View : 665 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이승신-
dc.creator이승신-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:04Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000026724-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199289-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026724-
dc.description.abstractThis study was carried out to investigate the effects of the self-disclosure training as one type of group counseling on the degree of self-disclosure and the change of self-concept in the female undergraduate students. The hypotheses pursued in this study are as follows. First, the self-disclosure training will promote to a significant degree of self-disclosure, as compared with that of the discussion group or of the control group. Second, the self-disclosure training will change self-concept to a more positive direction, as compared with that of the discussion group or of the control group. ALL subjects were 30 female undergraduate students. They were put to test of the pre-experimental treatment of the JSDQ (Jourard Self-Disclosure Questionnair) and of their present status of self-concept. In order to equalize the degree of the pretraining self-disclosure, subjects were assigned to each of the self-disclosure training group, the discussion group and the control group, based on their pre-JSDq score. The subjects of the self-disclosure training group participated in the training program, which was led by a researcher for eight 60-minute sessions during the four-week period. The pro-gram was newly made by the researcher, based on the Sin's & Byeon's self-disclosure program(1980) and the Kim's self-disclosure program(1983). The subjects of the discussion group discussed topics which would not involve their self-concepts. They also participated in eight sessions of discussion during the same period. The control group did not receive any treat ment during the period. After the treatment, all subjects were tested on JSDQ and the self-concept scale again. The pre and post-test scores of JSDQ and the self-concept scale were analysed statiscally [Roger E. Kirk(1968), SPF_(pㆍq) design, pp. 248-283.]. The results of this study are as follows. First, after the training, the self-discolsure training group indicated a significant degree of increase in self-disclosure, as compared with that of the discussion group or of the control group. Second, after the training, the self-disclosure training group changed to a positive direction in their self-concept significantly, as compared with that of the discussion group or of the control group. It was revealed that the self-disclosure training as one type of the group counseling was really effective in increasing the degree of self-disclosure and changed self-concept to the more positive direction.;본 연구의 목적은 여자대학생에게 실시한 자기표출훈련이 자기표출 정도와 자아개념에 미치는 효과를 밝히고자 하는 것이다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째 , 자기표출훈련을 하고나서 자기표출훈련 집단은 토의집단이나 통제집단에 비해 자기표출정도가 의미있게 증가할 것이다. 둘째, 자기표출훈련을 하고나서 자기표출훈련집단은 토의집단이나 통제집단에 비해 자아개념이 의미있게 보다 긍정적인 방향으로 변화할 것이다. 피험자는 모두 여자대학생 3 0명으로 모든 피험자의 실험 처치 전 자기표출정도와 자아개념정도를 측정하기 위하여 실험처치전에 자기표출검사와 자아개념검사를 실시하였다. 실험처치전에 실시한 자기표출 검사에서 얻은 점수를 기초로 하여 30명의 피험자들을 자기표출훈련집단, 토의집단, 통제집단에 동질적으로 각각 10명씩 배정하였다. 자기표출훈련집단의 피험자들은 신완수와 변창진(1980)의 자기표출훈련 프로그램과 김영복(1983)의 자기표출훈련 프로그램을 토대로 본 연구자가 만든 자기표출훈련 프로그램(부록1 참조)에 따라 1명의 훈련지도자와 함께 매회 60분씩 주2회 4주동안 모두 8회에 걸쳐 자기표출훈련을 하였다. 토의집단의 피험자들은 자기자신의 문제와 관련되지 않은 주제에 대하여 1명의 지도자와 함께 매회 60분씩 주2회 4주동안 모두 8회에 걸쳐 토의 하였다. 통제 집단은 같은 기간동안 아무런 처치도 주지 않았다. 각 집단의 실험 처치후 자기표출정도와 자아개념정도를 측정하기 위하여 모든 피험자들에게 실험처치후에 자기표출검사와 자아개념검사를 다시 실시하였다. 실험처치 전에 실시한 자기표출검사와 자아개념검사에서 얻은 점수와 실험처치 후에 실시한 자기표출검사와 자아개념검사에서 얻은 점수를 집단별로 변량분석 하였다. [ Roger, E. Kirk(1968), SPFp.q design, pp.248-283 ]. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1 .자기표출훈련을 하고나서 자기표출훈련집단은 토의집단이나 통제집단에 비해 자기표출정도가 의미있게 증가하였다. 2 .자기표출훈련을 하고나서 자기표출훈련집단은 토의집단이나 통제집단에 비해 자아개념이 의미있게 보다 긍정적인 방향으로 변화하였다. 따라서 자기표출훈련은 자기표출정도를 증가시키고, 자아개념을 보다 긍정적인 방향으로 변화시키는데 효과적이었음이 입증되었다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 자기표출의 의미 = 3 B. 자기표출훈련 프로그램 = 5 C. 자기표출과 자아개념과의 관계 = 8 D. 자기표출과 집단치료·집단상담 = 10 Ⅲ. 연구방법 = 12 A. 실험대상 및 실험실시기간 = 12 B. 실험절차 = 12 C. 자기표출훈련의 효과를 측정하기 위한 도구 = 14 D. 실험설계 = 17 E. 자료처리 = 17 Ⅳ. 결과 = 18 A. 자기표출훈련이 자기표출정도에 미치는 효과 = 18 B. 자기표출훈련이 자아개념에 미치는 효과 = 22 Ⅴ. 결론 및 논의 = 26 참고문헌 = 32 부록 = 39 ABSTRACT = 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2017318 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject자기표출훈련-
dc.subject자기표출-
dc.subject자아개념-
dc.subject통제집단-
dc.title자기표출훈련이 자기표출과 자아개념에 미치는 효과에 관한 일 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY OF THE EFFECTS OF THE SELF-DISCLOSURE TRAINING ON SELF-DISCLOSURE AND SELF-CONCEPT-
dc.format.page71 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육심리분야-
dc.date.awarded1986. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE