under such circumstances, modern art has became to emphasize on individuality of each artist. Additionally, for stronger self expression, development and research became critical. So, it can be said that there is the significance of this study in expressing with modeling, through the adoption of the mode of tranformation, by making the most alienated and unrecognized insect as the object. The purpose of this study is to express rhythmical images by transforming butterflies. I suggested the modeling nature to be seen in the ecological side of the butterfly, and significance of transformation, and the insect expressed in art. And, in the work manufacture, the shape of butterfly was expressed by laying emphasis on the space sense through the use of transformation methods such as simplicity, emphasis and omission etc. The research method consist of reference to documents as well as work production. The summation of the multi-lateral research results is as follows : First, modeling desire of human being evolves from the feeling and emotion formed between artist and object. Therefore instead of just simply protraying exterior view, using enterocephalic image is better to render internal impression. Second, the transformation intended by the artist increased the dynamic and modeling quality of the project in expressing the butterfly. Thus rhythmical and light images of a butterfly was established by successive use of semi-circles. And this created a new sense of space. Third, the formation of real space and void space to have when the rhythmic, soft and flexible curved surface of bow shape is linked to the natural flow creates the new space sense, forming the harmonious relation. The plane form of butterfly which became the subject of transformation has infinite possibility by recomposition of shape and expression method. According to the point of view, it could be shown by developing to the original shape of reseacher and subliming with cubic nature and modeling nature that the sculpture has.;현대의 藝術은 작가의 理念에 따라 다양한 표현 양식이 共存하고 있다. 이러한 상황에서 현대 미술은 자기의식과 개성의 표현을 중시하며 보다 더 강한 자기자신의 표현을 위해 새로운 소재의 개발과 탐구가 필연적으로 이루어지게 되었다. 이에 본 연구는 예술의 주제에 있어서 자연의 대상중에 疎外되어 왔던 곤충을 대상으로 造形的인 측면에서 연구하는데 의의가 있다. 본 연구의 목적은 나비의 형태를 변형하는 과정에서 律動的인 Image에 중점을 두어 표현하는 것이다. 연구의 내용은 나비의 生態的인 면에서 보여지는 造形성과 變形의 意義, 예술에 표현된 곤충을 제시하였고, 작품 제작에 있어서는 나비 형태를 단순, 강조, 생략 등의 변형 방법을 사용하여 空間感에 중점을 두어 표현하였다. 연구의 방법은 문헌 조사와 작품 제작 및 分析을 병행하였고, 이와같은 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 인간의 造形 의지는 실제 보여지는 사물을 바라보는 작가 자신의 느낌에서 발생한다. 그러므로 대상의 外觀을 있는 그대로 描寫하는 것보다는 계획적이고 의미있는 心想인 Entercephalic Image 心想을 통해 표현하는 것이 훨씬 내면적 감동을 제시하기에 용이하였다. 둘째, 형태상의 必沿性이나 연구자의 目的 및 意圖아래 행하여진 변형은 한층 더 나비 표현에 있어서 運動感과 造形性을 강조 시켰다. 이와같이 대상을 의식적으로 변형함으로써 나비의 특징중 면을 분할하는 듯한 특수한 美的 효과를 얻을 수 있었다. 셋째, 나비의 율동적이며 가볍고 아름다운 Image를 자연스러운 흐름으로 반복되어지는 半圓形과 半圖形 空間의 조화로운 관계로 새로운 空間感을 창출한다. 본 연구에서 대상이 되었던 나비는 보는 관점에 따라 형태 표현 방법이 재구성되어 무한한 가능성을 지니며, 그 Image를 半圓形에 도입하여 조각이 갖는 立體性과 造形性으로 구제화 시킴으로써 半圓形과 半圓形 空間으로 표현할 수 있었다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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