View : 22 Download: 0

저소득층의 소비자기능과 소비자문제 인지에 관한 연구

Title
저소득층의 소비자기능과 소비자문제 인지에 관한 연구
Other Titles
STUDY ON CONSUMER SKILL AND CONSUMER PROBLEMS' PERCEPTION OF THE LOW-INCOME CONSUMER
Authors
성지미
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 가정관리학과
Keywords
저소득층소비자기능소비자문제소비자
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study was mainly concerned with providing a basis of the development of low-income consumer education program. The purpose of this study was to investigate the Level of their consumer skill and the degree of consumer problems' perception. For the purpose of this study, 480 questionaire were distributed to the housewives in Seoul. The 320 data were analyzed by Frequency, Percentage, ANOVA, Duncan's Multiple Rang Test, Multiple Classification Analysis, and Pearson's Correlation. The major findings of this study were as follows; 1. The Socio-demographic variables indicating significant relation to the Level of consumer skill are income level, house-wife's age, and housewife's education level. The independent influence of all the variables affecting consumer skill was analyzed. It results in confirming the income as the most influential one Among subcategories of consumer skills, money management skill was the poorest in the low-income consumers by the relative comparison among three income classes. 2. The socio-demographic variables indicating significant relation to the degree of consumer problems' perception are income level, and housewife's education level. The independent influence of all the variables affecting consumer problems perception was analyzed. It results in confirming the income as the most influential one. Among subcategories of consumer problems' door-to-door sale was the most serious problem in Low-income consumers. 3. Consumer skill level differs significantly at the 0.001 level, according to the degree of consumer problems' perception. The higher level of consumer skill, the Lower degree of consumer problems' perception. The result of this study implies that a consumer education should be given to the low-income consumers, on the basis of their consumer skill level. Further research regarding the consumer skill and problems' perception of the low-income consumers should be conducted.;본 연구는 저소득층의 소비자기능수준과 소비자문제인지정도를 파악하여 소비자교육프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구방법은 임의표본추출방법(Purposive Sampling)에 의해 서울시 비취업 주부 320명을 대상으로 하였으며 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 자료의 분석방법에는 빈도분석, 백분율, 분산분석, DMR 검증, 중분류분석, Pearson의 적률상관계수 등의 통계방법이 사용되었다. 연구문제를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자기능수준과 유의한 관련을 보인 인구통계학적 변수는 소득, 주부의 연령, 주부의 교육수준이었다. 소비자기능수준에 미치는 제변수들의 독립적인 영향력을 분석한 결과 가장 영향력이 큰 변수는 소득이었다. 소득계층별 하위영역기능수준간의 비교에서 금전관리기능수준은 다른 하위기능수준에 비해서 저소득층에서 상대적으로 더 낮게 나타났고, 구매후 평가 및 불만처리기능수준은 다른 하위기능수준에 비해서 모든 소득계층에서 가장 낮았다. 이러한 결과는 저소득층소비자를 위한 소비자교육프로그램 개발의 필요성을 시사는 것으로 특히 금전관리기능과 구매후 불만처리기능에 대한 내용이 강조되어야 함을 의미한다고 볼 수 있다. 둘째, 소비자문제인지정도와 유의한 관련을 보인 인구통계학적 변수는 소득, 주부의 교육수준이었다. 소비자문제인지정도에 미치는 제 변수들의 독립적 영향력을 분석한 결과 가장 영향력이 큰 변수는 소득이었다. 소득계층별 하위영역문제인지정도간의 비교에서 외판문제인지정도는 다른 하위문제인지정도에 비해서 저소득층에서 더 높게 나타났고, 광고문제인지정도는 다른 하위문제인지정도에 비해서 저소득층에서 낮았다. 이러한 결과는 저소득층 소비자문제정도는 다른 소득계층에 비해 심각함을 시사하는 것으로 이러한 문제해결을 위해 소비자 교육프로그램 개발이 필요하다고 할 수 있다. 세째, 소비자기능수준과 소비자문제인지정도에 유의한 관련을 보여 소비자기능수준이 높은 소비자는 소비자문제인지정도가 낮게 나타났다. 이러한 결과는 소비자기능수준의 향상에 의해 소비자문제인지정도를 낮출 수 있음을 시사하는 것으로 볼 수 있다. 이와 같은 결과를 통하여 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 첫째, 소득계층별, 연령계층별, 교육수준별 소비자문제인지율에서의 집단간의 차이를 분석하여 소비자문제인지정도를 파악하는 연구가 이루어져야 한다. 둘째, 저소득층소비자의 교육프로그램 개발을 위해서는 그들의 기능수준을 파악하는 연구가 이루어져야 하고, 각 소득집단내에서 연령계층과 교육수준에 따라 소비자기능수준을 파악하여야 한다. 세째, 저소득층소비자가 소비자문제해결을 원활히 수행할 수 있도록 소비자교육을 받을 수 있는 환경을 정부와 소비자보호기관에서 조성해야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE