View : 1181 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author최선애-
dc.creator최선애-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:16Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000028105-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199400-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028105-
dc.description.abstract본 연구는 정신지체인 생활시설에서 장애아동과 가장 밀접한 관계를 맺으며 장애아동의 양육과 삶의 질에 직접적인 영향을 미치는 생활재활교사의 양육태도를 직무환경을 중심으로 업무스트레스와 직무만족요인으로 구분하여 알아봄으로써 생활재활교사의 직무환경 개선과 시설종사자의 전문적인 실천을 위한 지원방안 및 장애아동 양육의 질을 향상시키는 방안을 모색해보는 데에 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 정신지체인 생활시설 생활재활교사의 일반적 특성과 시설 및 근무여건, 직무환경특성을 알아보고, 각 요인에 따라 생활재활교사의 양육태도는 어떠한 차이가 있는지, 생활재활교사의 양육태도에 영향을 미치는 직무환경요인은 무엇인지를 알아보았다. 연구를 위해 서울시·경기도에 소재하고 있는 아동을 대상으로 하는 정신지체인 생활시설 17시설에 근무하는 생활재활교사 370명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 234부(63%)가 회수되어, 이 중 유효한 232부를 실제분석에 사용하였다. 자료분석은 SPSS 12.0을 사용하여 빈도분석, t검증(t-test), 일원배치분산분석(ANOVA), Pearson 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 생활재활교사의 일반적 특성과 양육태도와의 관계를 알아본 결과, 애정적 양육태도는 성별, 연령에서, 거부적 양육태도는 연령, 결혼상태, 근무기간에서, 통제적 양육태도는 연령, 종교에서, 자율적 양육태도는 연령, 종교에서 통계적으로 유의미한 것으로 나타났으며, 교육수준에서는 모두 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 시설 및 근무여건과 양육태도와의 관계를 알아본 결과, 애정적 양육태도는 1인당 담당 아동수, 거부적 양육태도는 담당 장애아동 장애정도, 시간외 근무 유·무와, 통제적 양육태도는 근무일수와, 자율적 양육태도는 근무일수와 통계적으로 유의미한 차이를 보이고 있는 것으로 나타났으며, 시설의 종교적 배경과 월 평균 급여액에서는 모두 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 생활재활교사의 직무환경에서 업무 스트레스의 인식정도는 평균 2.37점, 직무만족도 인식정도는 평균 2.90점으로 모두 부정적인 것으로 나타났다. 직무환경과 양육태도와의 관계를 알아본 결과, 업무스트레스에서 역할갈등, 역할 모호성, 의사전달, 질적 과업부담에서의 스트레스가 심하면 애정적 양육태도의 경향이 감소하였으며, 역할갈등, 역할 모호성, 의사전달, 질적과업부담에서의 스트레스가 심하면 거부적 양육태도 경향이 증가하는 것으로 나타났다. 반면, 업무스트레스와 통제적 양육태도, 자율적 양육태도와의 상관관계는 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 또한 직무만족도와 양육태도와의 관계에서는 도전, 자율성, 인정, 승진, 상급자와의 관계, 동료와의 관계, 작업조건, 급여 만족도가 높을수록 애정적 양육태도의 경향이 증가하였고, 도전, 자율성, 인정, 승진, 상급자와의 관계, 동료관계의 만족도가 높을수록 거부적 양육태도의 경향이 감소하는 것으로 나타났다. 반면, 직무만족도와 통제적 양육태도, 자율적 양육태도와의 상관관계는 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 넷째, 생활재활교사의 양육태도에 영향을 미치는 직무환경요인을 알아본 결과, 의사전달에서의 스트레스가 적을수록, 연령이 높을수록, 도전과 동료관계에서의 만족도가 높을수록 애정적 양육태도의 경향이 증가하였고, 도전에서의 만족도가 낮을수록, 담당 장애아동 장애정도가 심할수록, 역할 모호성의 스트레스가 심할수록 거부적 양육태도의 경향이 증가하였다. 통제적 양육태도에서는 통계적으로 유의미한 관계가 나타나지 않았으며, 자율적 양육태도에서는 1인당 담당 장애아동 수가 적을수록 자율적양육태도의 경향이 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 생활재활교사의 업무스트레스 및 직무만족도의 인식정도는 모두 부정적인 것으로 나타났고, 이는 양육태도에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 생활재활교사의 직무환경은 그들이 양육하는 장애아동에 대한 양육태도에 밀접한 관련이 있으므로, 직무환경 개선을 위한 구체적인 방안 및 업무 효율성을 위한 다양한 지원이 요구된다. 둘째, 정신지체인 생활재활교사의 업무스트레스를 줄이고, 직무만족도를 높이기 위한 보다 적극적이고 다양한 프로그램의 제공되고, 생활재활교사에 대한 처우개선이 필요하다. 셋째, 생활재활교사의 양육태도의 질을 높이기 위한 정부와 시설 차원에서 양육태도에 대한 교육과 훈련을 제공하고, 사례관리 및 사례발표회의 활성화가 필요하다. 넷째, 생활재활교사의 양육태도는 어떠한 한 가지 직무환경요인에 의해서 영향을 받기 보다는 복합적인 여러 요인들에 의해 영향을 받는다고 할 수 있다. 그러므로 양육태도의 질을 높이기 위한 구체적이고 다양한 차원에서의 후속연구가 이루어져야 할 것이다.;This study is intended to classify the nurturing attitude of rehabilitation instructor that is the most closely connected with disabled children in the welfare institution for mental retardation and influences on the nurturing of disabled children and the quality of life directly into job stress and job satisfaction factor focused on the working environment. Then, it is intended to find a support strategy for an improvement of rehabilitation instructor's working environment and the institution staff's professional practice, and plans to improve the quality of disabled child nurturing. In order to achieve the above purpose, general characteristics and working conditions of rehabilitation instructor in the welfare institution for mental retardation, and its job environment characteristics were examined. A difference in the nurturing attitude of rehabilitation instructor by each factor, and the job environment factors which influenced on the nurturing attitude of rehabilitation instructor