View : 462 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author朴松美-
dc.creator朴松美-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:42Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:42Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000030632-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199650-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030632-
dc.description.abstractHuman being experiences beauty by continually exploring the nature and expresses it through the pattern of art. The nature has become an principal subject to art, because it could always be new and fresh as a result of infinite changes. Even before the appearance of human beings, plants have been existing on earth playing important roles for all the living forms of ecosystem. Above all things, the plants have inseparable relations to the man's life. Since in remote antiquity, the plant leaves were subjected to the art work due to its vital force, formative beauty, and the beauty of smooth and flexible lines of various leaf forms. The aim of this study is to establish a new expression world of ceramics through the formative work of leaf forms. First of all, for the procedure of the study, forms and structures of leaves were studied to grasp the knowledge of the leaf. Moreover, living specimens were sampled, photographed and classified, and beautic features were analyzed. The ways in which the leaves are expressed on the existing ceramic art works were also discussed. In creation of the works, formative features of the leaf were simplified and integrated according to my creative intentions. Thus the intrinsic beautic essences of leaf were structurally formalized through modifying the lines and planes of leaf forms into ceramic art. For this forming process, slip easting, wheel forming and slab building were used according to the form and size. For finishing, applying glaze in appropriate colors and firing process were used according to the character of the work.;人間은 自然을 끊임없이 탐구하여 체험한 美를 藝術을 통해 表現한다. 自然이 지니는 美的範圍는 무한히 변화하기 때문에 항상 새로울 수 있으며 예술의 表現 對象이 된다. 植物의 잎은 人類의 歷史 이전부터 이 地球上에 존재해 왔으며 生態系의 모든 생물의 存廢를 좌우하는 중요한 역할을 하는 자연물로서 人間의 生活과는 不可分의 관계를 유지하고 있다. 또한, 視覺的·心理的으로 오는 安定感과 함께 다양한 形態가 지니는 造形美와 각자의 形態를 이루는 부드럽고 유연한 線의 美를 지니고 있어 古代로부터 作品活動의 대상이 되어 왔다. 本 硏究에서는 다양한 잎의 形態를 立體的으로 造形化함으로써 陶磁造形의 새로운 表現世界를 추구하고자 하였다. 硏究方法은 먼저, 잎에 대한 정확한 理解를 위하여 잎의 形態와 構造에 관하여 조사하였고, 잎을 직접 채집·촬영하여 分類하였으며 각 형태별로 美的 特徵을 연구·분석하였고, 기존의 도예작품에 나타난 잎의 表現方法에 대하여 文獻을 통해 考察하였다. 作品의 제작은 硏究者의 表現意識에 依해 잎에 生命力과 本質의 세계를 內面的이고 主觀的인 해석에 의해 表現의 形態를 創出하여, 잎의 形態的 특징을 單純化 즉, 추상화 하였다. 따라서 잎 形態의 線과 面을 변형시켜 도자예술로 再構成 하여 잎에 內在된 美的要素를 立體的으로 形象化 하였다. 製作方法은 白色粘土, 泥奬用 白色粘土, 含鐵粘土를 사용하여, 作品의 形態와 크기에 따라 석고틀을 이용한 이장주입成形, 물레成形, 점토판에 의한 成形을 하였으며, 作品의 특성에 따라 施釉와 燒成過程을 달리 하였다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅷ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 方法 = 2 Ⅱ. 理論的 背景 = 3 A. 잎 形態의 構造와 分類 = 3 B. 古 陶磁에 나타난 잎의 表現 = 9 C. 現代 陶磁에 나타난 잎의 造形化 = 17 Ⅲ. 作品製作 및 解析 = 49 A. 作品의 製作過程 = 49 B. 作品 解釋 = 57 Ⅳ. 結論 = 72 參考文獻 = 74 ABSTRACT = 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7989554 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject도자조형-
dc.subject식물-
dc.subject-
dc.subject도자예술-
dc.subject조형화-
dc.title植物의 잎(葉)을 通한 陶磁造形 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle作品製作을 中心으로-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE FORMATIVE WORK OF THE CERAMICS THROUGH PLANT LEAF FORMS-
dc.format.page78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 도예과-
dc.date.awarded1988. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE