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韓國鳥類의 陶磁造形化 硏究

Title
韓國鳥類의 陶磁造形化 硏究
Other Titles
(A) STUDY OF BIRDS-DESIGN IN KOREAN CERAMIC ARTS
Authors
廉美卿
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
한국조류도자조형화전통문양조류문양
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
文樣은 단순한 장식에 그치는 것이 아니라 오랜 역사를 지닌 민족에게는 신앙적이고 심미적인 요소로서 象徵化된 것으로 時代性과 民族性을 함축시킨 것이라고 볼 때 우리의 전통 문앙 속에 중요한 部分을 차지하는 한국의 鳥類文樣을 考察해 봄으로써 그 속에 잠재하고 있는 思想을 바르게 이해하고 전통문양의 鳥類別 象徵性 및 特性을 찾아내어 현대적인 감각의 陶磁 造形으로 새로이 창조하는데 그 意義를 두고자 한다. 한국의 조류문양은 삼국시대에는 古代중국의 陰湯五行思想의 영향을 받아 思想的 表現을 강조하기 위해 쓰였으며 통일신라, 고려 조선시대를 통해 발달하는 과정에서 불교와 유교 등 우리나라에 유입된 외래종교의 영향과 우리의 토착신앙인 샤머니즘이 혼합되어 시대가 흐름에 따라 인간의 壽福, 長生, 愛情을 표현하는 현세적이며 장식적인 문양으로 사용되었다. 따라서 초기에는 강력한 靈獸로서의 의미를 지닌 봉황과 같은 想象의 새가 문양 소매로 많이 쓰인 반면 점차 우리의 자연 속에서 우리의 생활과 밀접하게 관계된 현실적인 鳥類 즉, 학, 원앙, 기러기, 오리, 앵무, 닭, 제비, 꿩, 까치 그리고 이름 모를 산새, 들새 등으로 다양하게 표현 되었음을 알 수 있다. 人間의 깊은 心的 念願이 表出되어진 조류문양이 古代로부터 조선시대까지 어떠한 思想的 背景을 가지고 어떠한 곳에 사용되어졌으며 鳥類文樣이 갖는 意義는 무엇인지 考察해 봄으로써 作品制作의 理論的 背景으로 삼았다. 作品制作에 있어서 각 조류가 갖는 상징성과 형태적인 특성을 파악하여 현대적인 감각으로 조형화하였으며 실용적인 측면보다 상징성과 조형성을 강조하였고 持法上으로는 물레성형, 타렴성형, 모형제작성형, 주입성형 등 다양한 방법을 사용하였다.;The design used by the people with a long-history can be understood not only as an ornamental factor but as an aesthetic and religious one which have symbolized the current thoughts and nationality. The birds-design had taken an important role in Korean traditional designs of ceramic arts. Therefore, it must significant work to investigate the birds-design symbolism and characteristics as the part of traditional designs, and furthermore to re-create the modernized sense still maintaining the traditional beauty of its gracious lines. In the era of Three-Kingdoms, Korean birds-design used in ceramic arts had been affected by Duality theory of Ancient China. During the process of development in the era of United Shilla Dynasty, Koryo Dynasty, and chosun dynasty, it had been affected by influxed Buddhism and Confuism, and mixed to harmonize aboriginal faiths with Shamanism. As times went by, it had been widely used in the realistic and decorative terms to express their eagerness to capture the good luck & virtue, longevity, and affection. Therefore, on the beginning stage, Phoenix the fabulous bird regarding as the strong spiritual beast was usually used as the designing material along with the realistic birds closely connected with human life such as Cranes, Mandarin Ducks, Wild Geese, Ducks, parrots, Hens & Cocks, Swallows, Pheasants, Magpies, and Unknown Mountain Birds and Unknown Wild Birds had been used to express in variety. As the reflection of deep human desires, birds-design had been generally used. The theoretical background of the work is established by the investigation into following terms : 1. What's the conceptual background of birds-design used from Ancient Period to Chosun Dynasty? 2. How had it been performed? 3. What's the meaningness of birds-design in Korean traditional design materials? Since the birds-design has not only taken an important portion in Korean traditional designing world but shown their own refined expression, this study on birds-design must be worth while material for the modern formative work. In manufacturing the work, it has been investigated to form a figure with the sense of its characteristics of each bird's symbolic meaning and formative significiency. Ornamental and formative aspect was emphasized in order to re-create the new field of Ceramic Arts.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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