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읽기 경험의 서사화를 통한 소설 교육 방법 연구

Title
읽기 경험의 서사화를 통한 소설 교육 방법 연구
Other Titles
A Study on Novel Education Method through Narrativization of Reading Experience
Authors
김서란
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 학습자의 ‘읽기 경험의 서사화’를 통한 효과적인 소설 교육 방법을 마련하는 데 있다. 이는 ‘소설 텍스트’에 대한 이해에서 더 나아가 ‘학습자 자신의 소설 읽기 경험’에 대한 이해와 성찰이 문학교육에 적극적으로 도입되어야 한다는 관점을 바탕으로 한다. 이를 위하여 우선 학습자의 소설 읽기 경험의 의미와 양상을 살펴보았다. 문학교육은 학습자가 교수·학습에 참여하는 경험 속에서 문학 텍스트 읽기를 경험한다는 점에서 학습자의 경험이 중층적 구조를 이루고 있는 현상이다. 여기서 중핵적 위상을 갖는 학습자의 문학 텍스트 읽기 경험은 문학교육의 성과가 일상 생활로 전이될 수 있는 통로라는 점에서 특히 그 중요성이 크다. 따라서 학습자가 텍스트와 소통함으로써 구성한 의미를 자신의 삶으로 맥락화하도록 할 필요가 있다. 소설 수용 경험에 관한 고등학생 학습자들의 인터뷰 결과, 소설 읽기 경험에 의미를 부여하고 성찰할 수 있는 교수·학습 과정이 체계적으로 설계되어야 한다는 시사점을 얻었다. 소설 읽기 경험을 의미화하는 방법으로 ‘읽기 경험의 서사화’를 제안하였다. ‘서사화’는 경험을 의미화하고 조직하는 데 유용한 전략이며 이를 소설 읽기 경험에 적용한 ‘읽기 경험의 서사화’는 ‘문학 교수·학습 상황에서 학습자가 자신의 소설 읽기 경험을 서사적으로 나타내는 활동’이라 정의할 수 있다. 다양한 서사들이 교섭하는 소설 교육에서, 학습자들이 서사들간의 만남을 성찰하게 함으로써 소설에 대한 수용이 성찰적이고 심층적으로 이루어질 수 있을 것이다. ‘읽기 경험의 서사화’를 구체화하기 위하여, 읽는 상황·소설 내부의 요소들·독자의 반응을 하나의 축으로, 읽기 전·읽는 중·읽은 후라는 시간적 흐름을 또 하나의 축으로 하여 내용 요소들을 제시하였다. ‘읽기 경험의 서사화’의 과정은 읽기 경험 선정하기·구성하기·표현하기로 이루어지며, 각 단계들은 구체적 하위 단계들을 통해 실현된다. ‘읽기 경험의 서사화’의 유형은 학습자의 소설 읽기 경험을 고려하여 소설 외적 경험의 서사화와 소설 내적 경험의 서사화로 나누었다. 이러한 활동을 통하여, 소설에 대한 능동적 반응, 소설 읽기 경험에 대한 성찰과 메타적 인식, 소설 읽기 경험과 삶의 맥락간의 상호작용이 이루어질 수 있을 것이다. ‘읽기 경험의 서사화’를 교수·학습에 적용하기 위한 통찰점을 얻기 위하여, 학습자의 ‘읽기 경험의 서사화’ 텍스트를 수집하여 분석하였다. 그 결과, 교수·학습에 ‘읽기 경험의 서사화’를 적용하기 위해서는 텍스트에 대한 반응 및 반응에 대한 표현의 질을 높여야 한다는 점을 발견하였다. 또한 교수·학습 과정에서 교사 및 동료 학습자와의 상호작용이 활발히 이루어져야 하며 학습자의 반응 자체를 서사화의 축으로 삼을 수 있다는 시사점도 얻었다. ‘읽기 경험의 서사화’를 교수·학습에 활용하기 위하여 ‘읽기 경험의 서사화’를 구체적 교수·학습 활동으로 변환하였다. ‘소설 외적 경험의 서사화’를 통한 교수·학습의 제재로 고등학교『문학』교과서의「서울, 1964년 겨울」을 활용하였으며 학습자의 일상 경험과 연관지어 감상을 내면화하는 데 초점을 두고 소설 읽기 경험을 서사화하도록 설계하였다. ‘소설 내적 경험의 서사화’를 통한 교수·학습의 제재로는 고등학교『문학』교과서의「동백꽃」을 활용하였으며, 시점과 화자에 대한 이해를 바탕으로 상상력을 발휘하여 감상한 과정을 중심으로 소설 내적 경험을 서사화하도록 설계하였다. 교수·학습의 절차는 ‘읽기 경험 선정하기→구성하기→표현하기’로 이루어지며, 여기에 발표와 평가가 이어진다. 소설 읽기 경험을 서사화함으로써 학습자들은 자신의 소설 읽기 경험이 의미 있는 것임을 인식하게 될 것이며, 이는 교수·학습 상황 속에서 소설의 수용을 심화함은 물론, 더 나아가 문학교육의 효과를 학습자의 삶 전반으로 전이시키는 효과가 있을 것으로 예상된다.;The purpose of this study is to suggest a proper method of novel education by narrativization of learners' reading experience. This method is based on the idea that not only the understanding of the novel's text, but also the understanding and reflection of learners' reading experience, should be introduced into literary education. In order to build its foundations, the study investigated the significance and the aspect of learners' experience of reading novels. In literary education, learners' experience has a multi-layered structure in that learners usually experience reading literary texts by going through the process of participating in the teaching-learning process. Learners' experience of reading literary texts which is the core of literary education, has great significance because it can mediate between the result of literary education and learners' life. Therefore, there should be a way to incorporate the meaning which is constructed by communicating with the text into the learners' life. To inquire into learners' experience of the reception of novels, an interview with high school students was conducted. The results of the interview suggest that a learning-teaching method which is focused on learners' reading experience should be systematically designed. This study suggests 'narrativization of reading experience' as a way of bringing learners' reading experience into focus. 