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인도네시아의 이카(IKAT)와 일본 가스리(병)에 대한 비교 연구

Title
인도네시아의 이카(IKAT)와 일본 가스리(병)에 대한 비교 연구
Other Titles
(The) Comparative Study on the Indonesian Ikat and the Japanese Kasuri
Authors
박경자
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 섬유예술학과
Keywords
인도네시아이카일본가스리섬유예술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ikat technique is strange to our country, having been originated and developed in Asia. It is the technique of expressing patterns by resist dyeing, with the technique of Batik and Plangi. However, it was strange technique to our country. Only several companies produced Kasuri for kimono with the agreement of the Korea-Japan pack, upon the opportunity of having produced Gorme kasuri on consignment in 1930's. Therefore I intended to find the new aspect of Ikat technique by comparing Indonesian traditional Ikat and Japanese modern Ikat. Further, I aimed at finding the possibility that Ikat can be developed into a genre of mordern fabric design. Indonesian traditional Ikat which was related to religion and handed down among aristocratic women showed a great difference from the Japanese modern kasuri which was originated as an cloth among the common people and was mass-produced with the introduction of machine. At present, Japanese modern technique is applied by our fabric artists and studied variously by Western artists. In order to develop the purpose of this study, at first, general concept of Ikat fiber was understanded, second, the characteristics of Ikat technique which is ranged world-widely was catched, and then through the comparison of dyeing materials, dyeing, pattern between Indonesia and Japan, the meaning of past Ikat fiber and modern industrial Ikat fiber was compared. And finally, arranging the modern fabric artists, we have known that the Ikat technique set an important position as a genre.;Ikat란 아시아에 유래를 두고 발전되어 온 染色技法으로서, 바틱(Batik), 플랭기(Plangi)와 함께 防染에 의해 무늬를 표현하였던 기법이다. 그러나 우리나라에서 이카技法은 1930年代 일본 久留米(구르메) 가스리를 위탁 제작한 경우를 제외하고는 거의 찾아볼 수 없었고, 1960年代 한일협정이 맺어진 후부터 몇몇 産業體에 의해 기모노용 가스리를 생산하였지만 아직 그에 대한 硏究는 미진하다. 따라서 本論文에서는 인도네시아와 일본의 이카技法에 대한 一般的인 硏究와 더불어 서로 比較함으로서 이카와 가스리의 傳統的 및 現代的 意義를 찾고자 하였다. 즉, 인도네시아의 이카技法은 신앙과 관련되어 있고, 귀족여인에 의해서만 전수되어온 것에 반하여, 일본의 가스리技法은 서민들의 유일한 衣料로서 시작되어 오늘날에 기계의 도입으로 대중화 및 산업화를 이룩함으로서 모든 工程에 새로운 技術이 도입되었으며, 특히 染色方法의 다양화로 오늘날 큰 호평을 받고 있다. 오늘날 가스리技法은 우리나라의 몇몇 작가들에 의해 도입되기에 이르렀고, 서방세계의 여러 작가들에 의해서도 다양하게 연구·적용되고 있다. 따라서 인도네시아와 일본의 이카技法을 비교하여 이카에 대한 올바른 인식 및 가스리 연구에 도움을 주고자 한다. 이렇게 될 때 전 세계 섬유예술사에서 차지하는 이카 혹은 가스리에 대한 의의를 더욱 높일 수 있을 것이며, 기법의 도입 가능성은 높아지게 될 것이다. 이러한 연구 목적을 전개하기 위하여 本文에서는 이카織物에 대한 一般論 槪念을 우선 파악하였고, 인도네시아와 일본의 技法을 여러 측면에서 비교함으로써 이카織物이 가졌던 傳統的 意義와 現代的 意義를 찾고자 하였으며, 결론으로 이카技法을 이용하고 있는 현대 섬유 예술 작가들을 검토함으로서 이카技法이 섬유예술사의 한 장르로서 자리잡을 수 있음을 제시했다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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