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청소년의 소비자지식과 역할태도에 관한 연구

Title
청소년의 소비자지식과 역할태도에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE CONSUMER KNOWLEDGE, ROLES & ATTITUDES OF ADOLESCENTS
Authors
李仁淑
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Keywords
청소년소비자지식역할태도청소년소비자
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The goal of this study will be to provide basic materials to the development of consumer-education programs, to which the interactions between growth & development-process and elements of educational surroundings were taken into consideration, through understanding the consumer knowledge-levels & consumer-role attitude-levels of Adolescents. As far as the research-method was concerned, literatures were examined to derive the theoretical backgrounds and as the target of this study, 1st & 2nd grade-students were randomly selected among the girls' high-schools for college entrance, girls' vocational high-schools and high schools which are af-iliates of business firms, and the data were collected by asking these students with questionnaires. Average, standard deviation, t-test, dispersion analysis. Scheffe-test and pearson's r, etc. were used as the method of data-analysis. The facts that were founded as a result of the study are following; First, their level of consumer knowledge was of 2nd grade-students were higher than that of 1st grade-students, and high schools for college entrance, vocational schools, affiliated schools of business firms were high in consecutive orders. These results inply that consumer education should be implemented step by step according to the development stages of adolescents. Especially in terms of preparing for the class & their intellectual levels, there was a many difference thing between individuals and the educational conditions of lower level students were unfavorable, accordingly of the students of business affiliated schools, educations of consumer-knowledge with an adequate level are required. Second, for the consumers' roles & attitudes, they showed a level with positive attitudes and among the variables of educational surroundings, there was no signifficant differen thing and the attitudes of business affiliated school-students were comparatively lower than those of the students of schools for college entrance the these of vocational school students. Such results imply that the viewpoint on life andthe attitudes of business firm affiliated school-students were of negative and pessimistic trend, consequently to resolve such problems, we require consumer-educations whose contents correctly establish the goal and the sense of value of an individual and whose contents also enhance the individuals' awareness about the rights and responsibilities of consumers. Third, there was an extremly low positive-correlation between the level of consumer knowledge and the level of consumers' roles and attitudes, and there was a low negative correlation between the rights of consumers and their receiving attitudes. Such results that the students of business firm affiliated school showed negative attitudes towards the role of consumers, could be explained by other foctors (especially socio-circumstantial factors) rather than by their low level of consumer knowledge.;본 연구는 청소년소비자의 소비자지식 수준과 소비자 역할태도 수준을 파악하여 성장발달과정과 교육환경요인과의 상호작용을 고려한 소비자교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구방법은 이론적배경을 도출하기 위해 문헌조사를 하였으며 성남시에 소재하는 인문계 여자고등학교, 상업계 여자고등학교, 산업체 부설 고등학교에서 1 · 2학년을 임의로 선정하여 설문지 조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 자료의 분석방법은 평균, 표준편차, t - test, 분산분석, Scheff'e - test , Pearson의 적률상관계수 등의 통계방법이 사용되었다. 연구문제를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자지식 수준은 중간을 악간 상회하는 수준으로 학년과 계열의 교육환경적 변수에 따라 유의한 차이가 나타났다. 학년별 비교에서 소비자지식 수준은 2학년이 1학년에 비하여 높게 나타났고, 계열별 비교에서는 인문계, 상업계, 산업체 순으로 높았다. 이러한 결과는 소비자교육이 청소년의 발달단계에 따라 단계적으로 실시되어야 함을 시사하며, 특히 학습준비도나 지적 수준에 있어서 개인차가 심하고 교육여건이 불리하고 또한 근로와 학업을 병행하는 산업체 학생들에게는 시간적 제약과 지적수준의 차이를 고려하여 쉽고도 간략한 교육이 실시되어야 함을 시사한다. 한편, 소비자지식의 하위영역별로는 소비자권리에 대한 지식수준이 다른 하위지식수준에 비해서 가장 낮게 나타났는데, 소비자권리는 학습을 통해서 이루어진다고 볼 때 학교에서의 소비자교육 및 사회의 교육이 이루어지지 않고 있다는 것으로 해석된다. 둘째, 소비자 역할태도는 긍정적태도 수준으로 교육환경적 변수중 학년과는 유의한 차이가 나타나지 않았고 계열과는 유의한 차이가 나타났다. 계열별 하위영역 역할태도 수준간의 비교에서 산업체가 인문 · 상업계보다 부정적 수용태도로 나타났고 소비자권리에 대한 수용태도, 소비자책임에 대한 수용태도도 역시 산업체가 부정적 수용태도로 나타났다. 이러한 결과는 빈곤한 가정, 부족한 교육, 불만스러운 직장 환경, 학업과 근로의 병행 등 생활여건의 영향이 큰 것으로 본다. 세째, 소비자지식 수준과 소비자 역할태도 수준간에는 정적 상관관계를 가지는데 소비자책임과 수용태도는 부적 상관관계가 있었다. 이상과 같은 결과를 통한 청소년 소비자교육의 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 소비자교육 프로그램 개발은 청소년들의 소비자지식 수준을 기초로 하여 체계화되어야 하며 청소년들이 소비자역할을 원활히 수행하기 위하여 지녀야 하는 지식과 판단력, 활용능력을 키워주어 현재 및 미래의 소비 효용을 증가시키기 위한 교육이 우선되어야 한다. 둘째, 청소년 소비자교육 내용은 학생들의 발달단계, 흥미와 관심의 정도, 지역사회에 알맞는 경제환경을 파악해서 각각의 단계에 적절한 것으로 고등학교 과정에서는 소비자의 권리와 책임, 개인의 가치관 및 목표, 개인적인 자원과 여건등에 대한 소비자교육이 청소년을 유능한 시민으로 준비시키는 것이며 자신의 삶과 질을 향상시키는 민주시민으로서의 소비자양성에 효과적일 것으로 기대된다. 세째, 청소년 소비자 교육방법은 가정의 배경이나 사회경제적 지위에 있어서 나약하고 불리한 집단인 산업체 학생들에게 있어서 소비효용의 증가는 더욱 절실히 요구되나, 학교 내외의 사정에 의하여 학습시간이 제한되고, 지적수준에 있어서 개인차가 심한 불리한 교육조건에 있는 학생들을 위한 쉽고도 간편한 소비자교육 방법으로는 산업체 내에서의 홍보책자의 발간, 게시판을 이용한 관심유도와 점심휴식시간을 이용한 교육방송등이 효과적이다. 이를 위해서는 물론 기업체측의 실질적이고도 적극적인 지원이 필요하다. 한편 소비자 단체에서 실시하고 있는 소비자교육 내용이나 방법을 보강하고 대중매체들은 그들의 역할 및 책임의 중요성을 스스로 자각하여 불리한 조건의 소비자들을 위한 소비자정보 및 교육을 적극적이고 심층적으로 취재하고 고정컬럼을 설정하여 소비자교육 대상을 확대하는 프로그램에 기여하여야 한다.
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