View : 788 Download: 0

특수체육활동이 발달장애아동의 동작모방에 미치는 효과

Title
특수체육활동이 발달장애아동의 동작모방에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of Adapted Physical Activity Program on Movement Imitation of Children with developmental disorder
Authors
이지윤
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to investigate effects of adapted physical activity program on movement imitation of children with developmental disorders. The subjects of this study were engaged by 10 children with developmental disorders. Movement imitation was tested by the Gesture imitative behavior that composed of four areas such as body parts movement imitation, nonlocomotive movement imitation, locomotive movement imitation and manipulative movement imitation. The collected data were analyzed by Wilcoxon signed rank test and Spearman correlation using SPSS-WIN 12.0 program. The results of this study are as follows; First, It was that the value of post-test of children with developmental disorders who participated adapted physical activity program showed higher scores than pre-test with significant level in total movement imitation(p<.01). Second, The score of post-test of children with developmental diso rder who participated adapted physical activity program was appeared the highest score locomotive movement imitation. Third, It was showed correlation between body parts movement imit ation and nonlocomotive movement imitation(p<.01). It was appeared correlation between body parts movement imitation and locomotive movement imitation(p<.01). It was showed correlation between body parts movement imitation and manipulative movement imitation(p<.01). It was appeared correlation between nonlocomotive movement imitation and locomotive movement imitation(p<.01). It was showed correlation between nonlocomotive movement imitation and manipulative movement imitation(p<.01). It was appeared correlation between locomotive movement imitation and manipulative movement imitation(p<.01). The result of this study suggested that adapted physical activity pro gram would improve movement imitation of children with developmental disorders positively. The regular adapted physical activity program should be recommended in the fields of general education for children with developmental disorders.;본 연구는 특수체육활동이 발달장애아동의 동작모방에 어떠한 효과를 미치는지를 규명하고, 발달장애아동의 동작모방능력을 향상시키는데 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구에 참여한 발달장애아동은 전문의로부터 정신지체를 수반한 발달장애로 진단받은 아동으로 지체장애를 동반하지 않은 5~8세 사이의 학령 전 아동을 대상으로 하였다. 대상아동은 서울시 사직동에 위치한 S 유아특수학교에 재학 중인 아동으로 최종실험까지 참여하지 못한 2명을 제외한 10명을 대상으로 활동결과를 분석하였다. 특수체육활동은 12주간 주 2회(총 24회) 실시되었으며, 한 반에 6명을 정원으로 2개 반으로 구성하여 특수체육활동을 실시하였다. 본 연구에서 사용한 검사도구는 “동작모방의 훈련과 이론의 실제”의 내용 중 2부 동작모방훈련의 내용과 진군호(1999), 박정향(2000), 권순미(2005)등이 사용한 동작모방 측정표를 수정·보완하여 사용하였으며, 박형민(2005)이 사용한 동작모방 측정법을 적용하였다. 검사지는 동작모방의 4개 하위영역으로, 총 20문항으로 구성되어 있으며 5점 평정척도를 이용하여 측정하였다. 측정결과의 효율적인 자료분석을 위해 SPSS Window for 12.0 프로그램을 활용하였으며, 특수체육활동에 참여한 발달장애아동 10명의 동작모방 검사결과의 사전·사후 차이 검증을 위해 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon signed rank test)을 실시하였다. 또한 동작모방 4가지 영역 간 상관관계를 규명하기 위해 Spearman의 순위 상관분석을 이용하여 각 하위영역 별 상관관계를 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 특수체육활동에 참가한 발달장애아동의 동작모방 능력이 향상되었으며(p<.01) 신체부위 동작모방, 비이동 동작모방, 이동 동작모방, 조작 동작모방으로 구성된 동작모방의 4가지 하위 영역 중 이동 동작모방 영역이 가장 높은 향상도를 보였다. 둘째, 동작모방의 4가지 하위영역 간에는 정적인 상관관계를 보였다(p<.01). 이상을 종합하여 보면 12주간의 특수체육활동은 발달장애아동의 동작모방에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 동작모방은 기초학습준비기능으로서 학령 전 발달장애아동이 갖추어야 할 필수요소로, 동작모방의 향상은 학습 및 일상생활에 필요한 적응행동을 아동 스스로 모방하여 사회적 기술 및 학습능력을 향상시키는데 중요한 역할을 한다. 따라서 학령 전 발달장애아동의 체육활동 참여는 활발히 이루어져야 하며 특수교육 현장에서 적극 권장되어야 할 것으로 사료된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE