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兒童의 論理的 操作槪念에 關한 硏究

Title
兒童의 論理的 操作槪念에 關한 硏究
Other Titles
(The) development of children's logical operational concept
Authors
李美華
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
아동논리조작개념교육심리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study is intended to find children's logical operational concept: 1. To find children's performance level on the multiplication task. 2. To compare differences according to characteristics of the task. 3. To find children's performance level on the seriation task. 4. To find the correlation between the development of the multiplicative classification concept and the development of the seriation concept. The subjects were 30 kindergarteners and 30 first graders. 15 boys and 15 girls were included for each age group. The Piaget and Lavatelli's test materials (2x2 matrix) for the multiplicative classification were modified for this study. The Moore's test materials for the seriation were modified for this study. The results are as follows; Performance on the multiplicative classification task and the seriation task was increased according to age. Performance was differed according to sex; girls performed better than boys. On the multiplicative classification task which involved orientation attribute, the children's performance was poor. On the multiplicative classification task which involved realistic figure , the children's performance was better than on the task which involved geometric figure. Lastly, there was meaningful correlation between the level of performance on the multiplicative classification task and the seriation task. The result confirmed that logicomathematical thinking is develop in proportion to the development of logical operational concept.;본 연구는 변천기에 있는 6세와 7세 아동들을 대상으로 첫째, 복합적인 분류에 있어서 각 연령의 수행수준을 알아보고. 수행에 영향을 주는 과제의 특징들에 관해서 그 차이들을 비교해보고, 둘째, 계열화에 있어서 각 연령의 수행수준을 알아보고. 셋째, 복합적인 분류개념 발달과 계열화 개념 발달간의 상관에 대해서 살펴보고자 하였다. 본 실험에는 유치원과 국민학교 1학년 아동들이 각각 30명씩 총 60명이 참여하였다. 복합적인 분류과제로는 2×2 matrix를 구성하는 도형으로 기하학적 도형과 사실적 도형을 속성으로서 색깔, 모양, 방향을 사용하여, 각 과제에 대한 선택카드를 고르는 반응과 설명하는 반응을 기록하였다. 계열화 과제로는 10개의 막대기로 구성된 3세트의 도구를 사용하여. 그들의 수행과정과 설명을 기록하였다. 얻어진 결과를 보면 복합적인 분류과제와 계열화과제에서의 수행율이 연령에 따라 증가하였고, 복합적인 분류과제에서 성별에 따른 차이가 나타났다. 그리고 복합적인 분류과제에서 방향속성이 있는 경우 수행수준이 낮게 나타났으며. 사실적 도형과제에 대한 수행수준이 기하학적 도형과제의 수행수준보다 높게 나타났다. 복합적인 분류과제와 계열화과제의 수행수준간에 유의한 상관이 있는 것으로 두 개념은 논리·수학적인 사고를 바탕으로 발달되는 것을 확인 하였다.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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