View : 21 Download: 0

Mass에 의한 결합의 형상화

Title
Mass에 의한 결합의 형상화
Other Titles
ABSTRACT EXPRESSION OF THE IMAGE OF COMBINATION BY MEANS OF MASS
Authors
洪鉉愛
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 조소과
Keywords
Mass형상화결합추상조각
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
現代美術에 있어서 表現方式의 변화는 사회와 시대의 要求에 부응하여 抽象化와 合理的 思考 능력에 따른 표현으로 변화하고 있다. 이런 변화는 對象을 그대로 묘사하는 객관적 방법에서 탈피하여 작가의 내면세계의 체험에 의한 독창적인 表現形式으로 表出되고 있다. 이에 本 연구는 현대미술에 있어서 추상의 표현성을 택하여 內的 結合에 의한 Image를 추상적으로 표현하고자 한다. 本 연구의 목적은 結合의 Image를 抽象形態를 통한 統合感과 流動的인 힘이 形態로 표현하고 그 造形的인 特性을 分析하고자 한다. 연구의 내용은 創造活動으로서의 예술과 표현 및 추상적 표현에 관한 이론, mass의 표현, 결합의 Image를 나타낸 抽象彫刻에 대해 살펴보았으며 mass에 의한 結合의 Image로 표현된 작품들을 目的 表出하여 제시한다. 작품제작은 표현에 관한 근거제시로서 mass에서 曲面, mass의 重壘, 空間性을 中心으로 그 特性을 抽出하여 抽象形態로 표현하였다. 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 유기적 형태의 外廓을 이루는 mass의 중첩은 공간에 있어서 유동적인 힘과 상승 하강의 운동감으로 표현 하였다. 둘째, 曲面으로 形成된 mass는 연속성과 유기적 回轉運動으로 표현하였다. 세째, mass의 중첩에 의한 凹凸의 相互作用은 動的이면서도 律動을 나타내며 均衡을 이룬적으로 표현하였다. 넷째, mass의 중첩은 求心力에의하여 統一感과 造化를 이루는 結合力으로 表現하였다.;The expressional mode of modern art changes into such a kind of expression that would follow abstract and rational thinking ability meeting the demand of the society and times. this change emerges as an original expressional mode by the artist's experience of his inner world, escaped from an objective mood that describes the object as it is. Upon this, this study chooses the expressiveness of abstract in modern art to express an image of internal combination. That is, the purpose of the study is to express the image of combination into some abstract forms with sense of unification and flowing force, and to analyze the formative characteristics. The content included art and expression as creative activity, theories upon abstression and the abstract sculpture which represented expression of mass and the image of combination, and artworks that expressed the image of combination by mass were purpose fully sampled to present. For work production, as a refereutial frame of expression, the characteristics of mass were extracted with gravity on the curved, plane faces and spatiality of mass so as to be expressed into abstract forms. The results could be summarized as follows : First, the reiteration of mass which formed the outline of a systematic form was expressed into flowing force in space and a sense of upward and downward movements. Second, the mass which was formed with curved faces was expressed into continuous and systematic cyclic movements. Third, the interaction of relief by reiteration of mass was expressed into that of the dynamic but balanced. Fourth, the reiteration of mass was expressed into such a kind of combinding force that may be centripetal but may form a sense of unification and harmony by means of centrifugal force.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE