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코끼리의 이미지를 통한 도자 조형 연구

Title
코끼리의 이미지를 통한 도자 조형 연구
Other Titles
Study of Ceramics Modeling through Image of Elephant
Authors
김시원
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 공예학부도자예술전공
Keywords
코끼리이미지도자 조형Ceramics Modeling
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
언제부터 인류에게 예술적 표현이 가능하였는지는 확실히 단정하기 어렵지만 지금까지 알려져 있는 인류 최초의 예술 활동은 구석기 시대의 동굴 동물 벽화에서 시작되었다. 동물은 이처럼 인간 다음으로 중요하게 미술에서 다루어진 소재로 실재(實在)의 동물에서 상상의 동물까지 그 종류는 무척 다양하여 용이나 코끼리처럼 거대한 것에서부터 거미나 매미같이 조그마한 동물에 이르기까지, 뭍짐승은 물론 날짐승, 물짐승까지 그리고 신적인 것에서 보잘것없는 벌레에 이르기까지 수많은 동물이 회화, 조각, 공예, 건축 등의 모든 예술 분야에 조형화 되어왔다. 동물 중 거대한 몸집과 특이한 몸의 구조를 가진 코끼리는 인간에게 경이로움과 신비감, 호기심을 주어 본 연구자로 하여금 코끼리의 본성을 표출하도록 하였으며 이를 도자 조형 작품으로 표현하는데 그 동기를 주었다. 따라서 본 연구는 코끼리의 코, 다리, 귀, 발, 몸 등의 외적 이미지와 코끼리의 자비심, 지혜, 신비, 고고함 등의 내적 이미지를 표현하고 조형적인 특성을 알아보며 연구자의 주관적인 상상력과 감성세계를 표현한 도자 조형 작품을 연구하는데 그 목적이 있다. 연구의 내용은 동물이 예술작품에서 갖는 의미를 고찰하고 조형예술의 의미와 형태를 알아보았으며 동물이 표현된 사례를 도판으로 제시하고 살펴보았다. 코끼리의 어원과 진귀, 숭배, 행운, 신성, 정의, 충실, 신중, 자비, 지혜 등의 상징적 의미를 알아봄으로써 내적 이미지에 대해 연구하였으며 코끼리가 무리지어 생활하는 모습과 긴 코와 큰 귀, 거대한 몸체와 발등의 생태와 종류, 조형적인 특성을 살펴봄으로써 외적인 이미지에 대해 연구했다. 코끼리의 이미지를 조형화 한 작품을 도판으로 제시하고 연구하여 이를 조형과정의 기초로 삼아 점토를 표현매체로 10개 작품을 제작하였다. 조형과정에서는 코끼리가 가지고 있는 크기에서 오는 거대한 선과 양감, 이에 따르는 공간감을 표현하는데 중점을 두었으며 외적 이미지인 코, 몸, 다리, 귀와 코끼리의 내적 이미지인 사회성, 온순함, 지혜로움, 정의로움, 모성애, 침착함 등을 본 연구자의 주관적인 감성으로 이미지화 하였다. 작품 제작 방법으로는 자유로운 이미지 구사를 위하여 코일링기법과 도벽 성형에 적합한 판성형기법, 다양한 크기의 구를 성형할 수 있는 물레성형기법, 동일한 형태를 성형할 수 있는 가압성형기법을 이용하였다. 또한 거대한 선과 양감을 표현할 수 있는 적재(積載), 연결(連結), 군집(群集)의 방법으로 제작했다. 태토는 환원염 소성시 철분 꽃이 피는 세인토, 큰 조형물 제작 시 형태의 변형이 적은 석기질 점토, 백색도가 강한 수퍼화이트를 사용하였다. 유약은 코끼리의 이미지에서 연상되는 색상으로 백색, 회색, 흑색 등의 무 채색을 실험하여 사용하였으며 시유방법은 분무시유, 담금시유 또는 무유 처리하였다. 소성은 0.5㎥ 도염식 가스 가마와 1.5㎥ 도염식 가스 가마에서 마침 온도 900℃로 8시간 동안 1차 소성하고 2차 소성은 0.5㎥ 도염식 가스 가마와 1.5㎥ 도염식 가스 가마에서 마침 온도 1,250℃로 10시간 동안 환원염 소성과 산화염 소성하였다. 코끼리의 거대한 선과 양감, 긴 코와 큰 귀, 원기둥형 다리, 두꺼운 피부, 온순함과 고고함, 사회성을 도자 조형물로 제작함으로써 코끼리에 대한 새로운 이해가 가능하였으며 코끼리가 가지고 있는 특성을 살펴봄으로써 연구자의 관념과 감성이 결합된 다양한 작품을 표현할 수 있는 계기가 되었다. 앞으로 큰 도자 조형물을 성형하는 방법에 있어서 크기와 무게 등에 따른 한계를 극복하기 위한 성형기술과 변형이 적고 성형이 자유로우며 발색이 좋은 태토 개발에 많은 발전이 있기를 기대해 본다.;The time is not certain when human beings have been able to do artistic representations, however, the first art works of human beings started with wall paintings of caves in the Paleolithic Era. In this manner, animals, as well as man, have been treated as important motives of art. All kinds of animals, from real to imaginal, from huge to tiny, from land to sea, from holy to humble, have been modeled in many fields of art, such as painting, sculpture, applied fine arts, architecture, etc. Among these animals, elephants which have great bodies give us wonder, mystery and curiosity. This feature makes the researcher myself express the original nature of elephant and represent it through works of ceramic art. The objective of this thesis is to express external images of elephant, such as trunk, legs, ears, feet, body, and to express internal images of elephant, such as mercy, intelligence, mystery, loftiness, and then to analyze formative characteristics of elephant, and finally to study works of ceramic art which represent the subjective imagination and sensibility