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渦像의 陶磁 表現

Title
渦像의 陶磁 表現
Other Titles
(The) Ceramic Expression of the Vortex
Authors
이소연
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 공예학부도자예술전공
Keywords
와상도자표현원형도예조형
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 이 시대를 살고 있는 우리는 아무 반성도 없이 외래문화를 지향하는 타문화 숭상주의에 빠져 있는 경우와 자기 문화에 대한 비판은 접어두고 타문화에 대한 우월감으로 나타나는 자문화 중심주의에 빠진 경우들 사이의 갈등속에서 방황하고 있다. 이렇게 한쪽으로 치우쳐진 가치의 편파적 성향은 서로에 대한 적대감과 위화감을 조성한다. 그러므로 이 시대와 사회가 안고있는 대립적인 문제를 극복하기 위하여 예술가들은 양쪽의 가치를 수용할 수 있는 방안을 모색하고 이로써 보다 긍정적인 가치를 제시할 수 있을 것이다. 이러한 인식을 토대로 한 그실현의 방법으로써 원형성을 인식하게 되었다. 따라서, 본 논문은 原形이란 대상에서 출발하였다. 원형이 가지는 내적인 보편성을 통해 二分的 思考가 안고 있는 사대주의적 경향이나 국수주의적 경향을 해소하므로써 '우리'라는 공동의식을 형성할 수 있을 것이다. 이러한 인식을 통하여 유형, 무형의 원형으로써 渦像을 선택하고, 와상이 근본적인 것에 대한 성찰을 유도하는 철학적 의미를 표현하였다. 그러므로 본 연구의 목적은 와상의 원형성과 형이상학적 상징성을 살펴보고, 그것을 현대적인 조형언어로 표현 하고자 하는 것이다. 따라서, 이론적 배경에서는 와상의 원형성을 자연현상이나 유물을 통하여 고찰하였고, 와상의 형이상학적 상징성은 자연의 이치를 循環構造로 파악하여 철학적으로 풀이한 우리나라 最古의 경전인 天符經에서 살펴보았다. 와상의 조형화 과정에서는 자연 현상중에서 와상의 특성을 추출하여 표현하였고 완성 단계에 이르러서는 현 도자예술의 전통적 재료인 점토외에 유리, 아크릴등 타재료를 부분적으로 사용하여 새로운 시도를 하였다. 그리고 와상의 조형요소는 양과 질이 다른 대립되는 두원리의 자극에 의한 움직임으로 볼 수 있다. 그러한 '움직임'을 미술사의 한 支流인 키네틱 아트(Kinetic Art)의 환영적 움직임이라는 시각적 측면에 근거하여 표현하였다. 성형방법은 석고틀을 제작한 후, 요업개발에서 판매하는 백색 자기토를 사용하여, 이장 주입 기법으로 하였으며, 형태는 순수조형을 지향하였다. 시유방법은 담금법, 분무법, 무유법을 사용하였고, 소성방법은 초벌은 850℃에서 8시간 소요하였으며 재벌은 1,240℃에서 10시간 소요하여 가스를 연료로 하는 1.5㎥ 크기의 가마에서 산화로 소성하였다. 이상에서와 같은 과정을 통하여 본인은 와상의 추상적이고 철학적인 측면에 접근함으로써, 와상순환이 가지는 사차원이라는 새롭고 흥미로운 대상을 발견하게 되었다. 또한 이러한 대상을 표현하는 방법적 측면에서 타재료를 부분적으로 사용함으로써 보다 효과적인 표현을 하고자 하였다.;In comtemporary, we wondered in disagreement of two groups: one respect foreign culture without any reflection, the other one have a sense of their own superiority to other culture without criticism of their culture. The partial inclination of value in this way produce antagonism of sense of incongruity about each other. Therefore, the artist have to present and group for the plan which able to accept value of quantitative for the conquest antagonistic problems in these days and society. The researcher recognized an archetype as a method of realization on the basis of such cognition. So that, this paper began the subject of archetype. Through the inner universality of archetype, get solved the trend of worship of the powerful and nationalism in dualistic consideration and take form the common consciousness 'we'. The reason of choice of the vortex from archetype of Hateriality and formlessness, the vortex expressed the philosophical meaning which lead self-examination of the root. Therefore, the purpose of this paper, considered the archetype and metaphysical symbolic and interded to express to the modernity formative language. In the theoretical background, considered to archetype of Vortex from natural phenomena and antiquity. And metaphysical symbolic of Vortex studied of 'Chun-bu-Kyeong' which solved philosophically and grasped the natural law as circular structure. In the process of formation of 'Vortex' abstracted and expressed specific character of 'Vortex' from natural phenomena. In the completion phase make an attempted to partially application other material, for example, glass and acryl etc. in addition to traditional material 'clay'. The formative element of 'Vortex' could be considered to movement by opposition stimulus of 'quality' and 'quantity'. The movement expressed basis of visual phase of Kinetic Art which is a illusional movement. for the production method, the slip casting method used after the produced plaster and tried to pure form in shape. In glazing, make use of soaking, spraying and non-glazed method. The researcher dicovered new and interesting object four-dimentions of 'Vortex' circular as approached abstract and phi losophical phase of 'Vortex'. Also the researcher intended to effectively expressed as partically using of other materials in expression method of such object.
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