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dc.contributor.author김오용-
dc.creator김오용-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:26Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:26Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000028073-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199494-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028073-
dc.description.abstractFollowing the trend of rapid growth of information technology including internet, the approaches of dance education should be changed from teacher-centered uniform delivery to student-centered training under the interaction with their teachers, from uniform knowledge delivery process to creative and interactive one, from physical space such as classroom to networked virtual space beyond the limit of space and time, from teachers' exclusive content use and limited knowledge use to knowledge sharing, and from uniform training approach to customizable one with individual preference, capability, and level of skill. One of these new approaches is the dance education approach utilizing UCC. For maximizing the effect of education with motion picture on the basis of UCC dance education, this thesis focuses on the program development interfacing ballet basic movements with imagery training as one of the next generation dance education tools. Especially in this study such an integrated imagery training on the PC window is called as 'Visual Imagery training'. This study presents the Visual imagery training program that each student can image the motion with closing herself eyes from internal imagery prospective and practice a feedback process that student self or others can upload their self practicing motion pictures thru UCC, from external imagery one. This program contains the individual customizable function that student can select her preferable image from various images unloaded by other students. If necessary, assessment or guide concerning student's dance movement can be carried out by using the developed program. Further the program contains whole integrated process of imagery education. The VIDS has been developed by using Sony Vegas, Flash Encoder, Photoshop, Firefox, and Adobe Captivate. The contribution of this study is to develop the VIDS(Visual Imagery Dance System) that makes imagery training effective in dance education and to accumulate and share the dance knowledge with others thru new digital medium such as UCC in order to maximize the effect of dance education. From users' point view, the characteristics of the VIDS are training easiness, conceptual accessability, interactive instruction, expert connection, individaul customable training, continuous know accumulation, self-develpment, image creativity, and convenience of editing and replay. We expect new connected and digitalized training in the future from the starting point of VIDS.;급속도로 발전해가는 인터넷 등 정보통신기술의 발전에 따라 미래 무용 교육은, 실습을 공유하고 비교하며 발전시켜 나아가는 수요자 중심으로, 지식전달이 창의적 상호작용으로, 시/공간을 초월한 네트워크상의 교육으로, 누구나 정보를 공유하고 활용할 수 있는 교육으로, 개인의 선호, 능력, 수준에 따라 선택 가능한 맞춤형 교육으로 전환되어야 한다. 이러한 무용 학습자 중심의 새로운 교육 체계가 UCC를 이용한 무용 교육인 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 무용 교육에 적극 활용될 수 있는 UCC를 기반으로 한 발레기본동작과 심상이미지를 접목시킨 프로그램을 개발하여 차세대 무용 교육현장에서 적극 활용하고자 한다. 특히, 본 연구에서는 PC 윈도우를 활용한 총체적인 심상훈련을 시각적 이미지(Visual Imagery)와 결부시켜 심상훈련의 효과를 극대화하고자 다음과 같이 개발하였다. 첫째, 무용수의 동작을 PC 윈도우 상에서 구현시킨다. 둘째, 내적/외적 ‘심상의 관점’에서는 내적으로는 학습자 자신이 눈을 감은 채 동작연상을 하는 등 심상훈련절차에서 구현시킨다. 셋째, 외적으로는 향후 연습했던 동작 및 이미지를 UCC 등을 통해 컴퓨터윈도우 상에 올려 자신이 보는 피드백(Feedback)절차를 구현하는 체계를 개발한다. 넷째, 개인 맞춤형 심상 이미지 선택이 가능하도록, 다른 교육/피교육자들이 UCC를 통해 올린 많은 무용동작과 맵핑된 시각적 이미지들을 바탕으로 선별할 수 있는 기능이 부여된다. 다섯 째, 필요시 무용동작 평가 및 지도를 가능케 하였다. 여섯 째, 심상교육을 위한 절차를 컴퓨터 프로그램을 통해 PC 윈도우 상에서 구현하게 한다. 본 연구에서 무용 교육에 있어서 효과적인 심상훈련을 할 수 있게 하는 무용동작과 맵핑되는 시각적 이미지를 활용한 심상 무용학습 프로그램인 VIDS(Visual Imagery Dance System)을 개발했다. 다수가 참여하는 UCC상에 디지털 매체를 이용함으로써 무용 교육의 선진화는 물론, 지속적 무용관련 지식축적이 가능하게 했다. VIDS이 갖는 특성을 사용자 입장에서 보면, 학습용이성, 개념접근성, 상호지도성, 전문가연계성, 맞춤 학습성, 지식축적 가능성, 자신 개발성, 이미지창의성, 녹화재생편리성을 들 수 있는데, 이러한 VIDS를 출발점으로 새로운 디지털시대의 무용교육이 이루어질 수 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 5 C. 연구의 제한점 = 6 Ⅱ. 이론적 배경 및 분석 = 7 A. UCC와 무용교육 = 7 1. UCC의 개념 및 기능 = 7 2. UCC 컨텐츠 분류의 무용교육 위치 = 8 3. UCC 무용교육의 제한 요소 = 11 B. 무용교육에서의 UCC방법 활용과 접목 = 12 1. 무용동영상과 디지털 컨텐츠의 관계 = 12 2. 무용교육 UCC활용사례 분석 = 21 3. UCC활용 무용교육과 집단지성 = 24 Ⅲ. 심상 무용학습 프로그램의 내용 = 29 A. 심상을 이용한 무용학습 = 30 B. 시각적 이미지(Visual imagery)를 이용한 무용 학습 = 36 C. 발레의 기본동작 분석 = 44 Ⅳ. 심상 무용학습 프로그램 = 53 A. 심상 무용학습 프로그램의 설계 = 53 B. 심상 무용학습 프로그램(VIDS)의 구현 = 56 Ⅴ. 결론 및 제언 = 66 A. 결론 = 66 B. 제언 = 68 참고문헌 = 70 부록 Ⅰ. 발레기본동작 해설 = 74 부록 Ⅱ-a. 무용수 이미지와 시각적 이미지 사진(Etendre 中 Tendu) = 77 ABSTRACT = 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1770028 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc792-
dc.titleUCC활용 심상 무용학습 프로그램 개발에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy on the Development of Imagery Dance Training Program using UCC : Based on the fundamental ballet movements-
dc.creator.othernameKim, Oyong-
dc.format.pageⅷ, 86 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용과-
dc.date.awarded2007. 8-
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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