'Narrativization' is a useful strategy for organizing experience, and 'narrativization of reading experience', which is a way to apply 'narrativization' to the experience of reading novels, can be defined as an activity which is executed in order to express learners' experience of reading novels narratively. In novel education, various layers of narratives are connected to each other. Accordingly, if learners are guided to reflect on the connections between the layers of narratives, their ability to receive novels can be substantial. For the purpose of concretizing 'narrativization of reading experience', proper elements are suggested. These elements are framed from factors such as the situation, the parts of the novel, readers' response, and pre-reading, while-reading, and post-reading steps. The process of 'narrativization of reading experience' includes (1) selecting out the reading experience (2) constructing the reading experience and (3) expressing the reading experience, and each steps can be actualized by subordinate steps. 'Narrativization of reading experience' can be divided into two types such as 'narrativization of reading experience focused on the outside of the novel' and 'narrativization of reading experience focused on the inside of the novel'. Through these activities, learners can make their response active and reflect their own reading experience by using metacognition. In addition, these activities will revitalize the interactions between learners' reading experience and their life. To shape 'narrativization of reading experience' into a teaching-learning method, 'narrativization of reading experience' done by high school students was analyzed. The results of the analysis are as follows. First, response to the text and the quality of the expression should be improved. In addition, learners' interactions with their teacher and with other students should be strengthened, and learners' response itself can be used as the frame of narrativization. As an example of using 'narrativization of reading experience focused on the outside of the novel' in novel education, this study suggests a lesson which uses「The Winter of Seoul in 1964」as its text. This lesson focuses on the narrativization of reading experience by correlating learners' life experiences with appreciation of the novel. As an example of using 'narrativization of reading experience focused on the inside of the novel' in novel education, a lesson which uses「Dongbaekggot」as its text is suggested. This lesson focuses on the narrativization of reading experience by appreciation of the novel which is based on an understanding of the novel's point of view and narrator. By 'narrativization of reading experience', learners will recognize that their own experience of reading novels should be regarded as a significant achievement. Accordingly, it will promote the reception of novels and be an efficient method of the transition from the result of literary education to learners' life.
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