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교회 노인교육 프로그램이 노인의 임파워먼트에 미치는 영향

Title
교회 노인교육 프로그램이 노인의 임파워먼트에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect of a Church's Elderly Education on the Empowerment of the Elderly
Authors
배한나
Issue Date
2007
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교회 노인교육이 노인의 임파워먼트에 중요한 영향을 미칠 수 있다는 것에 관심을 갖고, 이들 노인 학습자들의 임파워먼트를 예측하는 요인들의 영향력을 분석하였다. 특히 교회 노인교육 노인의 임파워먼트를 설명함에 있어서 임파워먼트를 3가지 하위영역별로 세분화하여 그 효과를 검증하였다. 전체 임파워먼트와 자아이미지, 실제적인 힘, 자율성 이라는 세 가지 임파워먼트 하위영역의 측면에서 교회 노인교육 프로그램에 참여하고 있는 노인 학습자의 임파워먼트 관련 요인을 분석하였다. 관련 요인으로는 우선, 인구 사회학적 특성으로 성별, 연령, 교육수준, 결혼상태, 건강상태, 생활수준을 보았고, 교육 프로그램 참여현황으로는 참여횟수, 참여기간, 참여동기, 관심분야를 포함한다. 교육 프로그램 내용 만족도는 노인복지영역, 건강 및 보건영역, 취미활동영역, 가족생활영역, 교양시사영역, 법률문제영역, 종합학습영역, 직업교육영역, 사회활동영역으로 구성하였다. 본 연구의 주요 연구질문은 “교회 노인교육 프로그램이 노인의 임파워먼트에 과연 어떠한 영향을 미치는가”이다. 노인교육의 필요성을 강조함으로써 교회 노인교육을 활성화하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 서울ㆍ경기지역 소재 6군데 교회노인학교의 교육 프로그램에 참여하고 있는 노인 210명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 프로그램에 참여한 노인 교육 대상자의 임파워먼트를 측정하기 위해 Roger(1992) 등이 개발한 “소비자가 구조화한 임파워먼트 스캐일(Consumer-Constructed Empowerment Scale)”을 번안하여 김미옥이 새롭게 개발한 임파워먼트 척도를 사용하였다. 본 연구의 실증분석은 사례수가 적은 관계로 유의수준 p<.10, p<.05, p<.01에서 모두 검증하였으며, 통계처리는 SPSSWIN 12.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 교회 노인교육 프로그램 수강자의 일반적 특성과 참여현황은 1차적으로 빈도분석을 실시하였고 수강자의 일반적 특성과 참여현황 및 교육 프로그램 내용 만족도는 각각 설문지 문항의 특성에 따라, 평균차이 검증인 T-test와 일원변량분석(One way Anova)을 실시하였다. 각각의 독립변수와 임파워먼트와의 관계를 살펴보기 위하여 상관관계분석과 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 우선, 상관관계 분석을 실시한 결과, 전체 임파워먼트와 교육정도는 유의한 부(-)의 관계를 나타내었으며, 자아이미지와 직업교육영역의 만족도는 유의한 정(+)의 관계를 나타내었다. 직업교육영역의 만족도가 높을수록 자아이미지 수준이 높아짐을 예측할 수 있다. 실제적인 힘과 건강상태도 유의한 정(+)의 관계를 나타내었다. 즉 건강상태가 좋을수록 자아이미지 수준이 높아짐을 예측할 수 있다. 실제적임 힘과 건강 및 보건 영역 교육 만족도, 취미활동영역 교육 만족도 그리고 종합학습영역 교육 만족도와는 모두 유의한 정(+)의 관계를 나타낸 반면, 직업교육영역 변수와는 부(-)적 관계를 나타내었다. 자율성과 건강상태는 유의한 정(+)의 관계를 나타내었다. 전체 임파워먼트에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위해 회귀분석을 실시한 결과, 영향을 미치는 변수가 없는 것으로 나타났으며, 임파워먼트 중 자아이미지에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위하여 회귀분석을 실시한 결과, 참여하고 있는 교육 내용에 대한 만족 수준은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 임파워먼트 중 실제적인 힘에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위하여 회귀분석을 실시한 결과, 회귀식이 유의한 것으로 나타났으며, 건강상태, 건강 및 보건영역 교육 만족도, 취미활동영역 교육 만족도는 모두 정(+)의 관계를 나타내었다. 즉 건강상태와 건강 및 보건영역 교육 만족도, 취미활동영역 교육 만족도가 좋을수록 자아이미지 수준이 높아짐을 예측할 수 있다. 생활형편은 유의한 부(-)의 관계를 나타내었다. 마지막으로 자율성에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위하여 회귀분석을 실시한 결과, 건강상태에 대한 인식이 자율성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 건강상태가 좋다고 생각할수록 응답자들의 자율성이 높아짐을 예측할 수 있었다. 결론적으로 교회 노인교육 프로그램이 노인의 임파워먼트에 미치는 영향을 살펴보면, 자아이미지를 제외한 전체 임파워먼트와 실제적인 힘, 자율성에 있어서 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 중에서도 실제적인 힘은 건강상태, 생활형편, 건강 및 보건영역 교육내용 만족도, 취미활동영역 교육내용 만족도와 모두 유의미한 관계를 나타내고 있다. 따라서 교회 노인교육 프로그램은 노인의 건강상태, 생활형편, 건강 및 보건영역 교육내용 만족도, 취미활동영역 교육내용 만족도에 있어서 노인의 임파워먼트, 다시 말해 노인의 실제적인 힘에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 그러므로 교회 노인교육 프로그램은 노인의 실제적인 힘을 더 강화시킬 수 있도록 노인의 건강상태를 강화시키고, 건강 및 보건영역과 취미활동영역 교육내용 만족도를 향상시키는 교육적 접근을 통해 노인의 실제적인 힘의 영역 즉, 임파워먼트를 향상시키는 노력을 하여야하겠다. 본 연구는 교회 노인교육 프로그램이 노인의 임파워먼트에 미치는 영향을 밝혀냄으로써 교회 노인교육의 필요성을 이론화하는데 실증적 기초를 제공하였으며, 이러한 연구결과를 토대로 한 제언은 다음과 같다. 본 연구에서는 교회 노인교육이 노인의 임파워먼트 향상에 어떤 요인들이 영향을 미치는지에 관해 알아보았다. 