View : 23 Download: 0

陶磁造形을 通한 山의 이미지 形象化

Title
陶磁造形을 通한 山의 이미지 形象化
Other Titles
TO FORM THE IMAGE OF MOUNTAIN THROUGH THE FORMATIVE CERAMIC ARTS
Authors
현정화.
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
도자조형이미지형상화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오랜 歷史에 걸쳐 人類 文化 發展과 가장 密接한 關聯이 있었던 것이 흙이다. 흙을 개서 形態를 만들고 그것을 다시 불에 구워 必要한 生活道具를 만들어 써 오던 것이 時代環境, 生活樣式, 歷史, 宗敎 等의 影響을 받아 推移하면서 現代로 이어졌다. 現代 陶藝는 多分히 創作 陶藝라는 根源的 물음에서 出發하여 陶藝彫塑라는 새로운 章을 열었다. 이는 用途와 機能을 重視하는 傳統的인 陶藝 觀念을 벗어나 元初的으로 흙을 만지는 直接的 行爲와 體驗을 重視함으로써 陶藝의 方向은 造形的 特性을 갖게 되었다. 本 硏究에는 山이라는 對象을 主題로 設定하고 陶磁 造形을 通해 그 이미지를 形象化하고자 한다. 藝術家가 보는 것은 事物의 外形이 아닌 이미지일 뿐이다. 山에 對한 이미지는 하나의 靜的이고 劃一的인 意味만을 內包하지 않는다. 이러한 山의 이미지를 陶磁 造形으로 그대로 複寫 再現하는 것이 아닌 새로운 角度로 解析하여 主觀的인 表現世界를 構築하려는데 그 目的을 두고 있다. 自然은 藝術을 낳게 하는 母胎로써 各 地域의 自然風土는 그 속에서 生을 營爲하는 民族의 固有한 美意識을 規定한다. 따라서 東洋에서는 自然을 人間의 한 部分으로 봄으로써 일찍부터 山水畵가 發達하게 되었으며, 西洋에서는 自然이 對立的인 存在로 風景畵의 背景이 되어 왔다. 그러나 東·西洋을 莫論하고 自然은 無限히 變化하기때문에 人間의 藝術 活動의 無窮한 素材를 提供하여 왔음을 알 수 있다. 이러한 自然 中에서도 많은 關心의 對象이 되어온 山은 우리나라에서는 韓民族의 發祥과 建國이 山에서 비롯되었다는 文獻에서 알 수 있듯이 옛부터 信仰的·審美的 그리고 藝術的 對象으로 우리 民族과 密接한 關係를 맺고 있다. 山이 이렇듯 우리 民族과 密接한 關係를 가지고 있고, 硏究者는 韓國이라는 空間的 背景에 놓여 있기 때문에, 韓國의 山이 가진 이미지를 表現해 보고자 하는 獨自的 表現 意志가 이루어질 수 있었다고 생각한다. 一般的으로 우리 나라 山은 둥글고 曲線的이어서 靜的이고 劃一的인 이미지를 주는데 本 硏究者의 主觀的인 表現意志에 따라 動的이고, 生命力이 있고, 積極的인 出의 이미지를 表現하고자 하였다. 作品製作에 있어서 山이 가지는 이미지를 把握하고 形象化하기 위하여, 線의 活用으로 山이 가지고 있는 主要한 意味를 暗視하였고, 形의 活用으로 山의 表現을 極度로 約하여 簡潔하게 表現하였으며, 空間性으로 非現實的·想像的 空間의 擴大출 試圖하였다. 製作方法으로는 물레成形, 粘土板에 의한 成形, 그리고 鑄入成形을 하였다. 山의 이미지를 形象化하고 作品製作을 通하여 여러 問題點들을 直接 體得함으로써 앞으로 硏究者가 새롭고 幅 넓은 陶磁藝術世界의 可能性을 摸索하는데 도움이 되었다고 본다.;Soil has closely related with the development of human culture for the long time. We have made a earthenware, one of the necessaries of life, by using soil. We temper soil and make a form with it and burn it, in order to make a earthenware. The expression of ceramic ware has gradually changed, being in fluenced by the social environment, the mode of living, history and a religion. The modern ceramic art was started by the original question, a creative ceramic art, and it opened a new genre called the ceramic carving and modeling art. The direction of ceramic art has a formative character, because it emerges from the traditional idea emphasizing the use and fuction of ceramic art and it emphasizes the action and experience directly feeling soil with ones fingers. In this study, the subject is "mountain" and the purpose is to form the image of it by a ceramic ware. An artist don't see the external shape of thing and only see the image of it. Mountain don't have only a static and uniform image. Therefore, the image of mountain is analyzed from new angles and the subjective expression of ceramic ware is established through this analysis. Nature is the origin of arts. The natural conditions of each country affects the aesthetic consciousness of the people who live there. So, in Eastern the landscape is developed because they see nature as one part of human. But in Western nature is the background of landscape because they see nature as a opposite thing. And nature has always presented the various matters to the artists in both Eastern and Western, through the unlimited change of nature. In our country, our mountains have closely connected with our history and they are the objects of religion, beauty and art for the long time. I think that the disire expressing the image of mountain is caused, because there is the close relation between mountain and our country and I live there. The nature of our country has became the object of art in the landscapes (the pattern of mountains and waters) of blue-and-white porcelain (Cheong Wha Baek Ja). Our mountains have a static and uniform image, because the most of them are round and corved. But I expressed dynamically, lively and positively a mountain, according as my subjective free will in this work. In the production of work, in order to understand the image and to form it, the important image of mountain is expressed by the lines, and the image of mountain is expressed as possible as simple by the use of shape. And the enlargement of unreal and imaginative space is tried. The methods of production are spinning, slabbing and slip casting. I experienced directly the various problems, producing this work, and these experiences will help me grope the possiblity of new and extensive ceramic art.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE