View : 12 Download: 0

신문기자들의 뉴미디어 수용태도에 관한 연구

Title
신문기자들의 뉴미디어 수용태도에 관한 연구
Other Titles
(The) Journalist's Attitude toward New Media
Authors
김경희
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
신문기자들뉴미디어New Media
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
요즘 우리나라의 미디어 환경은 그 어느 때보다 빠르게 변하고 있다. CATV·전자미디어 등이 자리잡기 시작했고 멀지않아 우리나라 자체 위성을 통한 직접위성 방송도 등장하게 될 것이다. 이렇게 뉴미디어가 보편화되는 정보 사회에서 가장 큰 변화를 겪게 되는 것은 다름 아닌 신문·방송 등 기존의 미디어들이다. 현재 이들 기존 미디어들은 뉴미디어의 강력한 도전을 받는 동시에, 뉴미디어를 활용하여 새롭게 변신할 가능성을 갖고 있다고 할 수 있다. 신문제작의 전과정을 컴퓨터화한 CTS제작방식을 도입하고 있는 신문사들의 최근의 움직임은 이러한 미디어 환경의 변화에 대응하기 위한 것으로 볼 수 있다. 이러한 신문사들의 시도가 성공하느냐의 여부는 각 신문사들의 체계적이고 장기적인 정책 이행과 함께 신문 미디어에 종사하고 있는 신문기자들이 어떻게 새로운 환경에 적응하느냐에 달려 있다고 본다. 이러한 인식에서 본 연구는 신문기자들의 뉴미디어 수용 태도와 그 원인 및 영향을 밝혀보고자 고안되었다. 본 연구의 이론적 구조는 다음과 같다. 먼저 뉴미디어 수용태도를 뉴미디어에 대한 인지적 신뢰성·정서적 호의성·행위적 적극성의 세가지 차원으로 개념화하고, 인지적 신뢰성·정서적 호의성·행위적 적극성이 높을수록 뉴미디어 수용태도가 능동적이라고 보았다. 이러한 뉴미디어 수용태도가 신문기자들에 따라 다르게 나타나는 원인을 신문 기자들 개개인의 개혁성·정보욕구라는 개인적 속성과 신문기자들이 인지하고 있는 소속 신문사의 특성-조직의 개혁성과 조직의 강제-에 있다고 보았다. 또 신문기자들의 뉴미디어 수용태도는 그들의 신문의 미래에 대한 인지와 저널리스트로서의 역할 인식, 조직의 개혁에 관여하는 정도에 영향을 미칠 것으로 보았다. 이러한 이론적 관계를 검증하기 위하여 신문사들 중 조직의 특성상 차이가 가장 두드러진다고 판단되는 동아일보와 중앙일보를 선정하여 두 신문사의 편집국 기자들을 비교 연구하는 설문조사가 설계되었다. 본 연구의 조사 결과는 다음과 같다. 1. 신문기자들의 개혁성과 정보욕구는 뉴미디어 수용태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 신문기자들의 개혁성이 높을수록, 그리고 정보욕구가 높을수록 뉴미디어 수용태도는 능동적인 것으로 나타났다. 또 신문기자들이 인지하고 있는 소속 조직의 개혁성과 조직의 강제도 뉴미디어 수용태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 신문기자들이 소속 조직의 개혁성을 높게 인지할수록, 또 조직의 강제를 강하게 인지할수록 뉴미디어 수용태도는 능동적인 것으로 나타났다. 2. 신문기자들의 뉴미디어 수용태도는 그들의 신문의 미래에 대한 인지와 개혁 관여도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 뉴미디어 수용태도가 능동적인 신문기자들이 수동적인 기자들보다 신문의 미래에 대해 관심을 갖고 있으며 신문의 미래를 낙관적으로 보았고, 신문의 변신 필요성을 인지하는 정도가 높았다. 또 신문기자들의 뉴미디어 수용태도가 능동적일수록 개혁관여도가 높았다. 그러나 신문기자들의 뉴미디어 수용태도와 그들의 저널리스트로서의 역할인식과의 관계는 밝혀내지 못했다.;Nowadays the surroundings of mass media in Korea is changing swiftly than ever. CATV and videotex have already taken root in our society. Furthermore, the deluxe and exclusive satellite broadcasting through Korean made satellite will be coming up in the very near future. Conventional media such as newspaper, broadcasting will experience tremendous reshaping process because of these new types of media. Namely, established media will be challenged by these new and powerful form of transmitting method. Concurrently, it'll have a chance to reborn by accepting these new technologies. The introduction of computerized typesetting system which actually controlled every step of the publishing process by several newspaper publishing company is one of the answer to the circumstantial change of media. The success of this kind of endeavor depends on the well planned long term strategy of company and the journalist's willingness of adatation for new environment. This thesis explored the attitude of journalist for upcoming challenge of new media. First of all, we generalized the attitude of journalist toward new media into three components; recognizing faith, emotional favor, behavioral positiveness. We regard a journalist who takes these three components seriously as an active newspaperman. The individual characteristics of each journalist and the attribution of organization which they perceived conclude the journalist's attitude toward new media. These attitudes of journalists affect recognition of newspaper's future and journalist's role. Moreover, these attitudes of journalists also affect the intensity of involvement in the reform of organization. In order to verify the logical relation we surveyed the journalists of the Dong-A Ilbo and the Joong-ang Daily News which represented each extreme organizational characteristic. The result of this research is as follows. 1. The innovativeness and informational needs affected the journalist's attitude toward new media: the person who scored higher on these two variables accepted new media more positively. Moreover, the degree of innovativeness of organization which they perceived also stimulated the journalists's positive attitude toward new media. And enforcement of organization affected the journalist's attitude toward new media. 2. The journalist's attitude toward new media affected the recognition of newspaper's future and the intensity of involvement in the reform of organization: the group who showed positive attitude toward new media was more interested in the future of newspaper. This group also predicted the bright future of newspaper. They recognized that newspaper should transform in order to meet the need of tomorrow. The level of involvement in the organization's innovation program was also very high in this particular group. Unfortunately, the journalist's attitude toward new media and the recognition of journalist's role was not revealed in this thesis.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE