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기하학적 형태를 통한 확장된 의미의 리터럴니스(Literalness)표현

Title
기하학적 형태를 통한 확장된 의미의 리터럴니스(Literalness)표현
Other Titles
(A) expression of literalness through geometrical form
Authors
강연희
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
기하학적 형태확장된 의미리터럴니스Literalness
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
A work of art can have its meaning and it's life, being communicated to the society. This idea has been derived from Minimalism which had attempted to find its identity the instant people faces the works, and became a trend leading viewers' communication and participation. My paintings begin on the premise that viewers are present, and are developed in various expressions to lead viewers 'physical participation. I wanted to conceive on the experience of the viewers when faced with the works by displaying my works to be viewed in various forms. and made in body size are emphasizing their presentness and leading the viewer's physical participation. I gave the explanation of the idea of integration in space, as the idea of literalness. The works with thickness conveys literalness as a object taking their forms between paintings and sculptures, and illusionary elements in painted images. Like this, conceived as integrating two dimension and three dimension, shaped canvas has been derived from frank stella in order In dismiss any illusionism, however in my works, it has been adopted to unite illusionism and realism with the shadow and color field. Looking at figures, simplified geometrical forms were taken to exhibit universal and objective view. At the same time, the color fields were composed in symbolic representation to enable the viewers to make their own various interpretation voluntarily. Using these forms were adopted from Jean Bardrellard's Simulacres. Simplified and reduced shapes and colors derived from actual space figure can be considered to be functioning as simulacres not only images but also plastic elements composing paintings. Besides, each geometrical shapes are interchangeable and able to alter their shapes constantly, so that those shapes simulate the time of simulacres itself which has lost the originality. The puzzle format of my works makes viewers to transform and alter their forms other's in actual space, that gives the viewers the right to complete and leads them to participate. this idea can be understood as the intention to share the artist's part with viewers. Also when these puzzles are scattered in the space, each pieces are looked seperated but when those pieces are put in to one, it becomes to an illusionary painting, integrating 2-3 dimensional form and presentness, explained for literalness. However it's not like eliminating illusion or symbolism and conceiving objecthood. In my works, the puzzle combines illusion and reality in symbolism and 'objecthood'. the experience of viewers meeting works in equal, and further more, participating directly in communication with them is also a literalness in broad meaning. Therefore, my works can be expressed in their traits itself at the moment they being completed by meeting viewers. This thesis, conceived in theoretical explanation, has built on a foundation to set forth and deepen my works in the future. I hope my works to be communicated in the true sense of the word , and to be passed down their meanings, processes and my true self in relationships with the surrounding.;본 논문은 본인의 작품 제작 연구 논문이다. 본인은 관람자의 존재에 대한 인식을 기본 전제로 한 회화작업을 시작으로 하여 관람자의 신체적 참여를 유도하는 작업에까지의 다양한 표현의 시도를 전개해왔다. 또 작업이 관람자와 만나는 순간의 경험을 강조하기 위해 작품이 전시된 공간 속에서 다양한 형태로 감상될 수 있도록 의도하였다. 이런 의도에 의해서 조각적 형태와, 사람과 비슷한 크기로 제작된 작품들은 현존성(presence)을 강조하고 관람자의 신체적 참여를 통해 전시 공간 속에서 완성된다. 본인은 '공간 속에서의 완성'이라는 특성을 쉐이프트 캔버스(shaped canvas)의 형태로 표현하였고 리터럴니스(Literalness) 개념을 통해 설명하였다. 두께가 강조된 작품들은 회화와 조각의 중간적 형태를 띄며 오브제로서의 물체성을 드러내는 동시에 그려진 이미지를 통해 일루젼적 요소를 드러낸다. 이와같이 2차원과 3차원이 통합적으로 표현된 쉐이프트 캔버스의 형식은 일루젼을 배제하기 위해 스텔라(Frank Stella, 1936~)에 의해서 도출된 결과물이지만 본인의 작업에서는 그림자와 색면이라는 이미지와 함께 표현됨으로써 일루젼과 실재의 결합을 표현하는 도구로써 이용되었다. 형태적인 면에서는 단순화된 기하학적 형상을 이용하여 작품이 시각적으로 보편적이고 객관적인 느낌을 줄 수 있도록 하였다. 동시에 색면이 가지는 상징성을 통해 관람자에 의한 자의적 해석이 다양하게 나올 수 있도록 작업을 구성하였다. 이러한 기하학적 형태의 사용은 보드리야르(Jean Baudrillard, 1929~)의 시뮬라크르(Simulacres) 개념으로 설명하였다. 단순하고 감축적인 형태와 색들은 주변에서 접할 수 있는 실재 공간의 형태에서 출발하여 이미지 재현으로서의 시뮬라크르로 역할하기도 하지만 동시에 회화를 구성하는 조형적 요소들을 시뮬라크르하는 것으로 볼 수 있다. 또 기하학적 형태는 작품들간의 형태적 상호호환성을 강조하여 계속해서 형태가 변화될 수 있는 가능성을 보여줌으로써 원본이 상실된 시뮬라크르의 시대 자체를 형상화한다. 본인의 작업에서 보여지는 퍼즐 형식은 실제 공간에서 관람자에 의해 형태가 변형되고 결정되도록 함으로써 작품 완성의 결정권을 관람자에게 넘기고 관람자의 적극적 참여를 유도한다. 이러한 생각은 작품의 주체로서의 작가의 역할을 관람자와 공유하고자 하는 의도로 볼 수 있다. 또 퍼즐형태는 공간 속에서 흩어져 있을 때에는 각각이 독립적 조각으로 느껴지지만 다 맞추어졌을 때는 일루젼이 담긴 회화로 보여진다는 점에서 '2차원과 3차원의 통합적 표현'과 '현존성'이라는 리터럴니스의 개념을 내포하고 있다. 그러나 과거의 리터럴니스 개념은 일루젼을 배제하고 작품 속에서의 상징성을 거부함으로써 물체성을 강조한 반면 본인은 일루젼과 실재의 조화를 통해 상징성과 물체성을 동시에 드러내고자 하였다. 또한 이렇게 관람자가 작품과 대등한 관계로 만나는 경험에서 더 나아가 직접적 참여에 의해 작품의 완성이 결정되는 점이 확장된 의미의 리터럴니스라고 할 수 있다. 따라서, 본인의 작업은 관람자와 만나는 순간에 완성되는 작품의 특성자체를 표현한 것이라고 할 수 있다. 본 논문은 본인의 작업을 이론적으로 설명함으로써 앞으로의 작업 전개 방향을 결정하고 심화시키는데 필요한 기반을 마련하기 위해 제작되었다. 본인이 작업을 통해서 표현하고자 했던 '작품과 그 의미의 결정과정' 그리고 그 속에 담겨있는 '자아와 주변의 관계'가 진정한 소통을 통해서 관람자에게 전해질 수 있기를 바란다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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