View : 482 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author盧혜信-
dc.creator盧혜信-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:37Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:37Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000030878-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199605-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030878-
dc.description.abstractIn modern art, various ways of expression coexist according to the artist ideas. So modern artists attach great importance to expressing their own consciousness and their own personality, and seareh for new subject matters and techniques in order to express themselves more lively. In the field of ceramic art, they claim the pictorial self-control which pursues the pure-visual result through the systematic and objective constituent unit, getting out of from traditional vessel or the existing image. This thesis presents Repetition centering "Geometric Forms", a rationalistic formative language, which immediately induces visual experiences and which is affirmative to modern society in the circumstances of mechanical functionalism. Repetition is an unrelated way of formation to acquire visual distinctness and visual totality. It has the peculiarity that it does not distinguish the partial correlations in a work which has been a fundamental basis of traditional way of formation. From the view of esthetic forms it becomes mechanic and impersonal because it presents the same images repetedly. And from the view of formative art it rises above the conventional category of traditional pictures. In this thesis the author generally considers the geometric forms that can be universal formative language owing to their objectivity and rationality, characterizes the exact repetition that stands for the uniformity of machine civilization and the varied repetition as a visual constituent, that influences on the visual angle. Then the author considers through literatures how these repetitions are presented in the new subject matters and in the way of expression. The author produced ceramic formative using Slip Casting Method that the identical forms can be repetedly arranged. This is a technical trial for me corresponding to the idea that the author intends to stand for more uniformed civilization than that representred directly by the human hands. As mentioned above, the author regards the Repetition centering geometric forms as a method for finding new subject matters, and also as the formative language conforming to the functionalistic modern society. This Kind of approach to subject matters can be said to present a variety of possibilities in ceramic arts, breaking from the conventional repetitive images.;現代의 藝術은 작가이념에 따라 다양한 表現樣式이 共存하고 있다. 이러한 상황에서 현대미술은 자기의식과 개성의 표현을 중요시하며 보다 더 강한 자기자신의 표현을 위해 새로운 素材開發과 技法의 탐구가 필연적으로 이루어지게 되었다. 그러므로 陶磁藝術에 있어서도 종래의 器나 再現的 이미지에서 벗어나 조직적이고 客觀的인 구성단위를 통한 純粹視覺的 결과를 추구하는 회화의 自律性을 표방하고 있다. 본 硏究는 이러한 의미에서 視覺의 체험을 즉각 유발시키는 媒介體 역할을 하고 기계적 기능주의 풍토속에 현대사회를 긍정하는 合理主義的 조형언어인 幾何學的 形態를 중심으로 反復性을 제시하였다. 이는 시각적 명료성과 전체성을 획득하는 非關係的 구성방식으로 전통적 구성방식의 기본바탕이 되었던 작품내에서 부분과 부분간의 관계를 강조하지 않는 특성을 가지고 있다. 또한 美的 形態에 있어서도 동일한 이미지의 제시는 機械的이고 非個性的인 성격을 띠는 것으로 造形的인 面에서 전통적 회화의 因習的인 範疇를 초월하는 것이다. 硏究의 內容으로는 客觀性과 合理性으로 普遍的 조형언어의 가능성을 갖는 幾何學的 形態에 대한 일반적인 고찰과 기계문명의 획일성을 암시하는 一律的인 反復, 知覺에의 영향력으로 존재하는 시각적 요소로서 變化性 反復의 특성을 살펴보고, 이러한 반복성이 새로운 素材와 表現儀式으로 어떻게 제시되었는가 文獻을 통해 고찰하고자 하였다. 作品의 製作方法은 동일한 형상을 반복 배취할 수 있는 泥奬注入成形으로, 이는 本人에게 있어서 손에 의한 직접 묘사적인 작업에 비해 획일화된 문명환경을 나타내려는 의식에 더욱 부합되는 기법적 시도라 할 수 있다. 이상에서와 같이 기하학적 형태를 중심으로 한 반복성은 새로운 소재의 모색방법으로써 기능주의적 현대사회에 부응하는 조형언어라 생각하며 脫再現的 이미지의 표현양식으로 陶磁藝術의 폭넓은 가능성을 제시하는 것이라 할 수 있다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅶ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 方法 = 2 Ⅱ. 理論的 背景 = 4 A. 幾何學的 形態의 一般的 槪念 = 4 B. 방법론적 요소로서의 반복성 표현 = 7 a. 평면에 있어서의 반복 = 8 b. 입체에 있어서의 반복 = 12 C. 反復의 意味 = 13 a. 變化性 反復 = 15 b. 일률적인 반복 = 18 Ⅲ. 反復을 통한 造形性 硏究 = 20 Ⅳ. 作品製作 및 解析 = 26 A. 디자인 過程 = 26 B. 作品製作 過程 = 27 C. 作品解析 = 37 Ⅴ. 結論 = 63 參考文獻 = 65 ABSTRACT = 67-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4917342 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectattern-
dc.subject도자표현-
dc.subject기하학적 형태-
dc.subject도자예술-
dc.titlePattern의 反復을 통한 陶磁表現 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle幾何學的 形態를 中心으로-
dc.title.translated(A) STUDY OF CERAMIC EXPRESSION THROUGH REPETITION OF PATTERN-
dc.format.pageviii, 69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 도예과-
dc.date.awarded1990. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE