View : 16 Download: 0

線의 動勢에 의한 Volume표현

Title
線의 動勢에 의한 Volume표현
Other Titles
VOLUME EXPRESSED BY LINE MOVEMENT
Authors
權五晩
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
volume동세볼륨
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Abstraction of art expression neither has any repetition nor deny any subject matters. Only colors, lines and designs are there to give significance to it. Its purpose is to create the absolute value of pure forms. Since the line can be the subject of expression as well as an object-expressing element owing to its own characters and possibilities, the experimentation on the live and meaningful sense of the line should be enlarged. The theme of this thesis is "Line Movement", one of the characters of line. The author intends to utilize it in organizing the dynamic volume intentionally by bringing into the third dimension. As theoretical backgrounds, the author deals with the line's meaning and functions, presents basis seeking for new forms through consideration of the formativity of geometric forms used as a basic form, and then comments on the concept of volume which is the core in third-dimensional art. From this fundamental concept the author induces the phenomenon that shadows in accordance with the line movement forms a volume not because of the line movement itself but because of sence of sight when line shows impactful movement, and presents the foundation by means of analyzing traditional artwork's formativity of identical esthetic sense. When making ceramic formative the author developed formative process that speedy lines are put, that dynamic volume in accordance with the lines arrangement is appeared and that a new form is created, on the basis of geometric forms presented in designing. As a method of building ceramic formative "Slip Casting" with a plaster mold was used. Both ceramic clay and chamotte were colored so that impactful colors and material can help express the volume. In conclusion the author seeks for new voluminal forms having consistent emphasis with the help of colors and materials that composed line movement most suitable for the most fundamental geometric forms regardless of objects. That is, with no intention to express something of nature or objects but with intuition and sensitive nature only composed of formative elements, the author tried to grasp "pure nature" by means of abstraction as an outcome of formative will.;抽象的인 表現의 藝術은 어떤 再現的 要素의 흔적을 발견할 수 없으며, 主題는 완전히 거부되고, 단지 色, 線, 디자인만이 그 자체의 의미를 위해 존재할 뿐이며, 純粹한 形의 絶對的 價値를 創造하려는 것이다. 線은 對象을 표현하는 機能 외에도 그 자체의 고유한 性格과 무한한 可能性때문에 表現의 主體가 될 수 있으므로 의미있고 살아있는 線의 感覺에 대한 實驗은 확대되어야 한다. 따라서 本 硏究에서는 線의 特性 중의 하나인 動勢를 주제로 하여, 三次元的 空間에 도입하여, 의도적으로 流動的인 Volume을 형성하는 要因으로 삼고자 한다. 그 理論的 背景으로 우선 線의 意味와 役割을 논하였고, 기본 형태로 사용한 幾何學的 形態의 造形性을 살펴서 새로운 형태추구의 根據를 마련하였다. 또한 삼차원적 예술의 核心이 되는 槪念인 볼륨에 대해서 논하였다. 이러한 根本的 槪念에서 線이 강한 동세적 특성을 나타낼때 그 線 자체가 움직이지는 않지만 보는 사람의 視覺的 運動에 의해,線의 움직임을 따라 陰影을 이루는 볼륨이 형성됨을 抽出할 수 있었다. 또한 동일한 미적 감각의 맥을 가진 기존의 예술작품의 조형성을 분석하여 그 근거를 제시하였다. 作品製作은 디자인 過程에서 제시한 바와 같이 기하학적 형태를 기본으로 하여 빠른 속도의 線이 그어지고, 그 역동적인 선의 形勢에 따라 볼륨이 형성되어 새로운 형을 이루는 과정을 전개시키었다. 作品의 製作方法은 石膏型을 이용한 泥奬注入成形을 하였는데, 泥奬用 磁器粘土와 Chamotte에 각기 顔料를 첨가하여 강한 色彩效果와 材質感을 도입하여 더욱 도드라진 볼륨을 표현하고자 하였다. 또한 안료의 發色效果를 높이기 위해서 투명유를 1/2로 稀釋하여 噴霧法으로 시유하였고, 酸火燒成하였다. 결과적으로 本 硏究에서는 대상과는 무관한 가장 기본적인 기하학적 형태에 가장 알맞는 선의 움직임으로 구성하고, 색채와 재질감으로 도움을 주어 선의 동세에 의해 一貫性있게 强調를 가진 볼륨있는 새로운 형을 추구하고자 하였다. 즉, 대상이나 자연의 어떤 것을 나타내려는 의도없이 純粹 造形要素만으로 이루어진 直觀과 感受性에 의한 조형하려는 意志의 所産으로 이러한 作品의 抽象性을 통해 '純粹 本質'을 直接的으로 把握하고자 하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE