View : 502 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李仁姬-
dc.creator李仁姬-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:04Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000025093-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199293-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000025093-
dc.description.abstract舞臺衣裳은 劇의 性格과 雰圈氣 뿐 아니라 人物에 관한 情報를 提供하는 要素로서, 相互關係나 心理的인 狀況까지도 表現한다. 本 論文은 人物의 性格表現을 浮却시킨 舞臺衣裳 硏究로서, 프랑스 古典主義의 代表作家연 몰리에르의 「따르뛰프」의 舞臺衣裳 構咸을 試圖한 것이다. 硏究 方法은 理論的 背景으로 舞臺의 構成要素를 考察해 보고, 作家와 作品分析, 他 디자이너의 「따르뛰프」舞臺衣裳을 比較」 檢討하였다. 作品 製作에 있어서는 9點의 일러스트레이션을 통해 人物의 性格을 張調한 舞臺衣裳 디자인을 提示하였는데. 우리나라의 舞臺條件과 豫算, 體型 等을 勘案하여 衣裳의 과도한 裝飾과 볼륨을 排除하였다. 入物別 衣裳表現에 使用된 線과 色彩는 다음과 같다. · 뻬르넬르 夫人 斜線, 회색 · 오르공 : 非對稱線, 자주색 · 엘미르 : 완만한 曲線, 보라색 · 다미스 ; 뾰족한 線, 코발트, 초록색 · 마리안느 : 작은 曲線, 핑크색 · 발레르 : 짧은 直線, 코발트색 · 끌레 앙뜨 : 水平線, 옅은 갈색 · 따르뛰프 : 曲線, 검정색, 붉은색 · 도린느 : 짧은 水平線, 올리브그린, 베이지색 이와 같은 線과 색채는 男子의 경우는 上衣(justaucorps), 女子의 경우는 드레스의 칼라, 소매, 스커트 等에 應用되었다. 以上의 硏究를 통해 作品의 時代性을 喪失함이 없이 歷史劇에서의 效果的인 舞臺衣裳을 提示하고자 했으며, 더 나아가 관객들에게 극과 人物에 對한 理解와 視覺的인 즐거움을 提供함으로써 古典劇公演에 다소나마 도움이 되고자 한다.;As an element of furnishing informations not only on the personage but on the character of the drama and its atmosphere the stage costume expresses the mutual relation of characters and a mental situation. This thesis, study of the stage costume to emphasize on the characterization, is to try to make a stage costume for Tartuffe of Molie`re who were representative writer on the french classicism. The method of study is to examine the structural elements of stage as a theoretical study, to analyze the writer and work, and to compare with the stage costume for Tartuffe of the other designers. In this work, I presented a design of the stage costume emphasized on the character through the nine illustrations, and eliminated the excessive ornaments and the volume of costume in consideration of the stage condition and the budget of our country. The lines and colors used for the expression of each character's costume are as follow; Madame pernelle : oblique line, grey Orgon : asymmetric line, purple Elmir : gentle curve, violet Damis : sharp line, cobalt blue & green Mariane : small curve, pink Vale`re : short straight line, cobalt blue Cle´ante : horizontal line, light brown Tartuffe : curve, black & red Dorine : short horizontal line, olive green & beige The above-mentioned lines and colors are applied to the jacket (Justaucorps) in male case and to the collar, sleeves, and skirt in female case. And the above study is to present the effective stage costume with a sense of times in the historical play, and moreover to be helpful to the performance of a classical drame in offering a understanding of the drame and its character, and the visual pleasure to the audience.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅶ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 範圍 및 方法 = 2 Ⅱ. 舞臺의 構咸要素 = 3 A. 舞臺衣裳의 役割과 諸 要素 = 3 B. 舞臺 裝置 = 9 C. 舞臺照明 = 10 Ⅲ. 作家와 作品 分析 = 13 A. 몰리에르의 生涯와 作品世界 = 13 B. 作品의 時代狀況과 演劇史的 位置 = 14 C. 作品의 構成 및 登場入物 分析 = 16 Ⅳ. 「따르뛰프」의 舞臺衣裳 比較 = 23 A. 떼아뜨르 데 까르띠에 디브리 (1979年) = 23 B. 꼬메디 프랑셰즈 (1962年) = 31 Ⅴ. 作品解說 = 41 A. 루이 14世 時代의 服飾 (1643-1715) = 41 B. 人物의 線과 色彩 = 44 C. 人物別 舞臺衣裳 디자인 = 45 Ⅵ. 結論 = 67 參考文獻 = 69 ABSTRACT = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2232528 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject몰리에르-
dc.subject따르뛰프-
dc.subject무대의상-
dc.title몰리에르作 「따르뛰프: 僞善者」의 舞臺衣裳 作品硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page73 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 장식미술학과-
dc.date.awarded1985. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE