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물질주의성향과 과시소비성향이 수입명품선호도에 미치는 효과

Title
물질주의성향과 과시소비성향이 수입명품선호도에 미치는 효과
Other Titles
(The) Effect of Materialism and Conspicuous Consumption on the Imported-Luxury brand Preferences : Focusing on Korean College Students
Authors
정지원
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 소비자인간발달학과
Keywords
물질주의 성향과시소비성향수입명품선호도대학생
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
As the size of Imported-Luxury products market in the domestic industry has been increased, so has been the awareness and demand of consumers luxury import brands. In recent years, consumers of imported luxury products who were mainly middle age groups of 40s and 50s, started to embrace much younger age groups including college students. Also the markets' of high-priced import products have been more diversified and popularized than ever. The purposes of this study were to investigate the factors related to Imported-Luxury brand Preferences and the effect of materialism and conspicuous consumption on the Imported-Luxury brand Preferences. So this study suggest the primary materials for their reasonable consuming life by analysing some related variables. The objectives of this study : 1) To examine the degree of materialism and conspicuous consumption and Imported-Luxury brand Preferences. 2) To investigate the factors related to the materialism and conspicuous consumption on the Imported-Luxury brand Preferences. Data used in the study were collected from 309 college students in Seoul. Modified survey based on references and former studies are used as the method to extract the analysis outcome. SPSS Packages are applied to find out the results of frequencies, percentages, arithmatic means, Pearson's correlation analysis, stepwise multiple regression, ANOVA, Duncan's multiple tests, and t-test, x2-test of data. The results of data analysis are as follows. First, the average levels of propensity for materialism and conspicuous consumption and Imported-Luxury brand Preferences were a little higher than middle point. Second, materialism and conspicuous consumption had positive effects on Imported-Luxury brand Preferences. Third, with analyzing the differences of the materialism based on socio-demographic characteristics, significant differences occurred in grade, parents' level of education. Forth, the propensity of conspicuous consumption of college Students was significantly different according to degree, amount of monthly income and subjective level of living, Fifth, the factors related to Imported-Luxury brand Preferences were sex, job of householder, amount of pocket money, using of credit card , a part-time job and mother's level of education. Sixth, the variables with ststistically significant effects on college Students' Imported-Luxury brand Preferences include sex, conspicuous consumption and amount of monthly allowance. The effect of conspicuous consumption was the most influencial factor on Imported-Luxury brand Preferences. The study results show that, college consumers' satisfaction and emotional fulfillment are derived from materialism and conspicuous consumption. And Such psychological tendency is more often expressed through the purchase and using of luxury imported products. In conclusion, we should develope some systematic education program to protect domestic college consumers against the open-door policy for luxury imported products. And I think our Korean manufacturers must make efforts to make consumers feel much more satisfaction at the quality and brand their image of their products. This research has some problems that difficulty in choosing pertinent information and lack of previous studies so future study may consider and overcome these problems.;본 연구에서는 우리나라 대학생 소비자의 전반적인 수입명품선호도의 실태를 파악하고, 물질주의성향과 과시소비성향 및 사회인학적 특성이 수입명품선호도에 미치는 영향은 어떠한지를 분석하였다. 