were also examined. For the study, a questionnaire survey was conducted for 370 rehabilitation instructors who worked in 17 welfare institutions for mental retardation in Seoul and Gyeonggi-do. Total 232 copies of questionnaire(63%) were collected. Then, among them, effective 232 copies of questionnaire were used for an actual analysis. For the data analysis, Frequency Analysis, t-Test, One-Way ANOVA, Pearson Correlation, and Multiple Regression Analysis were conducted by using SPSS 12.0. Results of the study are summarized as follows. Firstly, as the result of investigating the general characteristics of rehabilitation instructor and a relation with the nurturing attitude, the affectionate nurturing attitude was statistically significant in gender and age, and the rejective nurturing attitude was statistically significant in age, marital status, and working years. Also, the control nurturing attitude was statistically significant in age and religion, and the autonomic nurturing attitude was statistically significant in age and religion. However, all of the above nurturing attitudes was not statistically significant in an educational level. Secondly, as the result of examining the relation between the facility & working conditions and the nurturing attitude, the affectionate nurturing attitude showed statistically significant difference in a number of children per person, and the rejective nurturing attitude showed statistically significant difference in the degree of charged disabled child's disability, and overtime work. Also, the control nurturing attitude showed statistically significant difference in the number of working days, and the autonomic nurturing attitude showed statistically significant difference in the number of working days. All of the above nurturing attitudes was not statistically significant in the institution's religious background and an average monthly salary. Thirdly, the perception degree of rehabilitation instructor's job stress in the working environment was the average 2.37 scores, and the perception degree of job satisfaction was the average 2.90 scores. Both of them were all in negative. As the result of investigating the relation between the job environment and the nurturing attitude, when the job stress was severe in a role conflict, role ambiguity, communication, and qualitative load burden, a tendency of affectionate nurturing attitude was decreased, but the tendency of rejective nurturing attitude was increased. On the other hand, there was not statistically significant correlation between job stress and control nurturing attitude & autonomic nurturing attitude. Also, in the relation between the job satisfaction and nurturing attitude, when satisfaction was high in a challenge, autonomy, recognition, promotion, relationship with seniors, relationship with colleagues, working conditions and salary, the tendency of affectionate nurturing attitude was increased. When satisfaction was high in challenge, autonomy, recognition, promotion, relationship with seniors and relationship with colleagues, the tendency of rejective nurturing attitude was decreased. On the other hand, here was not statistically significant correlation between the job satisfaction and control nurturing attitude & autonomic nurturing attitude. Fourthly, as the result of investigating the working environment factor which influenced on the nurturing attitude of rehabilitation instructor, when the stress was low in the communication, and the age, satisfaction in the challenge and the relationship with colleagues was high, the tendency of affectionate nurturing attitude was increased. When satisfaction in challenge was low, the disabled child's disability was serious, and stress of role ambiguity was severe, the tendency of rejective nurturing attitude was increased. There was not statistically significant relation in the control nurturing attitude. In the