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섬유예술의 재료와 표현기법에 관한 연구

Title
섬유예술의 재료와 표현기법에 관한 연구
Other Titles
(The) Study on the Expression Technique of Materials Used in Fiber Arts
Authors
독고정희
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 섬유예술학과
Keywords
섬유예술재료표현기법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대미술사 속에서 섬유예술이라는 새로운 형식이 등장하기 시작한 것은 극히 최근의 일로서 섬유예술만이 갖는 두드러진 특징은 다양한 재료와 그 재료들이 갖는 풍부한 질감이라고 할 수 있다. 그러므로 섬유예술가들은 우선 자신이 구현하고자 하는 이미지(image) 전달을 위하여 적합한 표현 잠재력을 지니고 있는 재료를 선택하여 그 재료에 합당한 표현기법을 창출해내는 것은 매우 중요한 일이 된다. 이 논문에서는 작품제작을 위한 이론적 배경으로 현대회화 속에 오브제 (object)로 등장하는 섬유 매체를 미술사조 별로 열거하고 현재 활동하는 섬유예술가들이 사용하는 재료와 표현기법의 연관성을 고찰하였다. 작품제작에 있어서는 우리와 친근한 자연의 표현을 위하여, 거칠고 억센 느낌에서 한민족(韓民族)의 서민정서와 동질성이 있다고 여겨지는 마사(麻絲)만을 사용하여 이미지를 상징적으로 단순화한 형태로 형상화하고 거기에 마사를 실 자체로 늘어뜨리는 표현기법을 더해줌으로서 염색한 실의 혼합된 효과와 실의 흐름에서 오는, 공간에 내재한 시간성의 문제를 시사해 보려하였다. 작품제작 결과 마실은 원하는 색감을 낼 수 있는 좋은 재료이긴 하지만 경사로는 적합하지 않았고, 마실이 주는 이미지는 어떤 다른 섬유매체보다 평범한 우리의 정서에 어울리는 것이었다. 앞으로 섬유예술이 많은 섬유예술가들에 의한 새로운 섬유 매체 발굴과 친밀하고 독특한 표현기법의 개발로 예술과 인간과의 괴리감을 완전히 극복한 새로운 예술 영역으로 승화되기를 기대해 본다.;In the history of modern fine arts the new type of fiber arts emerged recently and its remarkable characteristics can be said to be various materials and their rich quality. Therefore, it is important that fiber artists choose materials with expressional potentiality for transmitting images that they want to express and create expression technique suitable to materials. For the theoretical background of fiber arts I enumerated fiber materials appearing as objects according to the trend of fine arts and considered the relation between materials and expression technique fiber artists use. In creating works I thought that warp and weft threads the basic elements of tapestry -- forms the level and the perpendicularity, which are the fundamental elements of the world, and I expressed the concept of space using warp as a vertical line, expressed nature such as cloud, lake, mountain, etc. applying the harmony of line, colors, planes, and space, and pursued lively expression by rhythmical movement of space. As the result of creating works I got some foundings; first, because linen thread was used as warps, maintaining tension was difficult and first dyeing could get desired color, but second dyeing could get the similar color, not the same one. Therefore, use of linen should be carefully considered and more study about dyeing is required. If these problems are solved, fiber art is expected to leap into a field of art and give a great shock to the established view of beauty.
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