이를 통해 장래에 독자적인 소비의 주체가 될 대학생 소비자의 무분별한 수입명품선호를 억제하고, 합리적인 소비행동과 사회전반의 건전한 소비풍토 조성을 위한 소비자 정책과 교육을 위한 기초자료로 제공되고자 하는데 의의가 있다. 본 연구를 위하여 서울 소재 4년제 대학에 재학중인 대학생 소비자 340명을 대상으로 설문지를 통하여 자료를 수집하였으며 SPSS Package를 이용하여 빈도분포, 평균, 표준편차, T검증, 일원분산분석, 피어슨의 적률상관계수, 중회귀분석을 사용하여 자료를 분석하였다. 연구결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 물질주의성향 및 과시소비성향과 수입명품선호도의 정도를 보면 대학생 소비자의 물질주의성향, 과시소비성향은 척도의 중앙값과 비슷한 중간정도로 나타났고, 수입명품선호도는 중앙값보다 다소 높았다. 둘째, 수입명품선호도는 물질주의성향과 과시소비성향에 따라 의미있는 차이를 보이는 것으로 나타났다. 던칸의 추후검증결과, 물질주의와 과시소비의 정도에 따른 상, 중, 하위 집단 모두가 각각 의미있는 차이를 보이고 있다. 셋째, 물질주의성향은 사회인구학적 변수 중 대학생 소비자의 학년, 아르바이트여부, 가구주의 직업에 따라 유의한 차이를 보이며, 성별, 부모님의 직업, 월평균 가계소득, 신용카드 사용유무, 주관적 생활수준에 따라서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 과시소비성향은 사회인구학적 변수 중 월평균 가계소득, 주관적 생활수준, 가구주의 직업에 따라 유의한 차이를 보였다. 학년, 성별, 아르바이트 여부에 따른 과시소비성향은 유의한 차이를 보이지 않았다. 다섯째, 대학생의 수입명품선호도는 성별, 가구주의 직업, 대학생 본인의 한달지출 가능액, 아르바이트여부, 신용카드 사용여부, 어머니의 학력에 따라 의미있는 차이를 보이고 있다. 수입명품선호도가 월평균 가계소득과 차이가 나타나지 않은 것은 수입명품선호도가 전소득계층에 걸쳐 나타나고 있다는 것을 시사한다. 여섯째, 종속변수인 수입명품선호도와 관련변수들간의 단순상관관계를 보면 대학생 소비자의 연령이 높을수록, 여성일수록, 가구주의 직업이 자영업이 아닌 전문직일 경우, 물질주의 성향이 높을수록, 과시소비성향이 높을수록 수입명품선호도는 높아진다. 모든 변수를 통제한 상태에서 대학생 소비자의 수입명품선호도에 영향을 준 변수로 과시소비성향의 영향력이 가장 컸고, 그 다음으로 성별의 순으로 나타났다. 위의 결과로부터 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 대학생의 수입명품선호도에 가장 영향을 미치는 변수는 사회인구학적 변수보다 물질주의성향이나 과시소비성향과 같은 주관적인 변수였다. 따라서 장래에 독자적인 소비의 주체가 될 대학생 소비자에게 올바른 소비행동과 합리적인 소비생활을 유도하는 교육 프로그램 개발이 필요하리라 본다. 둘째, 현대사회에 만연된 물질주의적 가치관은 소비나 물질의 소유를 통해 자신의 신분을 과시하는 과시소비를 유도하고, 이는 수입명품선호를 통해 나타난다고 볼 수 있다. 따라서 소비자교육은 개인적 차원은 물론 사회적 차원에서 실시되어야 한다. 셋째, 다양해지고 고급화된 대학생 소비자의 요구를 만족시키기 위해 유명해외브랜드를 수입해 단기적인 이익을 얻기보다는 국내 디자인 개발 및 품질 향상, 브랜드 이미지에 더욱 힘쓰고 이를 통해 브랜드 로열티를 높여 국내 브랜드가 해외로 진출할 수 있는 기반을 마련하는 것이 필요하리라 생각된다.;본 연구에서는 우리나라 대학생 소비자의 전반적인 수입명품선호도의 실태를 파악하고, 물질주의성향과 과시소비성향 및 사회인학적 특성이 수입명품선호도에 미치는 영향은 어떠한지를 분석하였다. 이를 통해 장래에 독자적인 소비의 주체가 될 대학생 소비자의 무분별한 수입명품선호를 억제하고, 합리적인 소비행동과 사회전반의 건전한 소비풍토 조성을 위한 소비자 정책과 교육을 위한 기초자료로 제공되고자 하는데 의의가 있다. 본 연구를 위하여 서울 소재 4년제 대학에 재학중인 대학생 소비자 340명을 대상으로 설문지를 통하여 자료를 수집하였으며 SPSS Package를 이용하여 빈도분포, 평균, 표준편차, T검증, 일원분산분석, 피어슨의 적률상관계수, 중회귀분석을 사용하여 자료를 분석하였다. 연구결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 물질주의성향 및 과시소비성향과 수입명품선호도의 정도를 보면 대학생 소비자의 물질주의성향, 과시소비성향은 척도의 중앙값과 비슷한 중간정도로 나타났고, 수입명품선호도는 중앙값보다 다소 높았다. 둘째, 수입명품선호도는 물질주의성향과 과시소비성향에 따라 의미있는 차이를 보이는 것으로 나타났다. 던칸의 추후검증결과, 물질주의와 과시소비의 정도에 따른 상, 중, 하위 집단 모두가 각각 의미있는 차이를 보이고 있다. 셋째, 물질주의성향은 사회인구학적 변수 중 대학생 소비자의 학년, 아르바이트여부, 가구주의 직업에 따라 유의한 차이를 보이며, 성별, 부모님의 직업, 월평균 가계소득, 신용카드 사용유무, 주관적 생활수준에 따라서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 과시소비성향은 사회인구학적 변수 중 월평균 가계소득, 주관적 생활수준, 가구주의 직업에 따라 유의한 차이를 보였다. 학년, 성별, 아르바이트 여부에 따른 과시소비성향은 유의한 차이를 보이지 않았다. 다섯째, 대학생의 수입명품선호도는 성별, 가구주의 직업, 대학생 본인의 한달지출 가능액, 아르바이트여부, 신용카드 사용여부, 어머니의 학력에 따라 의미있는 차이를 보이고 있다. 수입명품선호도가 월평균 가계소득과 차이가 나타나지 않은 것은 수입명품선호도가 전소득계층에 걸쳐 나타나고 있다는 것을 시사한다. 여섯째, 종속변수인 수입명품선호도와 관련변수들간의 단순상관관계를 보면 대학생 소비자의 연령이 높을수록, 여성일수록, 가구주의 직업이 자영업이 아닌 전문직일 경우, 물질주의 성향이 높을수록, 과시소비성향이 높을수록 수입명품선호도는 높아진다. 모든 변수를 통제한 상태에서 대학생 소비자의 수입명품선호도에 영향을 준 변수로 과시소비성향의 영향력이 가장 컸고, 그 다음으로 성별의 순으로 나타났다. 위의 결과로부터 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 대학생의 수입명품선호도에 가장 영향을 미치는 변수는 사회인구학적 변수보다 물질주의성향이나 과시소비성향과 같은 주관적인 변수였다. 따라서 장래에 독자적인 소비의 주체가 될 대학생 소비자에게 올바른 소비행동과 합리적인 소비생활을 유도하는 교육 프로그램 개발이 필요하리라 본다. 둘째, 현대사회에 만연된 물질주의적 가치관은 소비나 물질의 소유를 통해 자신의 신분을 과시하는 과시소비를 유도하고, 이는 수입명품선호를 통해 나타난다고 볼 수 있다. 