View : 21 Download: 0

스포츠·레저용품 소비자의 구매행동에 관한 연구

Title
스포츠·레저용품 소비자의 구매행동에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Consumer behavior of Sports & Leisure Goods
Authors
허현미
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
스포츠용품레저용품소비자구매행동
Publisher
ㅇ화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회의 첨단기술발달은 공장자동화(FA)·사무자동화(OA)·가사자동화(HA)를 이룩하였다. 이러한 자동화 현상에 따라 현대인들의 노동시간은 크게 감소하였고, 여가시간은 계속 증가하고 있다. 현대인들은 육체적 노동에 의하여 경제적 기반을 마련하고 있었던 과거와는 달리, 의도적이고 계획적인 신체단련에 의하여 건강을 유지하지 않으면 안되게 되었다. 이러한 필요에 따라 여가시간 중 스포츠·레저활동에의 참여가 급속히 증가하고 있다. 최근 세계적으로 스포츠·레저인구의 저변이 확대되고, 그에 따른 스포츠·레저용품의 수요도 급증하고 있다. 본 연구의 주목적은 준거집단의 영향에 따른 스포츠·레저용품 소비자의 요구 및 욕구가 어떻게 구체성을 띠면서 스포츠·레저용품의 수요를 형성하는지, 준거집단유형별 구매행동을 분석하는데 있다. 또한, 본 연구의 부차적인 목적으로는 스포츠·레저용품 소비자의 구매용품 및 스포츠·레저활동과 스포츠·레저용품에 대한 소비자의 인식 및 태도를 조사함으로서, 구매행동에 영향을 미치는 주요인을 분석하고자 한다. 본 연구의 조사대상은 서울특별시에 거주하고 있는 20대·30대·40대 성인이며, 표본추출방법으로는 신뢰도 95%로 표본수 300명을 인구비례에 의한 규별유층무선표집하였다. 조사도구로는 설문지를 사용하였고, 수집된 자료는 빈도분포, 평균, x^(2)-검증, ANOVA 분석 등의 통계처리를 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 준거집단유형별 구매동기에 차이가 있다.(P=0.007) 2. 준거집단유형별 정보원에 차이가 있다. (P=0.000) 3. 준거집단유형별 정보탐색기간에 차이가 없다. (P=0.068) 4. 준거집단유형별 구매장소에 차이가 있다. (P=0.017) 5. 준거집단유형별 구매결정요인에 차이가 있다. (P=0.012) 6. 준거집단유형별 구매만족도에 차이가 있다. (P=0.002) 7. 준거집단유형별 구매후 행동에 차이가 있다. (P=0.000);The development of ultra-modern technology in modern society can be seen easily in many fields such as in the forms of Factory-Automation, Office-Automation and Household-Automation. Such automation has also brought the decrease of working time with leisure being increased. Accordingly, modern people have to maintain physically healthy conditions rather intentionally and schemingly than they did in the past to provide their economic basis by fatigues. With such a need of healthy conditions, they look for a way to improve such conditions by means of participating in sports and leisure activities in their leisure, and such a phnomenon is rapidly increasing. The evidence for such a phenomenon is that the number of people involved in sprots & leisure activities are world-widely increasing, and accordingly the demand of sports & leisure goods is outstandingly increased nowadays. In that regard, the main purpose of this study is to find out how the demand and desire of consumers are being formed with concreteness showing up, influenced by their purchasing activities by the type of a reference group. Also, the secondary purpose of the study is to analyse major factors influencing consumers' purchasing activities by means of inspecting consumers' recognition and attitude on sports & leisure goods. Subjects for an approach to the study were 300 residents in Seoul ranging in 20s, 30s, and 40s, and in the method of sampling, creditability was set at the level of 95%, and those subjects were randomly sampled out without regard to any distinction or classification in propotion to population. Questionnaires were used for the instrument of inspection, and the collected data were processed by Frequency Distribution, X^(2)-test and ANOVA(Analysis of Variance). The following are summarised results from the study: 1. The motives of purchasing sports & leisure goods have significant differences according to the type of a reference group. (P=0.007) 2. Information resources have significantly differences according to the type of a reference group.(P=0.000) 3. The periods of information search have no differences according to the type of a reference group.(P=0.0068) 4. The places of comsumer behavior have significant differences according to the type of a reference group.(P=0.017) 5. Decisive factors in purchasing have significant differences according to the type of a reference group.(P=0.012) 6. The satisfied degrees of consumers have significant differences according to the type of a reference group.(P=0.002) 7. Postdecision behavior has differences according to the type of a reference group.(P=0.000)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE