View : 542 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박현의-
dc.creator박현의-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:14Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:14Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000028288-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199377-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028288-
dc.description.abstract현대사회의 소비문화를 이끌어 가는 것은 사람이지만 그 사람을 움직이는 것은 바로 사람의 심리이다. 오늘날 우리에게는 수많은 선택의 기회가 주어진다. 커피를 한잔을 마시건, 티셔츠를 한 장을 사건, 대학을 지원하건, 직장을 선택하건 매 순간의 선택 앞에서 결과는 그 사람의 마음에 달려있다. 본인은 이러한 선택의 기로 앞에서 자율성을 만끽하고 신중한 고민을 하며 결과에 후회가 없기를 바래왔다. 선택을 하는 데에는 시간과 스트레스라는 심리적 불만족을 치르게 되지만 선택은 하나의 권리로서 자유, 자립, 그리고 다양성을 영유하고 우리의 삶의 질을 높이는 역할을 하는 데에는 의문의 여지가 없다. 이에 본인은 선택을 ‘긍정적인 자유’로 해석하고 있다. 본인은 본 논문을 통해 사람의 ‘선택심리’,그 중에서도 원초적인 선택인 동시에 가장 빈번하게 마주하게 되는 ‘소비상품의 선택심리’를 시각화하는 작업을 통해 사람들의 익숙해진 소비심리를 새로운 시각에서 보고자 하였다. 더불어 이러한 개념이 본인의 작업에서 어떠한 양상으로 표현되는가를 논하고자 하였다. 슈퍼마켓은 그야말로 ‘또 다른 세계’이다. 우리에게 필요한 상품들이 일목요연하게 정돈되어있고 우리가 알아야할 가격이 명시되어 있으며 때때로 시각적인 제품의 광고를 제공하고 있다. 그 곳에서는 다른 무거운 선택들만큼 기회비용에 대한 막대한 부담감을 지니지는 않는다. 본인은 슈퍼마켓이라는 장소 안에서의 저가의 제품구매라는 그리 부담되지 않는 선택과 그를 통해 느끼는 사람의 심리를 당사자의 시선으로 풀어나갔고 그 심리는 긍정적 해석을 통해‘즐거움’이라는 사람의 또 다른 감정을 불러오고 있다. 본 논문에서는 이를 위해, 본인이 표현하고자 하는 선택에 대하여 통념적인 개념에 본인의 생각을 전제로 ‘선택의 의미’에 대해 설명하였다. 이론적 배경으로는 우선 상품에 대해 관심을 갖고 소유 욕구를 느끼기까지의 구매심리 과정을 살펴보았다. 그 안에서 상품에 관심을 가지고 구매를 하기까지의 소비자들의 구매단계를 연구하고 선택과정에서 경험하는 심리를 고찰함으로서 구매자의 상황을 이해하고자 하였다. 대중적인 상품 이미지에 대해서는 일상의 익숙한 현상들을 예술로서 재조명하는 일상의 미학에 대하여 알아보고 이를 뒷받침할 수 있는 팝 아트의 사상을 연구하였다. 팝아트의 레디메이드 요소는 본인의 작품연구에 있어 대중적 소재 이미지와 밀접한 이론적 배경을 가진다. 소비사회를 긍정적으로 받아들인 팝 아티스트들의 작품에서 드러나는 예술 미학을 통해 소재와 주제 면에서 심층적으로 고찰해 보고자 하였다. 작품의 제작에 있어서는 슈퍼마켓이라는 특정한 장소의 특성에 대하여 기술하였고 동양화의 기본적인 기법인 수묵담채로 묘사한 사람의 갈등과 망설임의 심리를 분석함과 동시에 본인이 의도적으로 구성한 공간 안에서 드러나는 색채의 심리를 조형적, 내용적인 면에서 논하였다. 작품분석에 있어서는 위와 같은 고찰을 바탕으로 작품내용과 기법적인 면에서 접근하여 본인의 작품을 설명하였다. 본인이 표현하고자 하는 ‘선택심리’는 부담스럽지 않은 선택 가운데에서 느낄 수 있는 즐거움, 고르는 기쁨을 내포하고 있다. 연구를 통해 본인은 그간 작업에 대한 이론적 토대와 작품의 의미, 과정, 방법 등을 탐구하고 설명함으로써 지금까지의 작업에 대한 반성과 함께 앞으로 나아갈 길을 모색하고 도움을 받는 계기가 되고자 한다.;People lead consumption culture but human psychology is what makes those people move. Today, we are given numerous choices. Whether we drink a cup of coffee, buy a T-shirt, apply for a college, or choose a job, outcomes depend on a person’s heart when they are standing before the moment of choice. I have stood in front of such crossroads of choice, enjoying freedom, making careful thoughts, and hoping that there are no regrets in the outcome. Although psychological dissatisfactions of time and stress must be suffered when making choices, choice is a right and it possesses freedom, independence, and diversity and there is no question that it has the role of heightening the quality of our lives. At this, I interpret choice as ‘positive freedom.’ Through this essay, I attempted to take a new view on consumption psychology which people have become familiar with through visualization work of ‘consumption product choice psychology’ which is most frequently come into contact with, being the most basic choice of peoples’ ‘choice psychology.’ In addition, I have attempted to argue in what aspects such concepts have been expressed in my work. Supermarkets are really ‘a different world.’ Products which we need are clearly put into order, prices which we need to know are clearly stated and visual product advertisements are occasionally provided. That place does not hold the immense burden regarding opportunity cost that other heavy choices hold. I have unraveled the un-burdensome choice of low-cost product purchasing in the location of supermarkets and the psychology of people felt through this through my own viewpoint and that psychology calls on another human emotion called ‘joy’ through positive interpretation. For this, this essay has explained about the ‘meaning of choice’ presupposing my own thoughts on commonly accepted concepts regarding choices which I have tried to express. Theoretical backgrounds have observed purchase psychology processes from having interest in a product to feeling a desire to posses it. In that, consumer purchasing stages, from having interest in the product to purchasing, were studied and comprehension of consumption situations was attempted by examining mental states which are experienced in choice stages. Regarding popular product images, the aesthetics of ordinary life were observed as familiar occurrences of ordinary life were re-illuminated as art and supporting popular art ideas were studied. Ready-made elements of popular art have a close theoretical background with popular material images in my piece study. Material and theme aspects were examined in depth through art aesthetics which appear in the pieces of artists who have positively accepted consumption society. In the production of pieces, characteristics of the specific location of supermarkets were written and the analysis of the psychology of peoples’ conflict and hesitation, portrayed by Soo-mook-dam-chae(drawing techinique with Indian ink and light coloring), which is the basic technique of Oriental paintings, were argued simultaneously in modeled and substantial aspects with the psychology of colors which appear within spaces which I have intentionally composed. In piece analysis, based on observations such as those above, my pieces were approached from aspects of piece content and technique. ‘Choice psychology’ which I have tried to express, connotes joy and the happiness of choosing from among un-burdensome choices. Through this study, by investigating and explaining theoretical foundations regarding work until now along with piece meanings, processes, and methods, I have attempted to make it a turning point which receives aid and explores roads which are to be taken in the future along with reflection of work until now.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 작품의 이론적 배경 = 3 A. 상품선택에 따른 심리 = 3 (1) 선택의 의미 = 3 (2) 구매심리 = 5 B. 대중적 소재의 이미지 = 11 (1) 일상의 미학 = 12 (2) 레디메이드 - 팝 아트 = 14 Ⅲ. 작품의 제작요소 = 22 A. 장소적 특성 = 22 B. 선택의 갈등과 망설임의 표현 = 23 C. 평면적 공간에서의 색채심리 = 29 Ⅳ. 작품분석 = 35 Ⅳ. 결론 = 61 참고문헌 = 63 ABSTRACT = 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent14705857 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc759-
dc.title대중상품을 통한 '선택심리'의 회화적 표현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedPictorial Expression of ‘Choice Psychology’ Through Popular Products-
dc.creator.othernamePark, Hyun-Eui-
dc.format.pageⅸ, 67 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술학부한국화전공-
dc.date.awarded2007. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE