View : 464 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author黃智鮮-
dc.creator黃智鮮-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:08Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:08Z-
dc.date.issued1983-
dc.identifier.otherOAK-000000029897-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199330-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029897-
dc.description.abstract創作活動에 있어서 藝術家는 造形哲學이나 理念 뿐 아니라, 그의 눈을 통하여 모든 自然現象과 被造物들을 관찰하고 완전한 意味를 파악하여, 視覺的 形象의 構造的 特性을 밝혀 本質을 表現하여야 한다. 本 硏究의 目的은 視知覺을 통한 形態를 표현하고 分析하는 데 있다. 本 硏究의 內容은 形態心理學과 視知覺, 그리고 心像에 관한 藝術 心理擧의 文獻과 形態의 變形에 관한 理論을 살펴보았으며, 作品制作은 視知覺을 통한 心像을 표현하였고, 作品分析은 視知覺的 側面에서 재료와 기법에 따라 造形的으로 分析하였다. 本 硏究의 方法으로는 文獻調査와 作品制作 및 分析을 병행하였다. 이상과 같은 硏究의 結果를 綜合하면 다음과 같다. 첫째, 形態心理學은 자연적인 生命力의 形成的 힘과 말초적인 感覺過程의 知力을 강조한다. 둘째, 藝術家의 創造的인 생각은 視知覺을 통한 心像領域에 의해 그의 意圖 및 直觀 등으로 작품에 표현된다. 셋째, 表現에 있어서 單純化의 心理的 要因은 知覺過程의 基本特性이다. 이와같이 視知覺을 통한 心像의 表現은 幾何的 要素를 바탕으로 한 構造的 特性이 단순화되어 有機體로 變形되었으며, 이러한 變形은 視覺的으로 力動的 緊張感과 힘의 普偏性인 生命感으로 표현되었다.;In the field of creative art activity, the artist has to express the essence of art as well as its plastic philosophy. He does this by the observation of all natural phenomena and physical matter, and also by understanding the meaning of nature and the structural character of visual appearance, as seen through the eyes of the artist. The purpose of this study is to demonstrate the expression of form through visual perception. The content of this study is an examination of the Gestalt psychology, the visual perception, image, and deformation of the body. Art-work which accompanies this study attempts, through visual perception and mental image, to deform the body, and the analysis of this art-work is done from the visual stand-point. For this study, the investigation of literature, the production of art-work, and the analysis were conducted. The main conclusions of this study are as follows: 1. The Gestalt psychology lays its emphasis on innate ability of formalization through primitive vitality and perceptual capability through sensual organs. 2. The productive idea of the artist is expressed in his work by his intension and intuition, the sixth sense, which are reinforced by the visually perceived image. 3. The expression is caused by the psychological tendency to the simplification which is the fundamental quality in the perceptional process. Thus, the expression of mental image through visual perception was structurally simplified so that it took visualized tension which showed the primitive vitality.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅶ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 內容 = 1 C. 硏究의 方法 = 2 Ⅱ. 視知覺을 통한 心像表現 = 3 A. 形態心理學 = 3 B. 視知學 = 8 C. 心像 = 12 D. 形態의 變형 = 15 Ⅲ. 作品制作 및 分析 = 24 Ⅳ. 結論 = 40 參考文獻 = 42 ABSTRACT = 43-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5938270 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject시지각-
dc.subject형태표현-
dc.subject생명감-
dc.subject조형화-
dc.title視知覺을 통한 形態表現-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedFORM EXPRESSION THROUGH VISUAL PERCEPTION AND IMAGE-
dc.format.pagevii, 44 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 조소과-
dc.date.awarded1984. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE