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조택원의 예술세계에 나타난 민족적 성향에 대한 연구

Title
조택원의 예술세계에 나타난 민족적 성향에 대한 연구
Other Titles
Research on the Ethnic Group Inclinations as they Appeared in Cho, Taek-won's World of Art
Authors
임희영
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
조택원예술세계민족적 성향
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
With Ishihi-baku's Shinmuyong (new dance) performances in 1926 as the starting point, dance, on this land, which had been looked down upon as being vulgar due to feudalistic and confucianistic ideologies, gets established and recognized as one field of art. Differently from prior laying of importance on dance itself, shinmuyong gets settled down as a dance, on stage, of which the creativity and the artisticality of the creator are regarded as important. Cho, Taek-won, together with Choi, Seung-hee, became a pupil of Ishihi-baku(Seok, Jeong-mak), and accelerated the settling down of shinmuyong in Korea. He is one of the figures who made shinmuyong a model of Korean modern dance. This thesis intends to double the value endowment regarding the ethnic group inclination as they appeared in Cho, Taek-won's art view and works of art. It has as its objective the illumination of Cho, Taek-won's existence and the ethnic meaning. Under the conditions of activity in which they could not but be passive and general due to Japan, in the situation of the time in which it was the forcible rule by the Japanese Empire, he had been engaged in lively activities in the aspect of the independent standing of dances. As such, as the theoretical background, by taking a look at the society, cultural situation, traditions, and the concept of ethnicality of the time, Cho, Taek-won's activities and art view in modem dance and ethnic inclinations as they appear in the representative works of art are reasoned out. As a result, Cho, Taek-won's art world, first, showed traditional subject matters which have the ethnicality that could be felt together with the universality of what is called 'dance' in the rapid influx of foreign culture during the flowering time and the special character of the contents. Secondly, Cho, Taek-won's activities achieved the modern developments of Korean dance with the ethnic inclination of combining the suddenly flowed in Western forms and traditional forms and the internationalization activities from the transient dance mode shinmuyong. Third, the shinmuyong dancer Cho, Taek-won, as a professional dancer, showed his personal creativity and artisticality in his creative activities. Dance actualized protruding actions and the adherence of the modes for the audience. There were the artistic sophisticatedness and the 'instantly capture images'. And, thereby a positive succession by tradition was achieved, in which the impressionist strong ability to express was heightened. Fourthly, his art world was recognized at the time. Despite the criticism that shinmuyong comes from such unwitting mixture as vaguely attaching Western techniques and Korean techniques, in the creative activities of today, the internal expressions and the impressionist ability to express of shinmuyong which he pursued play the role of showing well the creative intentions such as the expression of inspirations and the sensitivities. Regardless of the results influenced by shinmuyong, as an art which is essentially creation-centered, in the aspect that the right to freedom regarding the system of values and the judgments of the creating person are possessed, and by illuminating the ethnic inclinations of Cho, Taek-won, dances, as artistic activities, this thesis is hoped to be utilized as a basis for presenting the future direction of dances, as artistic activities that achieve harmonious balances of historical participation and cultural creations.;이 땅에서 무용은 1926년 이시이바꾸(石井漠)의 신무용 공연을 기점으로 그 이전 봉건적이고 유교적 이념으로 인해 천시 여겨지던 무용이 예술의 한 분야로 자리잡고 인식되어졌다. 신무용은 이전에 춤 자체를 중시했던 것과 달리 창작자 개인의 창조성과 예술성이 중요시되는 무대 위의 춤으로 정착되는데 조택원은 최승희와 더불어 석정막의 문하생이 되면서 신무용의 한국 토착화를 가속화시키고 활발한 활동으로 신무용을 한국 근대춤의 전형으로 만든 인물 중 한 사람이다. 본 논문은 일제 강점기라는 시대적 상황과 맞물려 일본에 의해 수동적이고, 일반적으로 행해질 수 밖에 없는 활동조건 속에서도 춤의 주체적인 정립이라는 측면에서 활발한 활동을 했던 조택원의 예술관과 작품에 나타난 민족적 성향에 대한 가치부여를 배가시키고자 하며 근대춤에서의 조택원의 존재와 민족적 의의를 조명하는 것이 목적이다. 이에 이론적 배경으로 그 당시 사회, 문화적 상황 및 민족성의 개념을 살펴봄으로서 근대춤에서의 조택원의 활동과 예술관, 대표작품에 나타난 민족적 성향을 추론해 나갔다. 그 결과 조택원의 예술세계는 첫째, 개화기의 급속한 외래문화의 유입에 '춤'이라는 보편성으로 공감할 수 있는 민족성을 띈 전통적 소재와 내용의 특수성을 나타내었다. 둘째, 조택원의 활동은 과도기적인 춤양식인 신무용을 급작스럽게 유입된 서구적인 형식과 전통 형식의 결합이라는 민족적 성향과 세계화의 활동을 바탕으로 한국춤의 현대적 발전을 이루었다. 셋째, 신무용기 조택원은 전문 무용가로서 무대 위에서 정립된 동작과 관객을 위한 양식의 고착화를 이루고 예술적 세련미와 '순간적으로 포착되는 시적 이미지'라는 인상주의적 강한 표현력을 높이는 창작 활동으로 개인의 창조성과 예술성을 드러내었다. 넷째, 이러한 그의 예술세계는 당시 각광받는 것으로 신무용이 서구적 기법과 한국적 기법을 적당히 맞물리는 등의 의식 없는 혼용에서 비롯된 것이라는 비난에도 불구하고 오늘날 창작작업에 있어 그가 추구했던 신무용의 내적 표현과 인상주의적 표현력은 영감과 예민한 감수성의 표현이라는 창작의도를 잘 나타내어 주는 역할로 작용한다. 본 연구는 본질적으로 창작을 위주로 하는 예술로서의 신무용이, 미치는 결과에 관계없이 창작하는 개인의 가치관이나 판단에 의한 자율권을 갖는다는 측면에서 조택원의 민족적 성향을 조명함으로써 역사적 참여와 문화적 창조가 조화롭게 균형을 이루는 예술 활동으로의 무용이 나아갈 방향을 제시하는 근거로 활용되길 바란다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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