of the researcher. In this thesis, the meaning of animals in works of formative art was considered, then the meaning and figure of formative art were analyzed, and works of formative art which had represented animals were exhibited in illustrations and analyzed. The internal images of elephant were studied by considering its etymology and symbolic meaning, such as preciousness, worship, fortune, sacredness, righteousness, faithfulness, prudence, mercy, intelligence, etc. The external images of elephant were studied by looking into its ecology, species, and formative characteristic, that is, living in groups, long nose, large ears, big body and feet. Previous works which had modeled the images of elephants were shown in illustrations and studied. Based on this in modeling, ten pieces of art works were made with clay. During the forming process, emphasis was laid on expressing the grand line, mass, and space, which originated with the size of elephant. In addition, the external and internal images of elephants, that is, trunks, bodies, legs, ears of elephants and sociality, docility, intelligence, righteousness, maternity, and calmness of elephants were embodied through the subjective aesthetic of the researcher. The coiling method which freely forms an image, the slab method which is appropriate to ceramic walls, the throwing method which is able to form various size spheres, the press-forming method which easily gets the same shapes, and the slab rolling method which can express natural lines were used as the techniques of the art pieces. The art pieces were figured by heaping, linking, assembling in order to represent grand lines and masses of elephants. Stoneware clay which is ferrous in reducing flame and stoneware clay which is suitable to minimize the warpage of shape in large size pieces were used. Super White clay was also used. In order to bring up the image of elephant, achromatic colors such as white, gray, and black were tested and used for the glaze. Some pieces of works in this thesis were sprayed with glaze, others were soaked in glaze and the others were fired without glaze. All pieces of works were fired in a 0.5㎥ downdraft gas kiln and a 1.5㎥ downdraft gas kiln at 900℃ for 8 hours, then they were fired again in a 0.5㎥ downdraft gas kiln and a 1.5㎥ downdraft gas kiln at 1,250℃ for 10 hours. During the second firing process, some of them were fired in oxidizing flame, and the others were fired in reducing flame. Through modeling the works of ceramic art out of the external and internal images of elephants, such as grand lines, masses, long noses, large ears, cylindrical legs, thick skins, docility, loftiness, and sociality, new understanding of elephants was possible. It became an opportunity for forming a variety of works which combined with the researcher's idea and sensibility by analyzing the characteristics of elephant. In the future, it is expected that the development of techniques and clay which has less deformation, better formability and colors will be able to overcome physical limitations which are accompanied with size and mass when forming a large size work of ceramic art.
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