View : 986 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author姜英岩-
dc.creator姜英岩-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:43Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000030379-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199659-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030379-
dc.description.abstract本 論文에서는 多元化되고 多樣化 되어가는 現時代에 基督敎 神學의 혼돈과 그 교육의 위기를 당하여서 그 해결의 방편으로서 "하나님의 宣敎"神學에 根據한 '人問化'敎育을 제시 하고져 한다. 그런데 "하나님의 선교(Missio Dei)"란. 槪念은 20세기 세계교회 운동의 過程에서 발굴된 기독교 진리를 표현하는 대표적 개념으로서, 다양한 복음적 광채를 지니고 있다. 이것은 선교신학적 思考의 轉換을 초래케한 세계교회를 지배하는 신학사상의 核이라고 볼수있다. 먼저 이러한 하나님의 선교의 목적은 "샬롬"에 있다는 것을 성서적인 근원에서 찾아보면, 샬롬이란 용어는 메시야 시대의 모든 은사를 요약한것으로서, 하나님이 주신 完全한 成熟性 안에서의 人間生活의 모든 측면인 義, 眞理, 親交, 平和 등의 의미를 지닌다. 또한 샬롬은 Kerygma, Koinonia, Diakonia를 통하여 이루어진다. 다음으로 하나님의 선교의 신·구약 성서적 근거를 살펴볼것 같으면 천지창로부터 출애급사건, 바벨론 포로생활에서의 귀환 등 구약 전체의 역사가 하나님께서 이스라엘 민족을 구원하시는 하나님의 宣敎로서의 救援史임을 알수있다. 또한 예수 그리스도의 成肉身(incarnation)사건은 하나님의 선교의 클라이막스를 이루는 것이며, 신약전체는 예수 그리스도를 통한 하나님의 선교활동의 기록이라고 볼수있다. 그리고 신학적 근거로서 하나님의 선교는 현시대적 요구에 부응하여 탄생한 것으로 모든 신학의 귀결점을 이룬다고 볼수있다. 이제 이러한 "하나님의 선교"에 근거하여 "人間化"敎育을 시도함이 本 論文의 두번째 課題이다. 여기서는 먼저 人間化 敎育이나 오기까지 그 이전의 基督敎 敎育學的인 背景을 살펴보고 아울러 人間化 敎育의 당위성을 규명해 본다. 다음으로 이러한 敎育을 시행하기 위한 敎育課程(curriculum)을 고안해 본다. 이 작업을 위하여 우선 敎育課程의 기본원리를 알아보고, 또한 하나님의 선교교육의 場이되는 증인 공동체로서의 새로운 敎會觀의 樹立과 아울러 敎會組織의 更新을 시도하여 이러한 바탕위에 八間化 敎育課程을 樹立한다. 하나님의 선교의 관점에서 보면 온 세계가 다 하나님의 선교교육의 場이되며, 이 세계속의 교회는 內的인 확장과 자기들 끼리의 프로그램에만 머물것이 아니라 出力구조로서의 他者를 위한 선교적 구조로 更新되어야 한다. "하나님의 선교"에 근거한 人間化 敎育課程(curriculum)을 구성함에 있어서는 敎科中心 敎育課程(Subject-centered curriculum)과 經驗中心 敎育課程(Experience-centered curriculum)의 長点을 취하여 종합한 학문중심 교육과정(discipline-centered curriculum)의 방법을 택하기로 한다. 이 학문중심 교육과정은 일명 구조중심교육과정이라고도 하는데 학문의 내용이 되는 지식의 구조를 중요시한다. 그리하여 동일한 구조의 학문내용을 각 연령 계층에 알맞게 번역하여 가르쳐서 한번 배운 내용을 여러번 반복하여 점점 수준 높게 배우게 되는 나선형 교육과정(螺旋型·spiral curriculum)으로 조직하는데 이 課程에서 J.S. Bruner가 「敎育의 過程」에서 展開한 理論을 參考로 한다. 本 論文에서는 "하나님의 선교"에 근거한 人間化 敎育을 시행하기위한 敎育課程(curriculum)을 구성함에 있어서 基本이 되는 知識의 構造를 세우는데 목적이 있고 이에 수반된 교육의 목적과 그 교육을 시행하는 방법 및 과정을 설정하고 이러한 교육이 이루어질 場을 규명해 보기로 한다. 그러나 여기서는 전체적인 기본 틀(기본원리)만을 세워 놓았을 뿐 각각의 현장에서 교육에 필요한 세밀한 교육과정(curriculum)을 나선형 교육과정 원리에 의하여 작성하는 작업은 제외된다.;In this pluralistic diversity society Christian theology and its education are faced with great confusion and crisis. I would like to show that education for humanization based on "Missio Dei" is a clue for its solution. The concept of "Missio Dei", found in the process of the twentieth century Ecimenical Movement, is one of key concepts which represents the truth of Christianity and also has various colours in its meaning. This concept can be described as a core of the theological thoughts which have influenced the world churches and thus brought on the change of thought in the field of mission-theology. First, the aim of Missio Dei is found in "shalom" with the references in the Bible. The word "shalom" as a condensation of all gifts in messianic age means righteousness, truth, fellowshop, peace, etc., which are all aspects of human life in full materity endowed by God. And the shalom is fulfilled by Kerygma, Koinonia and Diakonia. Secondly, in the references of the Biblical background for Missio Dei, a series of events in Old Testament such as the creation of the heaven and earth, the exodes from Egypt and the return from the captivity of Babylon, etc., looked upon the salvation-history (Heilsgeschichte) as the Missio Dei which aimed at the salvation of the people of Israel by God. Furthermore, the incarnation of Jesus Christ forms the climax of Missio Dei, and all the New Testament writings are considered as the records of God's action for mission through Jesus Christ. And the Missio Dei as a theological basis is born in accord with needs of the present time, and can be seen as a consequence of various theologies. Now, the second purpose of this thesis is to investigate Education for Humanization based on this Missio Dei. Here I survey the background of christian education before the appearance of the Education for Humanization, and also examine closely the inevitability of it. And then I devise a curriculum for the practice of this education. For this purpose, survey the basic principles of curriculum, set up a new view of the church as a witness-community which is the context for the education of Missio Dei, and support the renewal of church organization, and establish the curriculum for humanization in these contexts. In view of Missio Dei, the whole world becomes a context of education for Missio dei, and the churches in the world are not to expand their inner structure and are not to practice programmes for themselves, but have to renew themselves. Composing the curriculum for humanization based on Missio Dei, i select the merits of subject-centered curriculum and experience-centered curriculum, and choose a method that synthesizes with discipline-centered curriculum. This discipline-centered curriculum, so called structure-centered curriculum, emphasizes the importance of the structure of knowledge that is the content of discipline. For organization of the curriculum we can use the spiral curriculum that translates the discipline content of the same structure properly into each age level, repeats several times, and lets the student learn a high level discipline. In this process, I make reference to J.S. Bruner's Theory. The purpose of this thesis is to set up the structure of knowledge that is fundamental to practise education for humanization based on the Missio Dei, and to examine the aim, method, process and context of education in accordance with it. In this thesis I set up only the basic frame (basic principle) of the whole, and except the task of making a detailed curriculum by the spiral curriculum which is necessary in the context of direct education.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅳ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 범위 = 3 Ⅱ. 하나님의 宣敎( Missio Dei ) 神學定立 = 5 A. "하나님의 宣敎"의 槪念 및 目的 = 5 B. "하나님의 宣敎"의 聖書的 근거 = 10 C. "하나님의 宣敎"의 신학적 근거 = 18 Ⅲ. 人間化 敎育 시도 ( 宣敎敎育的 立場에서 ) = 25 A. 基督敎 敎育掌輪인 背最 = 25 B. 人間化 敎育의 基督敎的 시도 = 37 Ⅳ. 人間化 敎育課程 ( Curriculum ) 樹立 = 51 A. 敎育課程의 基本原理 = 51 B. 인간화 敎育의 場으로서의 교회조직 更新의 필요성 ( 교회의 선교적 구조를 지향하여 ) = 56 C. 인간화 敎育課程( curriculum ) 考案 ( "하나님의 선교"를 지향하여 ) = 61 Ⅴ. 結論 = 73 참고문헌 = 76 ABSTRACT = 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2547738 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject하나님-
dc.subject선교-
dc.subject인간화 교육-
dc.subjectMissio Dei-
dc.title하나님의 宣敎(Missio Dei)에 立脚한 人間化 敎育-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedEDUCATION FOR HUMANIZATION BASED ON "MISSIO DEI"-
dc.format.pagevi, 82 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육과정분야-
dc.date.awarded1982. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE