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연습방법에 따른 골프 아이언샷 기술 습득의 효과 비교

Title
연습방법에 따른 골프 아이언샷 기술 습득의 효과 비교
Other Titles
The Effect on Learning a Golf Iron Swing Skill as a Function of Practice Methods
Authors
구교정
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 아이언 샷을 과제로 하여 점진적 분습법과 전습법 중 어떠한 연습방법이 초보자의 골프 기술 습득에 효과적인가를 규명하기 위하여 골프 스윙을 과제로 하여 연습 방법에 따른 습득단계에서의 기술 수준과 파지 단계에서의 기술 수준을 분석하고 이에 대한 효과를 비교하는데 목적이 있다. 이를 위하여 실험과제에 대하여 사전 정보와 경험이 전혀 없는 여대생 34명을 대상으로 하여 연습방법에 따라 점진적 분습법 집단과 전습법 집단으로 나누어 17명씩 무선 배정하였다. 연습과제는 7번 아이언을 이용한 골프 스윙이며, 60회 연습 스윙 후 10개의 볼을 치고 결과를 측정하는 것을 1분단으로 하여 총 300회의 시행을 하는 5분단의 연습단계와 다음날 10개의 볼을 치고 결과를 측정하는 파지검사를 실시하였다. 본 연구의 실험설계는 연습방법(2수준)과 연습분단(5수준)을 독립변인으로 한 이원혼합설계(2×5 FD with repeated-measures on the block)이며, 종속변인은 골프 기술의 파워능력(볼의 속도, 클럽헤드 속도, 비구거리)과 정확성(발사각도, 방위각, 클럽페이스 각도)이다. 골프 기술의 특성을 고려하여 볼의 방위각과 클럽 페이스의 각도는 절대값으로 측정하였다. 분석결과 연습단계에서 골프 기술의 파워능력(볼의 속도, 클럽헤드 속도, 비구거리)은 연습방법에 따른 분단간의 주효과가 통계적으로 유의하였으며, 집단간의 주효과도 통계적으로 유의하였다. 또한 집단과 분단간의 상호작용효과도 통계적으로 유의하였다. 파지단계에서도 연습방법에 따른 집단간의 차이가 통계적으로 유의하게 나타났다. 그러나 골프 기술의 정확성(발사각도, 방위각, 클럽페이스 각도)은 연습단계에서 연습방법에 따른 분단간의 주효과가 통계적으로 유의하지 않았으며, 집단간의 주효과도 통계적으로 유의하지 않았다. 또한 집단과 분단간의 상호작용효과도 통계적으로 유의하지 않았다. 파지단계에서도 연습방법에 따른 집단간의 차이가 통계적으로 유의하지 않았다. 결국 초보자의 골프 기술 습득에 있어서 연습방법에 따라 효과가 다르게 나타날 수 있다는 점과 골프 기술의 파워능력을 습득하는데 점진적 분습법에 비하여 전습법이 더욱 효과적임이 증명 되었다. 그러나 골프 기술의 정확성은 각각의 연습방법에 따른 차이에 영향을 받지 않는 것으로 나타났다. 결론적으로 연습방법의 형태는 초보자의 골프 기술 습득에 영향을 미치는 중요한 요인이며, 전체동작을 익히는 것이 골프 스윙에 필요한 파워 능력 개발에 효율적임이 밝혀졌다. 따라서 이러한 연구 결과에 근거한 연습방법의 설계가 현장에서 보다 체계적이고 효과적인 골프 지도를 위해 다양하게 활용되어야 할 것이다.;The purpose of this study was to compare the effect of the learning the technique by analyzing the level of technique at the learning stage and the level at the retention test stage according to the practice golf in the subject of golf swing in order to examine closely what kind of practice golf is effective at the learning golf technique of a beginner. I assigned in random each 17 students to the two groups by dividing progressive-part method and whole practice group according to the practice method for 34 women's college students who have absolutely had no the advance information and any experiences about this study subject. The practice subject was the golf swing using a 7 Iron and I practiced the two examinations as follows. The first was the practice stage of 5 sections which practice total 300 times by prescribing that 1 section is the result measurement of hitting 10 balls after practice swings of 60 times. And the second was the retention test which checks the result of the learning after hitting 10 balls the next day. Experimental design of this study is Dualistic Mixed Design (2×5 FD with repeated-measures on the block) having practice section (5 level) and practice method (2 level) as an independent variable and the dependent variable is the power capacity (speed of ball, speed of club head and driving distance of ball) of golf technique and the accuracy (launching angle, azimuth angle, angle of club face). The azimuth angle of ball and the angle of club face were measured by absolute value considering the features of golf technique. As the result of analysis for the power capacity (speed of ball, speed of club head and driving distance of ball) at the practice stage, main effect according to the practice method took effect in the statistics and the main effect between the groups was same, too. Also the interaction effect between a group and a section took effect in the statistics. The difference between the groups according to the practice method was same at the retention test stage. But, as the result of analysis for the accuracy (launching angle, azimuth angle, angle of club face) of golf technique at the practice stage, the main effect between sections according to the practice method didn't take effect in the statistics and the main effect between groups also same as above. Also the interaction effect between a group and a section didn't take effect in the statistic sand the difference between groups according to the practice method didn't that at the retention test stage. After all, it is certified that the beginner's learning for the golf technique shows the different effect according to the practice method and the whole practice group is more effective than the practice method of progressive-part method in order to learn the power capacity of golf technique. But the accuracy of golf technique shows that it has no influence on the difference in accordance with the each practice method. This gives us the new view point to the strategic method of practice as the opposite result against the existing guiding principles for a beginner of the golf technique progressing to the practice method of the progressive-part method. Finally, the pattern of the practice method is the main cause which influences on the learning of the golf technique for a beginner and it is proved that the learning of whole motion is efficient to develop the power capacity requiring at golf swing. Therefore, the design of practice method based on the result of this study must be variously used for more systemic and effective golf guide at the field.
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