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人物畵 表現上 材料에 關한 硏究

Title
人物畵 表現上 材料에 關한 硏究
Other Titles
(The) study of the variety of materials in Figurepainting expression
Authors
尹玉鎭
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 미술학부회화·판화전공
Keywords
인물화표현재료인물그림
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本人의 作品은 우리 주변에서 항상 볼 수 있는 對象을 素材로, 보다 더 새로운 材質과 技法에 의하여 現代의 感覺과 生活感情을 나타내고자 한다. 材料에 있어서는 우리의 生活환경 가운데 흔히 接할 수 있고 우리의 感覺에 맞는 것들을 찾아보고자 한다. 材料의 多樣性의 追求는 對象에서 느끼는 感性을 傳統的인 技法을 벗어나 새롭게 表現하기 위함이다. 本 硏究의 構成은 첫째, 朝鮮 人物畵의 分析, 둘째, 鮮展을 통한 人物畵의 作品傾向, 셋째, 새로운 方法의 展開등으로 時代的, 美術史的인 背景으로 분석하여 보았다. 硏究의 方法으로는 人物畵의 繪畵史에서 存在를 살펴보고 이에 따른 方法的인 面을 살피어, 時代的인 表現技法을 규명하여 自身의 作品을 分析해 보고자 한다. 本 硏究에서 얻어진 結論은 회화에 있어서 표현재료란 시대변천에 따라 종래의 전통적인 재료에서 벗어 난 것일지라도 독특한 個性을 지니고 있다는 것이다. 즉 그 자체의 무한한 표현가능성을 지닌것들이 재료로서 使用可能하게 됨을 알았다. 主題가 전통적 동양화의 범주에서 벗어나지 않는다 할지라도 手段으로서의 재료가 이에 미치는 막대한 영향을 생각 해 볼 때, 표현재료에 대한 작가들의 적극적인 實驗精神이 必要하다. 그러므로 새로운 造形意志에 바탕을 투고 대상을 표현함에 있어서 보다 더 새로운 감각을 추구하며, 재료의 개발과 표현방식의 변화로써 새로운 美를 시도하는 경향을 택하고자 한다.;This study intends to express modern sense and life feelings, choosing the object we can find out easily around us as a subject matter, by the newer material and method. As for material the present writer wants to study the materials which is close to us and harmonizes with our idiosyncrasy. The pursuit of the variety of material is for unartificial expression of the feelings we obtain from the object, free from the traditional technology. This study is constituted of three aspects as belows: the first is the analysis of Chosun Dynasty figurepainting, the second is the tendency of figurepainting in Chosun Fine Arts Exhibition and the last is the development of new method, and the writer defines the variety of material with above three aspects through time background and historical background. Talking about the way of research, tracking down the meaning of existence of figurepainting in Art history and additional technological field and defining the periodical expressing manner, the present writer analyzes her own works. The conclusion from this study is that the expressing materials have its peculiar originality though it is far from the traditional concept of material as tine passes. Namely it is known that the material which has unlimited possibility of expression of its own can be used as material. Even If the subject is only under the category of traditional oriental painting, thinking that the material as a means has its great effect to the painting, the authors' positive experimental mind about the material is much needed. So based on the new formative will, pursuing the more fresh sense in expressing the object, the present writer wants to choose the flows to try out the new beauty by the exploitation of material and changes of expressing manner.
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