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2000년대 현대한국창작춤의 양적·질적 변화에 관한 현황연구

Title
2000년대 현대한국창작춤의 양적·질적 변화에 관한 현황연구
Other Titles
Research on status of qualitative and quantitative changes of modern Korean creative dance in the 2000s
Authors
김민정
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 체육학부  무용전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회는 여가 생활에 대한 사회전반의 기대가 형성되면서 삶의 질적인 부분에 관심이 주목되었다. 따라서 정부에서는 정책적으로 문화예술전반에 대한 지원이 확대되기 시작하였으며 이와 더불어 다원주의 경향을 가진 포스트모더니즘의 미학을 추구하는 예술사조가 맞물려 총체적이고 다매체적 양상을 가진 예술계의 변화들이 무용계 전반에 영향을 끼쳤다. 이에 본 논문은 한국창작춤의 역사가 30년을 넘어서는 이 시점에서 2000년대 한국창작춤의 공연현황에 관한 연구를 통하여 한국창작춤계의 실험적인 창작 작업들을 살펴봄으로써 시대적 변화와 한국창작춤계의 전반적인 변화를 살펴보고 한국창작춤이 현대춤으로서 갖는 현 위치을 파악하고자 한다. 2000년대 한국창작춤에 나타난 질적변화을 연구함에 있어 연구범위로는 가장 최근 2000년대 이후부터 2005년도까지 제한을 두었고, 지역적으로는 서울지역에서 공연되어진 대표적인 작품들만을 선정하였다. 또한 2000년대 대표작품 선정은 상을 수상한 작품, 지원금을 수혜 받은 작품을 위주로 선정하여 연구하고자 한다. 이 연구는 평론서적이나 무용전문잡지 등에서 평론가들에 의해 언급되어진 것을 기준으로 하였다. 본 연구는 크게 양적변화와 질적변화로 분석하였다. 양적 변화로는 첫째, 2000-2002년도는 지원금과 2002월드컵에 따른 사회적 배경에 따른 전국적인 공연의 양은 증가했으나 서울지역에 한해 지방 활성화정책과 공연장 부족에 따른 감소현상이 나타났다. 그러던 중 2003년에 2002년 월드컵 행사를 계기로 공연예술 활성화 정책과 문예진흥기금의 모금 중단 등의 여러 이유로 그 공연수가 저하되다가 결정적으로 로또복권기금이 유입되면서 춤공연이 전국적으로 활성화되었고 2004년- 2005년도는 상승하는 양을 보이고 있다. 둘째, 2000년-2002년도는 기획전과 페스티벌의 양적증가로 인해 신진들의 참여가 많아짐에 따라 신진무용가들의 활동이 증가하였다. 그러나 2003년-2005년은 전문무용단체의 중견안무가들이 활동이 증가했다. 그로인해 중견안무가, 전문무용단체에 의해 인정받은 좋은 작품들이 증가해 한국창작춤활동의 두각을 나타낸다. 셋째, 지원금 규모의 변화는 2000년에는 5백만원에서 8백만원, 2001년에는 5백만원에서 1천만원, 2002년은 1천만원에서 5천만원까지의 지원금의수혜액의 규모가 커지면서 2003년도에는 1천만원에서 3천만원, 2004년은 1천만원에서 8천만원, 2005년도는 2천만원에서 1억까지 지원금의 규모가 확대되었다. 이러한 현상은 기존의 조금씩 여러 명에게 주었던 지원금이 선택 집중 방식으로 바뀌면서 많은 돈을 역량있는 안무가에게 집중지원하는 형식으로 바뀌면서 서울문화재단이 30개 단체에 주던 지원금을 8개의 단체로 집중 지원하는 형태가 나타났다. 그로인하여 지원금을 받은 작품은 2004년도에 비해 2005년도에는 줄어들었으나 액수의 규모가 최고 1억원까지 규모가 확대되었다. 질적인 변화로는 첫째, 2000년-2002년은 지원금이 무용전반에 증가되면서 페스티벌과 기획전의 양적증가 되고 이에 맞물려 ‘새로운 예술의 해’가 지정되었다. 그로인해 춤공간의 다양화 현상이 나타나고 이것은 신진들의 실험적 활동에 영향을 미치는 것으로 보여진다 둘째, 2000년-2005년 전반적으로 살펴볼때 공통적으로 대작화라는 현상이 나타난다. 2000년-2001년은 부분적으로 작품의 대작화에 따른 안무자의 부담감으로 인해 군무와 음악에 의존하고 불필요한 부분을 덧붙이는 현상이 나타났다. 그러나 2002년은 대체로 지원금에 따른 작품의 대작화 양상은 계속적으로 보이고 있으나 스펙타클화와 총체예술적 성향이 나타나며 전반적인 작품의 질적수준이 2000년-2001년에 비교해 나았다는 평이 보여진다. 질적으로 우수하다고 평가 받은 작품에서 지원금과 무관한 작품 또한 드러난다. 그리고 2003년-2005년의 작품의 질적 수준은 평균점 이상으로 성장했다고 나타나며 지원금을 받은 작품들 중에는 질적으로 우수한 완성도 높은 작품들도 보여지며 각종 예술상의 수상이나 후보로 거론되며 지원금의 영향이 질적 성장에 어느정도는 영향을 주었다고 볼 수 있다. 셋째, 2000년-2005년도 작품의 대작화로 인해 소품이나 무대세트, 의상, 음악 등 다양한 변화가 나타났고 우리 춤의 소재영역이 확대 되었다. 2003-2005년은 그 이년에 비해 크게 변화되는 것은 없으나 다매체화 현상과 제작 전문화현상과 맞물려 그로 인한 총체예술화현상이 좀 더 확대되고 심화되었다. 영상 등 시각, 나아가 음향매체를 춤공연에 끌어들이면서 어느 때보다도 다매체화 되어가고 있었다. 양적인 측면에서 지원금, 공연수등 상승곡선을 그리고 있으나 질적인 측면에서 아직도 상당부분 개인무용가들이 대형작품을 제작하는 과정에 있어서 부딪히는 현실적인 여건 외에 대작에 대한 안무가들의 지나친 부담감과 이로 인한 과욕이 작품의 완성도를 떨어뜨리고 작품시간에 쫓겨 필요 이상 늘어진, 군더더기가 붙은 작품도 목격되고 있다. 따라서 이는 질적 발전을 위한 과제가 남아있다고 할 수 있다. 이러한 2000년대 한국창작춤은 양적인 면에서나 질적인 면에서 발전성과 부정성이 같이 내재되어 있으나 이것은 한국창작춤이 20세기 후반의 포스트모더니즘이라는 예술사조의 영향을 받아 다원적이고 총체예술을 지향해가는 세계적 흐름에 발맞추어 가는 우리 춤 계의 노력의 시련단계로 보여진다. 따라서 본 논문은 2000년대 한국창작춤의 양적, 질적 변화에 관한 연구를 함으로서 2000년대 후반의 미래 한국창작춤계의 질적 향상에 대한 과제를 인지하며 이에 질적 향상에 공헌할 수 있는 기초자료를 제공하는데 의의가 있다.;In modern society, a lot of attention has focused on the qualitative aspects of life with the formation of the general society’s expectations of the leisurely life. Thus, the government began to expand its assistance strategically to the culture and art circle in general. Together with this, the art trend in pursuit of post-modernism’s aesthetics has gone in gear, and the changes of the art circle assuming overall, multi-medium aspects has begun to have effects on the dance circle in general. Here, this research, on the point of the threshold of over 30-year-long history of Korean creative dance, is aimed at finding out the periodic transitions and the general changes of Korean creative dance circle and locating Korean dance’s current location as creative dance by examining experimental creative works of the Korean dance circles through the study of the current performance situation of it. In studying the qualitative changes of the Korean creative dance in the 2000s, this study limited its research scope to the year 2005 starting from the recent 2000s; locally, it selected the only representative works performed in Seoul district In addition, as for the selection of the representative works in the 2000s, this study was intended centering on the works which won awards and were endowed with grant money among the works in the 2000s. This research was done by using critics’ references made in reviews of dance or journals on dance as a criterion of the research development. This research analyzed the select works’ change roughly by a quantitative and qualitative viewpoint. As for quantitative changes from 2000 until 2002, first, there appeared an increase in the number of nationwide performancessubsequent to the grant money and social background ever after the 2002 World Cup Soccer only except in Seoul districtwhich showed a descending aspect due to the revitalization policy of local areas and shortage of performing centers available. In the meantime, in 2003, the number of the art performances decreased due to several reasons such as the discontinuance of performing art revitalization policy and collection of the Art & Literature Promotion Fund once stimulated by the motive of the 2002 World Cup Soccer, and the dance performance began to get on the track across the countrydecisively by the influx of the Lotto lottery funds and showed ascending aspects from 2004 to 2005. Second, from the year 2000 to 2002, the rising dancers’ activities were on the increase in the participation of the rising dance generation subsequent to the increase in managed exhibitions and festivals. However, the year 2003 to 2005 saw the activities of the choreographers of medium standing, who belonged to a professional dancing troupe, increasing. Consequently, the activities ofKorean creative dance cut a brilliant figure due to the increase in choreographers and good quality works recognized by professional dancing troupe. Third, the recipient size of the grant money were gradually getting bigger, changing from 5 million won to 8 million won in 2000; from 5 million to 10 million won in 2001; from 10 million won to 50 million won in 2002; from 10 million won to 30 million won in 2003; 10 million won to 80 million won in 2004 and finally from 20 million won up to 100 million won in 2005. Such aspects appeared by switching the method of assisting a small amount of grand money to several dancers to assistance on the method of selection & concentration- a lot of money was concentrated on choreographers of ability; thus, the assistance funding provided by Seoul Culture Foundation, which had given its financial aid to 30 dancing troupes, has been concentrated on 8 troupes by adopting this assisting method. Consequently, the number of the works benefited from funding decreased in 2005 comparing to the year 2004, but the size of assisted amounts expanded up to 100 million won. As for the general changes, first, the quantitative increase in festivals and managed exhibitions was noticeable by the increase in the grant money given to the dance circlesin general from 2000 to 2002, finally the years from 2000 to 2002 were designated as "the year for new art." Consequently, there appeared the phase of diversification in dancing space, which was estimated to have an influence on experimental activities of the rising dance generation. Second, taking a general look at the year from 2000 to 2005, there appeared an aspect of making a voluminous work in common. In case of the year from the year 2000 to 2001, there showed an aspect of reliance on group dance and music as well as redundancy partially due to choreographers’ mental burden followed by the pursuit of making a voluminous work. However, on the whole, such a tendency to make a voluminous work continued followed by funding for work with spectacular-oriented and an integrated artistic disposition and the general qualitative standard of works was reviewed to be higher comparing to the year 2000-2001. There also appeared some works, which didn’t get any funding, ranked among the highly-evaluated works. In addition, the qualitative standard for the works of 2003-2005 appeared to grow above the average level and there were some works equipped with a superior quality and in-depth completion among the funded works, which were discussed for winning or prospective nominations for several art awards conclusively, such funding for art work was believed to contribute to the qualitative growth of works to some extent. Third, there appeared a variety of changes such as in props, stage setting, costume, and music due to the spectacle-oriented trend of the works during the year 2000-2005, and the material realm for Korean dance expanded. In the year 2003-2005, there was no change to speak of comparing to the previous years, but an aspect of multi-medium-based activities was linked with the one of specialization of production, and its consequential integrated art-oriented aspect was a little more expanded and deepened. By grafting a visual and further acoustics medium to dance performance, dance is going more in the multi-medium-oriented direction than any time before. The dance in Korea is showing an ascending curved line in grant money and the number of stage performance at a quantitative viewpoint, but still in large proportion of choreographers’ production process of a voluminous work, it was found that excessive sense of burden of having to make a sizable work and its consequential greed tend to impair in-depth completion of a work and prolonged and superfluous additions more than necessary pressurized by the deadline for works, which fact obviously suggests there still remains a task for qualitative development in dance. In conclusion, there exist internally both possibilities and negativity in the qualitative aspect and quantitative one in Korean creative dance in the 2000s, but this seems to be an unavoidabletrial period for Korean creative dance circle to keep pace with the global trend which aims at pluralistic, integrated art influenced by the art trend of post-modernism emerging in the late 20th century. Accordingly, this thesis lays its significance in offering a basic data helpful to qualitative promotion of Korean creative dance and in perceiving tasks about qualitative promotion of Korean creative dance circles in the late 2000s bydoing research on quantitative, qualitative changes of Korean creative dance in the 2000s.
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