따라서 소비자교육은 개인적 차원은 물론 사회적 차원에서 실시되어야 한다. 셋째, 다양해지고 고급화된 대학생 소비자의 요구를 만족시키기 위해 유명해외브랜드를 수입해 단기적인 이익을 얻기보다는 국내 디자인 개발 및 품질 향상, 브랜드 이미지에 더욱 힘쓰고 이를 통해 브랜드 로열티를 높여 국내 브랜드가 해외로 진출할 수 있는 기반을 마련하는 것이 필요하리라 생각된다.;As the size of Imported-Luxury products market in the domestic industry has been increased, so has been the awareness and demand of consumers luxury import brands. In recent years, consumers of imported luxury products who were mainly middle age groups of 40s and 50s, started to embrace much younger age groups including college students. Also the markets' of high-priced import products have been more diversified and popularized than ever. The purposes of this study were to investigate the factors related to Imported-Luxury brand Preferences and the effect of materialism and conspicuous consumption on the Imported-Luxury brand Preferences. So this study suggest the primary materials for their reasonable consuming life by analysing some related variables. The objectives of this study : 1) To examine the degree of materialism and conspicuous consumption and Imported-Luxury brand Preferences. 2) To investigate the factors related to the materialism and conspicuous consumption on the Imported-Luxury brand Preferences. Data used in the study were collected from 309 college students in Seoul. Modified survey based on references and former studies are used as the method to extract the analysis outcome. SPSS Packages are applied to find out the results of frequencies, percentages, arithmatic means, Pearson's correlation analysis, stepwise multiple regression, ANOVA, Duncan's multiple tests, and t-test, x2-test of data. The results of data analysis are as follows. First, the average levels of propensity for materialism and conspicuous consumption and Imported-Luxury brand Preferences were a little higher than middle point. Second, materialism and conspicuous consumption had positive effects on Imported-Luxury brand Preferences. Third, with analyzing the differences of the materialism based on socio-demographic characteristics, significant differences occurred in grade, parents' level of education. Forth, the propensity of conspicuous consumption of college Students was significantly different according to degree, amount of monthly income and subjective level of living, Fifth, the factors related to Imported-Luxury brand Preferences were sex, job of householder, amount of pocket money, using of credit card , a part-time job and mother's level of education. Sixth, the variables with ststistically significant effects on college Students' Imported-Luxury brand Preferences include sex, conspicuous consumption and amount of monthly allowance. The effect of conspicuous consumption was the most influencial factor on Imported-Luxury brand Preferences. The study results show that, college consumers' satisfaction and emotional fulfillment are derived from materialism and conspicuous consumption. And Such psychological tendency is more often expressed through the purchase and using of luxury imported products. In conclusion, we should develope some systematic education program to protect domestic college consumers against the open-door policy for luxury imported products. And I think our Korean manufacturers must make efforts to make consumers feel much more satisfaction at the quality and brand their image of their products. This research has some problems that difficulty in choosing pertinent information and lack of previous studies so future study may consider and overcome these problems.
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