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자수에 의한 계단의 원근표현 연구

Title
자수에 의한 계단의 원근표현 연구
Other Titles
(The) study on perspective expressions of stairway by embroidery : principally as straight stairway
Authors
유정은
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 공예학부섬유예술전공
Keywords
자수; 계단; 원근표현; 곧은계단
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
조형예술에서 가장 중요한 감각은 시각이며, 원근은 인간의 시각 안에서 언제나 존재하는 것이다. 인간은 고대부터 조형예술 안에 원근의 표현을 시도하였으며 시간이 흐름에 따라 여러 가지 원근의 표현방법을 고안하였다. 조형 예술 속에서 원근의 표현은 주로 풍경이나 건축물을 묘사할 때 효과적으로 사용되었다. 이러한 원근의 표현대상이 되어온 건축물중 계단은 고대부터 인간의 생활에 가까운 부분으로 자리잡고 있으며 다양한 형태, 반복, 직선과 곡선 적인 리듬감등의 조형미를 가지고 있다. 본 연구는 계단 중 곧은계단의 정면(正面), 측면(側面), 상면(上面)에 각 시점을 설정하고 선의 원근법, 공기의 원근법, 중첩의 원근 표현방법을 적용한 계단을 평면에서 부조로 전개되는 3차원의 공간으로 자수의 표현기법을 이용하여 입체적인 계단의 원근 표현방법을 제시하는데 목적이 있다. 이론적 배경으로는 첫째, 계단의 개념 및 구조와 종류를 알아보고, 계단을 표현한 현대미술 작품들을 분석하였다. 둘째, 계단의 원근표현을 위하여 원근의 표현방법과 그 조형적 역할을 파악하고, 섬유예술작품에서의 계단의 원근표현을 분석하였다. 본 작품의 주제는 인생의 단계 단계마다 사람들의 서로 다른 삶을 계단과 그 위에 있는 구(球)의 움직임으로 상징화하여 표현하였다. 작품의 표현재료로서 바탕은 광택의 효과와 견고한 특징을 갖는 철망을 사용하고, 자수사(刺繡絲)로는 견사(絹絲)와 동사(銅絲), 그리고 견사와 동사의 합사(合絲)를 사용하였다. 작품제작은 먼저 바탕인 철망의 전면 흑은 일부에 계단의 형태를 견사로 평수를 이용하여 수놓는다. 그 다음 근경(近景)은 견사와 동사의 합사 혹은 동사만으로 높이를 주어 입체적으로 수를 놓고, 원경(遠景)으로 갈수록 높이를 낮게 하여 수놓아 원근을 표현하였다. 표현기법은 평수와 평수의 응용기법을 사용하여 높낮이를 다르게 표현하였다. 계단의 원근을 분석하고 자수작품을 제작하여 얻어진 조형 효과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 곧은계단의 정면, 측면, 상면에 각 시점을 설정하고, 작품안에 하나로 연결되게 재구성함으로써 하나의 곧은계단 안에서 다양한 시점의 시각적 효과를 보여줄 수 있었다. 둘째, 선의 원근법, 공기의 원근법, 중첩의 원근 표현방법을 작품에 복합적으로 적용하여 곧은계단의 원근을 효과적으로 표현하였다. 셋째, 근경에 있는 계단의 단면은 사선, 가로선, 세로선등으로 분할하여 색상의 변화를 주었고, 원경에 있는 계단의 단면은 분할하지 알고 단색으로 표현함으로써 원근의 표현을 강조 할 수 있었다. 넷째, 견사와 동사의 합사를 이용한 평수의 응용기법은 입체적인 효과를 주는 자수기법으로 계단을 부조로 표현하는데 효과적이었으며 원근을 평면에서 부조로 전개하여 구체적으로 표현 할 수 있었고, 자수에 있어 입체적 표현의 영역을 확대시킬 수 있었다. 다섯째, 바탕 소재로 철망을 사용하여 평수의 응용기법을 입체적으로 표현하는데 용이하였으며, 재료에 의한 빛의 효과를 얻을 수 있었다. 본 연구는 일반적으로 공기의 원근법과 선의 원근법등으로 평면에서 평면으로 표현되는 원근표현에서 원근을 보다 적극적으로 평면에서 부조로 전개하는 표현을 하였다.;The most important sense in the plastic art is the visual sense, and the perspective has always been inherent in human eyes. Since time immemorial, mankind has wished to express some other perspectives in art, and a s time went on, they invented a variety of perspective expressions. In the plastic art, the perspective expressions have been effectively used to describe landscapes or architectures primarily. Among the architectures expressed in perspective, the stairways have long been established in human life. In particular, the stairways have a variety of forms, repetitions, linear rhythms and. other formative aesthetics. The purpose of this study is to set the front, side and plan views of the straight stairway and thereby, apply such perspective expressions perspective of the stairway and the embroidery work, the following conclusions could be drawn; First, a s front, side and plan views of the straight stairway were set to be restructured in the work, a variety of visual effects could be rendered. Second, such expressions as linear, spatial and layered perspectives could be applied to the work to express a straightforward perspective of the stairway. Third, the planes of the stairway in the near view were divided into oblique, lateral and longitudinal lines, while the stairway planes in the far view were expressed as monochrome, and a s a result, the perspective view could be enhanced. Fourth, Pyongsu-applying techniques using the copper wire and silk yarns combined was proven as an embroidery technique rendering a voluminous or relief effect. As a result, the voluminous expressions could be expanded for embroidery, while the perspective developing from plane to relief could be rendered more specifically. Fifth, it was easy to express a voluminous embroidery technique using the wire net as background screen, and thereby, a unique sense of mass could be expressed by using the reflection of lights. In this study, a perspective developing from plane to volume was employed by using colors and perspective techniques rather than the perspective shifting from plane to plane. Lastly, it is hoped that this study will be followed up by future studies which will research into perspectives in more depth using a variety of materials.
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