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선에 의한 조형적 표현 연구

Title
선에 의한 조형적 표현 연구
Other Titles
(The) Study on a modeling expressions with lines in a modern embroidery
Authors
김소연
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 섬유예술학과
Keywords
조형적 표현자수 작품제작
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Lines, one of components in the world of geometry, are a basic factor by which people are conceived as a visual shape. In addition, they are one of plain diagrams and they have length, location, width and directions. In other hands, we cannot find out thickness and any dimension, Lines related with dots are direction of movements of the latter and routine of them. Lines can be a frame off all the shapes. We occasionally make use of them to take massive or motional effect for a visual effect. Hence, regarding of objective of this study, after we analyze and apply the characters of the lines to a modem embroidery, we try to study what expressional effect we can get in the embroidery works. I would like to suggest several supportive theories as follows. Firstly, I've searched for a general description on lines and have analyzed kinds of lines and their specific features. Secondly, in accordance with a combination of lines and the way of combination, we classified artists and their work and analyzed an expressional effect respectively. Finally, I studied and checked a modeling and expressional effect by lines in the modern fiber arts and the modem embroideries. Concerning manufactures of works, a plain composition of visual sides using straight lines and curved ones makes it possible to express effectively a modeling character of lines, Main materials are poly esther textures in black and white, Basic threads are in silk, silver or glitters, cotton, synthetic ones. As a technical factors, we mainly used ieumsu, really effective one for a expression for a plain line and curved one. As other else, gingeumsu for bulky effect, maedeubsu , soksu, pyoungsu, etc were applied to. In addition, for cubic effect, we made use of wood-rock, wood, electric wire by winding around threads, namely, coiling technique. I limited the color ranges of main grounding cloth and thread, for example, black, gray, white and silver to describe plain lines effectively. As to a main structure of works, relief and installment through piece by piece job were applied. Especially, concerning an installment, metallic structures, acrylic cylinder, revolving motor and cubic column were used and we assembled such installments with them in order to uphill modelling effect. Therefore, after modeling expressional effect in modern embroidery was studied, I got to results as below. Firstly, sense of distance and space and spread of vision can be appeared by repetition, crossing, assembling and spread implied and unseen lines as well as real lines and curved one. Secondly, linear factor of threads is not only lines themselves but also faces like effect by repetition or overlap of lines and control of density in threads. In addition, brightness or smoothness can be controled with ease by several changes for example, " what kinds of threads are? ", thickness, length of thread and the degree of twist of strings, We can catch the sense of depth or sense of cubic by the technique which I've already described at the beginning of this material. Thirdly, shiny silk and silver threads applied on the matte cloth give off shiny effect and the visual effect can be enhanced by such a usage. Sense of movement with cubic effect can be obtained by changes of brightness of threads. Finally, as I've applied relief and installment through assembly of pieces, I could spread the range of expression for embroidery much wider than before. An additional use of a metallic structure, an acrylic cylinder, a revolving motor and a cubic column makes it possible to express a modelling effectively. Therefore, I could get to result that a modem embroidery has been occupying its unique and specific area in the world of a modern art showing the diverse potential and improvement.;기하학에서 취급하는 대상의 하나인 선은 시각적 형태를 규정짓는 기본 요소이며 단순한 도형의 구성 요소이고 길이와 위치, 폭, 방향은 있으나 넓이와 두께가 없는 것을 일컫는다. 선은 점의 운동 방향이나 표시이며, 그것이 이동한 경로이고, 집합으로서 모든 형의 윤곽이며, 경우에 따라서는 운동감이나 덩어리감(mass)과 같은 시각적 효과를 주기도 한다. 본 연구의 목적은 선의 특성을 현대 자수에 적용·분석하여 선으로 표현된 자수 작품의 조형적 표현 효과를 연구하는데에 있다. 이론적 배경으로는 첫째, 선의 일반적 개념을 살펴보고 선의 종류와 특성을 분석하였다. 둘째, 선의 조합이나 구성의 방법에 따라 작가와 작품을 분류하여, 조형적인 표현 효과를 분석하였다. 셋째, 현대 섬유 미술과 현대 자수에 나타난 선에 의한 조형적 표현 효과를 연구하였다. 작품 제작에 있어서는, 선의 조형성을 효과적으로 표현하기 위하여 직선과 곡선으로 단순하게 화면을 구성하였다. 작품의 재료로는 검정색과 흰색의 폴리에스테르 섬유를 바탕으로 하였고 견사, 은사, 면사, 합성사 등을 사용하였다. 자수 기법은 간결한 직선과 곡선의 표현에 효과적인 이음수를 주로 썼으며, 선의 질감을 더해줄 수 있는 깔깔사를 이용한 징금수, 변형 매듭수, 속수, 평수를 이용하였다. 또한 화면에 높낮이를 주기 위하여 우드락, 나무, 전선에 자수실로 감기 기법(coiling)을 사용하였다. 간결한 선의 표현을 위하여 바탕천과 실의 색상은 검정색, 흰색, 회색, 은색으로 제한하였다. 작품 형식은 피스(piece) 작업을 통한 부조, 설치로 표현하였고, 설치에 있어서는 조형 효과를 보다 높이기 위하여 철제 구조물과 아크릴 원기둥, 회전 모터, 사각 기둥을 사용하여 피스를 조립하였다. 현대 자수에 있어서 선에 의한 조형적 표현 효과를 연구하여 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 실제 그어진 직선과 곡선뿐만 아니라 암시된 선들을 반복, 교차, 집합, 확산시킴으로써 입체감과 공간감, 시야의 확장 등의 조형적인 표현을 할 수 있었다. 둘째, 실이 지니는 선적인 요소는 선의 반복과 밀도의 강약을 조절하여 수를 놓음으로써 면의 효과도 낼 수 있었다. 또한 실의 종류, 굵기, 길이, 꼬임의 강약의 변화에 따라 명암, 질감을 자유롭게 조절할 수 있었다. 이러한 표현은 화면의 깊이나 입체감을 형성한다. 셋째, 무광택의 바탕천과 광택이 있는 견사, 은사에서 오는 광택의 대비에 의한 시각적인 효과를 높일 수 있었고, 실의 명도 변화에 의한 공간감, 입체감과 함께 율동감을 얻을 수 있었다. 넷째, 피스의 조립을 통한 부조, 설치의 형식을 취함으로써 현대 자수의 표현 영역을 넓힐 수 있었다. 또한 철제 구조물과 아크릴 원기둥, 회전 모터, 사각 기둥을 사용하여 보다 효과적인 조형적 표현을 할 수 있었다. 이처럼 현대 자수는 다양한 가능성을 제시·발전하면서 현대 미술 안에서의 독자적인 영역을 확고히 해나가고 있음을 알 수 있었다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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