View : 525 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author柳漢嬌.-
dc.creator柳漢嬌.-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000030558-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199610-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030558-
dc.description.abstract독일 표현주의는 대상의 外的 模寫보다는 內的 眞實을 追求해나간 예술로 W.Lehmbruck과 E.Barlach는 그 根源에 나란히 위치하여 人間의 內的 體驗을 끊임없이 探求하였으므로 이들의 比較 硏究는 近代 藝術史에 독특한 가치를 조명시킨 독일 표현주의 조각의 특성을 파악하는 데 중요한 意義를 示唆한다. 본 연구의 목적은 W.Lehmbruck과 E.Barlach의 造形 理念을 비교하여 그 공통점과 상이점을 규명하는데 있다. 본 연구의 내용은 표현주의 조각의 특성을 배경으로 W.Lehmbruck과 E.Barlach의 조형적 특성을 考察하고, 내면 세계의 형상화, 인간애의 기념비적 상징화, 기독교적 Motive의 세 가지 측면에서 비교하였다. 본 연구의 방법은 문헌과 작품을 기본 도구로 하여 독일 표현주의 조각을 대표하는 두 작가를 유의 표집하였고, 작품은 배합 표출에 의해 관점별로 분석하여 공통점과 상이점을 도출하였다. 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 內面 世界의 形象化에 있어 공통점은 형태를 의도적으로 變形, 誇張시키는 긴장관계를 통하여 人間의 實存的 典形을 표현한 데 있으며, 상이점은 W.Lehmbruck은 길게 늘어난 머리와 四肢의 線的요소에 의한 垂直的 變形속에 思惟하는 存在로서의 인간의 內的 觀照의 세계를 표현한 반면 E.Barlach는 重量과 옷주름의 線이 對比的으로 강조된 극단적 單純함속에 二元的 世界觀에 의한 肉體의 虛, 無와 超越을, 또 북독일적 原始性에 유착된 世俗的 活氣, 狂氣, 忘我와 陶醉의 인간의 원초적 모습을 표현하였다. 둘째, 인간애의 기념비적 상징화 측면에서 공통점은 人間愛와 社會에 대한 警告를 담은 非英雄主義的 유형의 기념비를 제작한 점이며 상이점은 W.Lehmbruck은 裸體 인물상을 통해 時代를 초월한 보편적 인간상을 농축시켜 표현한 반면, E.Barlach는 戰爭의 비인간성을 歷史的, 時代的 측면에서 劇化시켜 敍述的으로 표현한 점을 들 수 있다. 셋째, 기독교적 모티브의 측면에서는 共히 傳統 敎義를 人間的인것으로 世俗化시켰으며, W.Lehmbruck은 女性의 祈願을 통해 平和와 새로운 사회에 대한 갈망을 표현한 반면, E.Barlach는 神과 人間世上의 근본적 一致에 대한 믿음을 표현한 데 상이점이 있다. W.Lehmbrack과 E.Barlach의 표현주의는 人體 造形 양식에 새로운 차원의 미학적 가치관의 확립을 가져왔다.;German Expressionism is an art which explores inward truth of an object instead of outward imitation. W.Lehmbruck and E.Barlach, with parallelly located in the origin of it, tried to express human's inward experience to the end. Therefore, the comparative study of these two sculptors, who having shined the new clear values on the modern history of art, would be very significant. The purpose of this thesis is to compare the two's sculptural idea and to distinguish the commonnesses and differences. The contents consist of, firstly, the comparison of two's sculptural characteristics with the help of comprehending of the general characteristics of Expressionist Sculptures, secondly, the comparison of the two's sculptural ideas with classified into following three viewpoints, Fomulation of Inside World, Memorial Symbolization of Humanity, Christanity Motive. In methodology of this study, the two sculptors are cautiously selected as the representatives of German Expressionists with the basement of litaries concerned and works, and the works which are selected by purposive sampling, were analized in accordance with each viewpoint to characterize the commoness and difference. The analyzied results are as follows. Firstly, in Formulation of Inside World, the commoness is to express the existent prototype of human-being through tensional relation backboned to the intentive distortion or exaggeration of figures, the difference is that W.Lehmbruck expressed human's introspective meditation as a contemplative existence through the linear and vertical distortion of lengthened Head and Limbs, on the contrary, E.Barlach expressed physical nihilism and transcendence sticked to his own dualism and the worldly vitality, grotesque, self-missing, intoxication backed upon his nothern Germanic primitiveness. Secondly, in Memorial Symbolization of Humanity, the commonness is to construct the non-heroic memorials with implying humanity and warning against society, the difference is that W.Lehmbruck expressed the universal human-being in condense by nude figure which overcome above time, on the contrary, E.Barlach dramatically described the historic non-humanity of war itself. Thirdly, in Christanity Motive, the commonness is to distort the traditional creeds of Christ as more humanic and worldly ones, the difference is that W.Lehmbruck expressed the idea of equality and hope for the new society by prayer of woman, on the contrary, E.Barlach expressed the hope for the essential equalness of God and human world. The Expressionism of W.Lehmbruck and E.Barlach gave rosen to the establishment of new dimensioned artistic viewpoint for the style of human figure.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 내용 = 1 C. 연구의 방법 = 1 Ⅱ. 독일 표현주의 조각의 이론적 배경 = 3 A. 독일 표현주의의 特性 = 3 B. W.Lehmbruck와 E.Barlach의 조형적 특성 = 8 Ⅲ. W.Lehmbruck 와 E.Barlach의 비교분석 = 20 A. 內面世界의 形像化 = 20 B. 人間愛의 기념비적 상징화 = 28 C. 기독교적 Motive = 32 Ⅳ. 결론 = 37 참고문헌 = 50 부록 = 52 ABSTRACT = 57-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3473261 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectWilhelm Lehmbruck-
dc.subjectErnst Barlach-
dc.subject조소-
dc.titleWilhelm Lehmbruck와 Ernst Barlach의 비교 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Comparative Study of Wilhelm Lehmbruck and Ernst Barlach-
dc.format.page59 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 조소과-
dc.date.awarded1988. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE