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5학년 兒童의 人性特性과 食品嗜好에 관한 調査硏究

Title
5학년 兒童의 人性特性과 食品嗜好에 관한 調査硏究
Other Titles
(A) Study on relationship between Eating Preferences and personality traits
Authors
吳眞美
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
5학년아동인성특성식품기호
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
兒童의 精神과 行動發達에 있어서 적절한 營養의 섭취는 대단히 중요하다. 또한 올바른 영양섭취를 위해서는 식품에 대하여 올바른 嗜好를 가진 食習慣의 形成이 가장 중요하다. 결국 食習慣은 行動傾向을 규정하는 개인적 조건의 총체 즉, 知·情·意의 主體인 人性發達에 영향을 끼치게 되는 것이다. 그러나 이러한 이해나 주장에 대한 실증적인 연구는 거의 없는 상태이다. 따라서, 본 연구에서는 이를 실증적으로 검토하기 위하여 서울시내 國民學校 5學年 男·女兒童 各各 120名씩 總 240名을 對象으로 하여, 各 食品 (飮食, 嗜好成分)에 대한 嗜好가 各 入性特性에 영향을 주는가를 통계적으로 밝히고자 한다. 그 結果로 兒童의 바람직한 人性所有에 일役割을 담당하고자 한다. 調査道具中 鄭範模의 "국민학교용 人性檢査"는 아동파험자에게 직접 실시하였으며, 인성검사를 실시 받은 아동의 保護者에게 구조화된 設問紙(調査者가 직접 작성함)에 응답하게 하였다. 자료분석에 유효한 230부에 대한 處理方法은 주로 百分奉을 사용하였고, 종속변수에 영향을 미치는 독립변수의 分析은 카이자승(χ^(2))을 이용하여 有意的인 差異를 알아보았다. 各 食品(飮食, 嗜好成分)에 대한 嗜好調査에는 主食類, 국의 種類 調理法의 種類, 蛋白質食品類, 食品群類, 間食類, 香辛料의 種類, 飮食의 맛 그리고 飮食의 溫度種類의 9항목이 속하며, 이는 過去(즉, 4학년 이전)와 現在(즉, 5학년 이후) 그리고 男女別로 나누어 실시되었다. 또한 各 人性特性에는 活動性, 支配性, 安定性, 衝動性, 杜會性의 6항목이 속하며, 人性檢査 結果는 百分位로 처리하여 25%以下는 "낮다", 25~70%는 "보통", 75%以上은 "높다"고 하였다. 食品嗜好와 人性特性과의 관련성을 조사한 結果는 다음과 같다. 1. 人性檢査 結果 各 人性特性의 百分位가 25%以下 그리고 75%以上에 속하는 見童이 50% 이상이었다. 2. 授乳種類는 母乳가 53.48%이었으며, 이는 女兒의 衝動性에 영향을 주었다. 母乳로 양육된 女兒의 衝動性은 비교적 적당하였다. 3. 주부가 食事準備時 특별히 重要하다고 생각하는 것에 대한 경향성은 없었으며, 이는 兒童의 人性과는 아무런 관련이 없는 것으로 나타났다. 4. 各 人性特性과 各 食品(飮食, 嗜好成分)嗜好와의 관계에서 有意的인 差異를 나타낸 것은 다음과 같다. (부록10 참조) 가. 活動性에 영향을 주는 것으로는, 男女兒童들이 過去에 싫어했던 飮食의 溫度와 現在 좋아하는 飮食의 溫度 그리고 現在 좋아하는 食品群이었다. 特別히 男兒의 人性에는 過去에 싫어했던 飮食의 溫度와 現在 싫어하는 主食이 영향을 주었으며, 女아의 人性에는 過去에 싫어했던 調理法의 영향이 있었다. 나. 支配性에 영향을 주는 것으로는 現在 싫어하는 香辛料와 過去에 싫어했던 飮食의 溫度이었으며, 특히 男兒의 支配性에는 現在 싫어하는 香辛料가 영향을 주었다. 반면, 女兒가 過去에 싫어했던 飮食의 溫度, 現在 싫어하는 調理法, 現在 싫어하는 溫度도 支配性에 영향을 주었다. 다. 安定性에 영향을 주는 것으로는 過去에 좋아했던 국과 現在 싫어하는 間食이며, 특히 女兒가 過去에 좋아했던 국, 그리고 食品群과 關係가 있었다. 라. 衝動性에 영향을 주는 것으로는 過去에 싫어했던 主食과 過去에 좋아했던 맛이며, 특히 男兒가 過去에 좋아했던 맛과 女兒의 授乳種類 그리고 女兒가 過去에 좋아했던 맛과 관계가 있었다. 마. 思慮性에 영향을 주는 것으로는 過去에 좋아했던 香辛料, 過去에 싫어했던 飮食의 溫度, 現在 좋아하는 국과 現在 좋아하는 飮食의 溫度 그리고 現在 싫어하는 飮食의 온도였다. 男兒의 경우는 現在 싫어하는 국과 관련이 있는 반면, 女兒는 過去에 싫어했던 국과 主食, 過去에 좋아했던 調理法 그리고 現在 좋아하는 飮食의 溫度와 관련이 있었다. 바. 杜會性에 영향을 주는 것으로는, 現在 싫어하는 主食과 調理法이었으며, 男兒의 會社性에는 過去에 좋아했던 국과, 現在 좋아하는 蛋白質食品과 관련이 있었다. 반면에, 女兒의 杜會性에는 現在 좋아하는 主食과 過去에 좋아했던 香辛料의 영향을 받은 것으로 나타났다. 이와같이 各 人性特性은 各 食品(飮食, 嗜好成分)嗜好의 영향을 받으며, 특히 女兒가 더 많은 영향을 받는다는 것을 알 수 있다. 또한 現在의 嗜好보다는 過去의 嗜好에 있어서 더욱 그렇다. 따라서 바람직한 人性을 가진 兒童이 되기 위해서는 올바른 嗜好를 가진 食習慣의 形成이 중요하며, 더우기 후천적으로 습관화되는 食習慣은 나이가 들수록 어려워지므로, 어릴때부터 좋은 食習慣을 갖도록 하는 것이 바람직 하다고 사료된다. 이 硏究는 人性에 영향을 주는 여러 要因中에 食習慣의 영향, 그리고 식습관에 영향을 주는 여러要因 中에서도 嗜好의 영향으로 制限하였다. 記憶해서 應答할 때 생기는 誤差와, 먹고 싶었던 것을 반드시 먹을 수만은 없는 杜會 經濟的인 면이 限界點이며, 앞으로의 硏究는 이 한계점을 잘 타계함과 동시에 地域의 特殊性을 고려한 종단적인 연구가 必要하다고 본다.;It is very important for the children to have proper nourishment in the growth of spirits and behaviours of them. Further, nothing is more important than the formation of eating habits with proper fancy concerning the foods in order to take appropriate nourishment. After all, the eating habits affect the general conditions of individuals which define their trends of behaviours, that is, the development of human natural which is the main figure of intellect, emotion, and volition. However, there is few experimental study on these understanding and assertion. Hence, this study has been initiated to statistucally observe the influences of the preferrence in several foods, to the characteristic of human on total 240 students (male; 120, female; 120) in the 5th grade in primary school situated in Seoul in order to review these experimentally. And the results are expected to play a role to make the children have good personality. As a tool of investigation, the personality test of Jeong, Bum Mo's for the primary students was examined immediately to the children and their parents answered the structured questionaire. The percentage method is used to analyze the effective data for 230 subjects and χ^(2) methods is used to find the significant difference between the independent variables which affect the dependent variables. The items of investigation for preference to the several foods are 9 including the sort of principal foods, and soup, the art of cooking, protein foods, the group of foods, the sort of snack, the spices, the taste and temperature of foods. The investigation is conducted as divided the past (before 4th grade) and present (since 5th grade), male and female. And the charateristic of humanity is tested for the 6 contexts with general activity, dominance, emotional stability, impulsiveness, reflectiveness and sociability. Their results are analyzed with percentage method as "low" below 25%, "ususal" between 25-75%, "high" over 75%. The results of the study are as following: 1. There are children over 50% which belong to the significant percentage, i. e., the percentage below 25% and over 75% in the test of humanity. 2. In the sorts of milk, the percentage of mother's one is 53.48% and this affects the impulsiveness of female children. The female children feeding up with mother's milk have the proper impulsiveness. 3. There's no tendency on what the parents think important in preparing foods. This has no relation with children's human nature. 4. The significant differences between the human nature and each food are as following : (see the index 22) a. What affects the general activity are in general the temperature of refreshments which they disliked in the past, the temperature of foods which they like in the present, and the foods group they like in the present. b. What influence the dominance are the spices they presently dislike and the temperature of food they disliked at past. In prticular it is the spices to affect the humanity of male children. And the temperature of foods that female children disliked at past, the art of cooking which they dislike in the presnet and the temperature of refreshments that they don't like presently affect the dominance. c. In respects of emotional stability, affecting elements are the soup they liked at past, and the snack they do not like in the present. Especially, the emotional stability has the relation with the soup and group of foods that female children liked at past. d. The impulsiveness has the relation with the elements of principal foods that children disliked at past and the taste of foods that male children liked at past, the sort of milk for that male children liked at past, the sort of milk for female children and the taste of foods that female children liked at past. e. In the respects of reflectiveness, spices that they like at Past, and the temperature of foods that they disliked at past and the temperature of soup and foods they like in the present, and the temperature of foods they dislike in the present While, in the case of male children, the affecting element is the soup that they dislike at present, in the case of female children, it has the relation with the soup and principal foods that they disliked at past and the art of cooking that they liked at past and the temperature of foods that they like in the present. f. In sociability, principal foods and art of cooking are the important factors. In male children, the soup they like at present and the protein foods that they like in the present affect the sociability Further, female children's socibility is affected by the principal foods that they like in the present and the spices that they disliked at past. Such as these, it is known that each personality of human nature is affected by the foods, preference especially female children are more influcible than male children, and past preference that present preference. So, in order to be a children with desirable humanity, it is important to form the proper eating habits. And further, more older, more difficult to make the eating habits in the course of life time. Therefore, it is thought to be desirable to get the good eating habits from the childhood. This study is confined only on the influences of preference among several factors that affect the eating habit, which influences the human nature. The difference produced in the answers with remembering and in the secioeconomical respects in which children cannot eat foods as they want are the problems. In further study, these problems should be expected to be solved and integrated study will be required in consideration with characteristic of community.
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