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"태도-유사성"과 "상담자유형"이 상담자에 대한 내담자의 attraction에 미치는 영향

Title
"태도-유사성"과 "상담자유형"이 상담자에 대한 내담자의 attraction에 미치는 영향
Authors
楊惠子
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
상담자내담자attraction태도유사성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The present study is an attempt to investigate the influences of two variables related to clint attraction that is an important factor to determine the process and result of a counseling relationship. "Type of counselor"(warm, neutral, and cold)and "attitude-similarity"(similar, neutral, and dissimilar) in basis of social psychology literatures, were selected as independent variables for this study. The dependent variable was the subjects' attraction ration of the counselor. The subjects were divided into 9 treatment groups with all possible different combinations of the conditions for each independent variables (3×3). "Attitude Scale", "Basic Information Form", "Interpersonal Judgement Scale", "Post-Experimental Questionnaire", and three videotapes running about 4 minutes presenting different conditions were the instruments used. The hypothesis to test are as follows: 1-a Mean attraction ratings from groups of subjects who perceived the counselor's attitudes as "similar" to theirs will be higher than those from "neutral" or "dissimilar". 1-b Mean attraction ratings from groups of subjects who perceived the counselor's attitudes as "neutrally similar" to theirs will be lower than those perceived as "similar", but higher than those perceived as "dissimilar". 2-a Mean attraction ratings from groups of subjects with "warm counselor" will be higher than those from groups of subjects with "neutrally warm counselor" of "cold one". 2-b Mean attraction ratings from groups of subjects with "neutrally warm counselor" will be lower than those from groups of subjects with "warm counselor", but higher than "cold one". 3-a. Mean attraction ratings from group of subjects with "similar and warm counselor" will be higher than those from groups of subjects with "neutrally similar and neutrally warm counselor" or "dissimilar and cold counselor". 3-b Mean attraction ratings from group of subjects with "neutrally similar and neutrally warm counselor" will be lower than those from the group with "similar and warm counselor", but higher than those from the group with "dissimilar and cold counselor". The findings of the study are followings: 1) "Attitude-similarity" could not be a determinant of subjects' attraction to counselor. The attraction scores between 3 groups (similar, neutral, and dissimilar) had no significant differences. 2) "Type of counselor" was an important factor to influence significantly on subjects' attraction to counselor. Very significant differences of attraction scores between the groups (warm, neutral and cold) were found. 3) Although "similar and warm" group demonstrated higher attraction than "neutral and neutral" or "dissimilar and cold" group (P <.01), no significant different attraction scores between "neutral and neutral" and "dissimilar and cold" were found.;본 연구는 상담관계의 과정과 결과를 결정짓는 중요한 요인인 내담자의 attraction에 대한 두 변인의 영향을 알아보기 위한 한 시도이다. 본 연구에서는 "상담자 유형"(따뜻한·중간적·차가운)과, 사회심리학의 문헌에 기초하여 "태도-유사성"(유사·중간유사·비유사)이 독립변인으로 선택되었다. 종속변인은 상담자에 대한 피험자들의 attraction의 점수이다. 피험자들은 ( N = 102 ) 각 변인의 조건들을 모두 다르게 조합시켜 9개의 실험집단으로 분류되었다. ( 3×3 ) "일반태도문항", "평가자 문항", "상담자에 대한 평가문항", "사후검토 문항"의 질문지들과 상담자유형을 제시하기 위한 약 4분가량의 3가지 조건의 Videotapes가 도구로써 사용되었다. 본 연구에서 검증할 가설은 다음과 같다. 가설1-가. 상담자의 태도가 자기 자신의 태도와 유사하다고 지각한 집단의 상담자에 대한 attraction의 평균점수는 중간유사집단이나 비유사집단보다 높을 것이다. 1-나. 상담자의 태도가 자기 자신의 태도와 절반가량 유사하다고 지각한 집단의 상담자에 대한 attraction의 평균점수는 유사집단 보다 낮고, 비유사집단보다 높을 것이다. 가설2-가. 따뜻한 유형의 상담자를 제시받은 집단의 attraction의 평균점수는 중간적 유형의 집단이나 차가운 유형의 집단보다 높을 것이다. 2-나. 중간적 유형의 상담자를 제시받은 집단의 attraction의 평균점수는 따뜻한 유형의 집단보다 낮고, 차가운 유형의 집단보다 높을 것이다. 가설3-가. 태도가 유사하며 따뜻한 유형의 상담자를 제시 받은 집단의 attraction의 평균점수는 중간유사×중간적 유형의 집단이나 비유사×차가운 유형의 집단보다 높을 것이다. 3-나. 태도가 중간유사하며 중간적인 유형의 상담자를 제시받은 집단의 attraction의 평균점수는 유사×따뜻한 유형의 집단보다 낮고, 비유사×차가운 유형의 집단보다 높을 것이다. 본 연구에서 발견된 것들은 다음과 같다. 1) "태도-유사성"은 상담자에 대한 피험자들의 attraction에 대한 결정요인이 되지 못함이 밝혀졌다. 유사·중간유사·비유사 집단들 사이의 attraction 점수는 의의있는 차를 갖고 있지 않았다. 2) "상담자 유형"은 상담자에 대한 피험자들의 attraction에 확실히 영향을 주는 요인임이 증명되었다. 따뜻한·중간적·차가운 유형을 제시받은 3집단간에는 상당히 의의있는 차가 있음이 발견되었다.(P<.01) 3) 유사×따뜻한 집단은 중간유사×중간적 집단이나 비유사×차가운 집단 보다 높은 attraction을 나타냈으나 (P<.01) 중간유사×중간적 집단과 비유사×차가운 집단 사이의 attraction에는 차이가 없었다. 4) Videotapes의 상담자가 표시한 5개 행동 단서들이 피험자가 상담자를 평가하는 데 있어서 가지는 중요성의 순서는 대개 미소·음성·끄떡이기·쳐다보기·기울이기의 경향임이 나타났다.
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