사회사업에 있어서 임파워먼트 라는 개념은 클라이언트의 장점을 인식하여 클라이언트가 스스로 자신의 미래를 개척해 나갈 힘을 얻도록 원조하는 과정이며 방법이라고 할 수 있다. 즉, 기존의 온정주의적 시각에만 머무르지 않고 클라이언트 스스로가 자신의 삶을 영위해 나가고 영향을 미칠 수 있는 환경을 갖도록 만들어주는 것이다. 노인의 경우 배우자와의 사별, 퇴직 등으로 인해 경제적으로 독립이 어렵고 심리적으로도 위축되기 쉬운 경우이므로 이와 같이 임파워먼트는 노인의 교육 및 일상생활에 있어 중요한 요인이 될 수 있다. 그러므로 교회 노인교육이 노인의 임파워먼트에 영향을 미치기 위해서는 첫째, 노인 스스로가 힘을 얻을 수 있는 교육적 여건이 조성되어야 할 것이다. 둘째, 노인의 임파워먼트를 위해서는 교회 노인교육이 지적받고 있는 프로그램이 체계적이지 못하다는 비난을 벗어날 수 있도록 노인 스스로의 삶에 대한 통제력과 영향력을 기를 수 있는 체계적이고 다양한 프로그램의 개발이 필요하다. 셋째, 노인의 임파워먼트를 위해서는 교회 노인교육 담당자는 교육 프로그램 참여 노인 학습자와의 관계와 프로그램 내용전달에 있어 수직적 관계가 아닌 수평적 관계, 상호 협력적 관계 및 상호 교류하는 교육방법이 필요하다. 넷째, 노인의 임파워먼트를 위해서는 노인 중심의 교육서비스가 개발되어야 할 것이며, 교육 서비스의 계획 및 실행에 있어 노인의 욕구가 충분히 반영될 수 있도록 그들을 참여시키는 방법이 모색되어야 할 것이다. 또한 서비스의 평가에 있어서도 무엇보다 노인의 욕구 및 의견이 얼마나 충족되었는지를 살펴보는 것이 필요하다.;This study was initiated with interest in what Church's Elderly education could do to help empower the elderly and therefore focused on analyzing the effects of the elements that led to the empowerment of the elders. In explaining the empowerment of elders who received education from Churches, three divisions of empowerment were set for more precise explanation. Self-image, actual strength, and autonomy, all three divisions were analyzed respectively in order to gain accurate perspective on the relation between education and empowerment. As for general characteristics, sexuality, age, educational level, marital status, health condition, and welfare status were considered. As for actual situation of participation in educational programs, number of participation, period of participation, motivation for participation, and area of interest were included in the study. Satisfaction in educational programs was measured in areas such as education of elder's welfare, health-care, hobbies, family life, current affairs, legal matters, whole education, vocational education, and social activities. The primary research question of this study is "How do Church's elderly education programs influence the empowerment of the elderly?". Its purpose is to emphasize the necessity of elders' education so that Church's elderly education would become more active. 210 elders from Seoul or Kyunggi province who are participating or have participated in Church's elderly educational programs, were questioned. In order to measure the empowerment of the elders who took part in the educational programs, Roger's Consumer-Constructed Empowerment Scale together with Mi Ok, Kim's newly developed empowerment measurement were used. Due to the small number of cases, significance level was set at p<.10, p<.05, p<.01, using SPSSWIN 12.0 for analysis. First approach was to measure frequency and then T-test and one way Anova were applied in line with correlation and regression analysis. The results of the study are as below. First, according to the correlation analysis, whole empowerment and educational level showed negative correlation while self-image and satisfaction in vocational education showed positive correlation. This makes it possible to predict that the more satisfied with vocational education one is, the better one's self-image becomes. Actual strength and health conditions also showed positive correlation. This means that the healthier one is, the more one's self-image improves. While actual strength showed positive correlation with satisfaction in health-care education, hobbies education and the whole education, it showed negative correlation with vocational education. Autonomy and health conditions showed positive correlation. According to the regression analysis there were no variables that related to the whole empowerment. However the results of the regression analysis conducted in order to find out which variables affected self-image, showed that satisfaction in the educational programs did not relate. Regression analysis on aspects that affected the actual strength showed significance and showed that health conditions, satisfaction in health-care education and hobbies education were all positively correlated. In other words, the better one's health is and the more satisfied with the educational programs of health-care and hobbies, the better one's self-image becomes. Welfare status showed negative correlation. Finally, regression on autonomy showed that consciousness of one's own health conditions influenced autonomy. The healthier one thought of him/herself, the higher their autonomy came out. In conclusion, Church's elderly education programs influenced all aspects, including whole empowerment, empowerment of actual strength, and of autonomy except for self-image. Among these, actual strength shows correlation with health conditions, welfare status, satisfaction in health-care education and in hobbies education. So it could be seen that Church's elderly education programs do have influence over elders' actual strength especially in health conditions, welfare status, satisfaction in health-care education and in hobbies education. So those programs should concentrate more on improving the health conditions of elders to improve elders' actual strength and use an educational approach that would enhance satisfaction in those educational areas. This study analyzed the elements that actually have effect on the empowerment of the elderly and thereby provided a firm basis for theorizing the necessity of Church's elderly education programs. In the area of social work, the concept of empowerment means to recognize the strength of the client and to support the client so s/he would be able to walk on his/her own feet. It is an approach that does not stop at merely having a compassionate heart, but actively helps the client so s/he could have his/her own strength to live on. Many elders have experienced traumas and hard times like spouses' deaths and retirement. They could easily get economically unreliable and become psychologically shriveled, so empowerment could be a very important aspect in their lives. First, In order for Church's elderly education programs to influence elders' empowerment, an education environment has to be formed. Secondly, systematic and various programs have to be developed. Third, a horizontal rather than vertical relationship among the workers and the elders should be formed. An inter-cooperative, inter-communicational approach is called for. Fourth, elders-centered educational services ought to be devised as well as a way to encourage the active participation on the elders' side so that their needs and desires could be reflected in the programs. Also, in evaluating the services checking how much of the elders' demand and opinions were heard and met should be considered.
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