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行爲累積과 그 志向의 形成

Title
行爲累積과 그 志向의 形成
Other Titles
(THE) FORMATION OF KARMA CUMULATION AND ITS INTENTIONALITY
Authors
朱金鐸
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
행위누적Mass지향성중첩
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인간은 사고 능력의 한계에도 불구하고 근본적으로 그 자신이 궁극적인 존재가 되려 하거나 혹은 그 존재를 확인하고자 하는 일종의 超越性向을 지니고 있다. 완전성을 희구하는 한 인간은 불완전한 존재일 수 밖에 없고 따라서 인간의 필연적인 상황 곧 시간과 공간 속의 행위는 未完으로 남아 누적된다. 그리하여 초월과 現象의 두 세계 사이의 모순은 새로운 세계를 志向하므로써 解消의 태도를 취하게 된다. 본 연구는 이러한 삶의 과정을 形成( formation )하려는 시도로서 연구의 목적은 行爲累積과 그 方向性을 형성하려는데 있으며 연구의 내용은 작품의 내용면에서 行爲累積과 그 지향성을 서술하였고 방법면에서 Mass의 重疊과 方向性을 선택하여 제시하였다. 作品制作은 行爲累積과 그 지향성의 개념을 중첩성과 수직·수평방향의 주된 형식을 통해 작업하였고 작품분석은 내용과 형식면을 종합하여 분석하였으며, 연구의 방법은 문헌 연구와 작품제작 및 분석을 병행하였다. 이러한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 行爲累積과 그 지향성은 작품 내용상 구체적인 상황 제시의 성격을 갖추었고 둘째, 누적성은 중첩에 있어 Mass의 배열과 중복으로 제작되어 각기 深度와 統合性 力動性이 작품의 내용에 따라 반영되었으며 셋째, 行爲累積의 지향을 形成하기 위한 方向性은 垂直方向과 水平方向을 통합한 수직·수평방향으로 표현되었고 넷째, 누적의 형성효과와 촉감이라는 조각 특유의 감각 고양을 위해 表面效果는 재료의 특성에 따라 배려되었다.;A human being, with all his limits of thinking ability, has some transcendental disposition fundamentally, hence he tries to become an ultimate being and to identify his existence. But he finds himself to be an imperfect being while he pursues the absolute perfection, which is his inevitable situation. In that situation, the karma in space and time remains also imperfect and gets cumulated. This conflict of two contradictory worlds can be settled only through the intention of new world. I tried to formalize this aspect of life, that is, the karma cumulation and its intentionality in my works. I employed massive overlapping and vertical-horizontal directionality as primary techniques. In this paper, I explained the concepts of karma cumulation and its intentionality by means of literature research, analyzed my seven works according to these concepts. the results of this study is as follows: First, the concepts of karma cumulation and its intentionality were formalized in concrete situations in my works. Second, the character of cumulation was expressed in my works by means of massive overlapping techniques, which includes repition and arrangement methods and reflects the sense of depth, intergration and dynamics respectively. Third, the intentionality of karma cumulation was expressed in my works by means of vertical-horizontal directionality combining the vertical and horizontal direction. Fourth, for the purpose of the effect in cumulating formation and enhancement of expressing touchness, matie`re on the surface was chosen.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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