autonomic nurturing attitude, when the number of charged disabled child per person was small, the tendency of autonomic nurturing attitude was increased. Based on results of the study, the support strategy or plan is proposed as follows. Firstly, there was negative all in the perception degree of rehabilitation instructor's job stress and job satisfaction. That is, it can be known that they influence on the nurturing attitude of rehabilitation instructor. Accordingly, because the working environment of rehabilitation teacher is closely related to the disabled child nurturing attitude of rehabilitation instructor, there need definite plans for the improvement of working environment and a variety of supports for the job efficiency. Secondly, active and diversified programs must be provided to reduce the job stress of rehabilitation instructor for mental retardation and to improve its job satisfaction. Labor conditions of rehabilitation instructor for mental retardation need to be improved. Thirdly, the government and institution need to provide an education and training about the nurturing attitude in order to improve the quality of rehabilitation instructor's nurturing attitude. Also, a case management and presentation needs to be activated. Fourthly, the quality of rehabilitation instructor's nurturing attitude is influenced by many complicated factors on job environment not the single factor. Therefore, there must be the various and definite succeeding studies to improve the quality of nurturing attitude.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 문제제기 = 1 B. 연구목적 및 내용 = 3 C. 연구의 한계점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 정신지체인 생활시설 = 6 B. 생활재활교사 = 7 C. 직무환경요인 = 10 1. 조직환경 연구관점 = 11 2. 직무환경 관련 요인 = 12 가. 근무조건 = 12 나. 직무스트레스 = 13 다. 직무만족도 = 14 D. 양육태도 = 17 1. 양육태도의 개념 = 17 2. 양육태도의 유형 = 18 가. 애정적-자율적 양육태도(affectional-autonomic attitude) = 21 나. 애정적-통제적 양육태도(affectional-controling attitude) = 22 다. 거부적-자율적 양육태도(rejecting-autonomic attitude) = 22 라. 거부적-통제적 양육태도(rejecting-controling attitude) = 22 E. 직무환경과 양육태도 = 23 Ⅲ. 연구방법 = 29 A. 연구질문 = 29 B. 연구설계 = 30 C. 연구대상 = 31 D. 연구도구 = 31 1. 직무환경 요인 = 32 2. 양육태도 = 34 E. 자료수집 = 35 F. 조사분석방법 = 35 Ⅳ. 연구결과 분석 = 37 A. 생활재활교사의 일반적 특성 = 37 B. 생활재활교사의 직무환경 특성 = 39 1. 시설 및 근무조건 = 39 2. 업무 스트레스 및 직무만족도 = 41 C. 생활재활교사의 양육태도 = 43 D. 생활재활교사의 일반적 특성에 따른 양육태도의 차이 = 44 1. 생활재활교사의 성별에 따른 양육태도의 차이 = 45 2. 생활재활교사의 연령에 따른 양육태도의 차이 = 46 3. 생활재활교사의 결혼상태에 따른 양육태도의 차이 = 47 4. 생활재활교사의 교육수준에 따른 양육태도의 차이 = 48 5. 생활재활교사의 종교에 따른 양육태도의 차이 = 49 6. 생활재활교사의 근무기간에 따른 양육태도의 차이 = 51 E. 생활재활교사의 직무환경에 따른 양육태도의 차이 = 53 1. 생활재활교사의 시설 및 근무조건에 따른 양육태도의 차이 = 53 가. 시설의 종교적 배경에 따른 양육태도의 차이 = 53 나. 1인당 담당 장애아동 수에 따른 양육태도의 차이 = 54 다. 담당 장애아동의 장애정도에 따른 양육태도의 차이 = 55 라. 생활재활교사의 근무일수 형태에 따른 양육태도의 차이 = 57 마. 생활재활교사의 시간외 근무 유 · 무에 따른 양육태도의 차이 = 58 바. 생활재활교사의 월 평균 급여액에 따른 양육태도의 차이 = 59 2. 생활재활교사의 업무스트레스에 따른 양육태도의 차이 = 60 3. 생활재활교사의 직무만족도에 따른 양육태도의 차이 = 62 F. 생활재활교사의 양육태도에 영향을 미치는 직무환경요인 = 64 1. 애정적 양육태도에 영향을 미치는 직무환경요인 = 65 2. 거부적 양육태도에 영향을 미치는 직무환경요인 = 66 3. 통제적 양육태도에 영향을 미치는 직무환경요인 = 68 4. 자율적 양육태도에 영향을 미치는 직무환경요인 = 70 Ⅴ. 결론 및 제언 = 72 A. 주요 연구결과 = 72 1. 생활재활교사의 일반적 특성 = 72 2. 생활재활교사의 직무환경 특성 = 73 3. 생활재활교사의 양육태도 = 74 4. 생활재활교사의 일반적 특성에 따른 양육태도의 차이 = 74 5. 생활재활교사의 직무환경에 따른 양육태도의 차이 = 75 6. 생활재활교사의 양육태도에 영향을 미치는 직무환경요인 = 76 B. 제언 = 76 참고문헌 = 80 부록 = 84 ABSTRACT = 91-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent988400 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 사회복지대학원-
dc.subject.ddc360-
dc.title정신지체인 생활시설 직무환경이 생활재활교사의 양육태도에 미치는 영향 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on an Influence of Working Environment of Welfare Institutions for Mental Retardation on a Nurturing Attitude of Rehabilitation Instructor-
dc.creator.othernameChoi, Sun Ae-
dc.format.pageⅸ, 94 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major사회복지대학원 사회복지학과-
dc.date.awarded2007. 8-
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE