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교통안전교육 전,후의 지식, 태도 및 실천에 관한 비교 연구

Title
교통안전교육 전,후의 지식, 태도 및 실천에 관한 비교 연구
Other Titles
(A) Comparative Study of Knowledge Attitude and Practice by Before-After traffic safety education : focusing on the 4th grade student in elementary school
Authors
임승지
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 보건교육학과
Keywords
교통안전교육지식태도초등학교
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
자동차의 증가로 인해 어린이의 놀이공간이 줄어들고 생활도로인 이면도로에까지 자동차가 질주하고 있는 교통상황에서 어린이 자신이 교통사고의 위험을 이해하고 이것에 대처할 수 있는 행동을 습득케 하는 체계적이고 지속적인 교통안전교육이 보건 교육 측면에서 매우 중요하다. 따라서 본 연구에서는 서울 대치동에 위치한 D초등학교 4학년 학생을 대상으로 1997년 9월 4일부터 1997년 9월 30일까지 총 6회의 교통안전교육을 실시하여 실시군 3개 학급과 대조군 3개 학급의 지식, 태도, 실천도를 비교 분석하고 교육 전·후의 효과를 비교하며 교통안전지식, 태도, 실천에 영향을 미치는 요인을 규명하기 위해 1997년 9월 2일∼3일에 사전설문조사를, 1997년 10월 1일∼2일에 사후설문조사를 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 1. 교통안전교육 실시전, 교통안전지식, 태도, 실천에 영향을 미치는 일반적 특성을 파악하기 위해 분석한 결과, 남자가 여자보다, 어머니 교육수준이 높을수록, 아버지 교육수준이 높을수록, 자가용이 있는 아동일수록 교통안전지식 점수(p〈0.05)는 다소 높았으며 태도나 실천점수에는 차이가 없었다. 2. 교통안전교육 실시전·후의 지식점수를 비교해 보면, 실시군과 대조군의 교육전 지식점수는 각각 8.36점, 8.86점이었으나 교육후 지식점수는 각각 10.36점, 8.52점으로 실시군의 점수가 통계학적으로 유의하게 높아졌다(p〈0.001). 3. 교통안전교육 실시전·후의 태도점수를 비교해 보면, 실시군과 대조군의 교육전 태도점수는 각각 48.23점, 49.87점이었는데 교육후 지식점수는 51.05점, 48.45점으로 실시군의 점수가 통계학적으로 유의하게 높아졌다(p<0.001). 4. 교통안전교육 실시전·후의 실천점수를 비교해 보면, 실시군과 대조군의 교육전 실천점수는 각각 27.42점, 28.08점이었는데 교육후 지식점수는 30.49점, 28.25점으로 실시군이 통계학적으로 유의하게 높아졌다(p<0.001). 5. 교통안전교육을 통한 영역별 지식, 태도, 실천의 변화를 비교하여 보면, '교통안전 표지' 영역에서 지식점수가 가장 높아졌고(p<0.001), 태도점수는 '안전한 보행' 영역에서(p<0.001), 실천점수는 '자동차와 어린이' 영역에서 가장 높아졌다(p<0.001). 6. 교통안전교육 프로그램에서 가장 기억에 남는 수업은 1위 '상황에 따른 판단(슬라이드 수업)', 2위 '안전한 보행(분단토의)', 3위 '교통안전표지'순이었으며 가장 도움이 된 수업은 1위 '상황에 따른 판단(슬라이드 수업)', 2위 '교통안전표지', 3위 '안전한 보행(분단토의)'의 순이 었다. 7. 교통안전교육이 교통안전지식, 태도, 실천간의 관계에 어떤 영향을 주는지 상관 관계를 분석한 결과 교육전에는 태도와 실천의 관계만이 통계학적으로 유의하였으나(p〈0.05) 교육후에는 지식과 태도, 태도와 실천, 지식과 실천의 관계가 모두 통계학적으로 유의하였다(p<0.001).;Increase of automobiles become today's environmental problem decreasing space for our children's playground. The traffic situation around us shows automobiles over filled the public roads and started to intrude even on to the side walks. Children's traffic safety education for the awareness of the danger from traffic mishaps, and for the behavior to cope with preventives measure by continual learning programs in systematized method is very important need in current health education. For this research, the subject was represented by 243 students from 4th grade in D Elementary School located at Daechi-dong, Seoul. During total of 5 weeks (September 4, 1997 to September 30, 1997), lessons were taught to the subject. Lessons consist of traffic safety education and customized education program that were designed and developed specifically for the subject level. In this research, case group of 3 classes and control group of 3 classes were predetermined before subject's degree of knowledge, attitude, and practice was analyzed. The difference before and after the training of this education was observed to verify the effectively and to find the influential factors of this education program. On September 2-3, survey study was performed before the training. On October 1-2, another survey study was performed after the training. The results of this study were as follows: 1. The influential factors analysis in traffic safety knowledge, attitude, and practice before training shows that the higher education level of the parents and the higher chance of family owning the automobile leads to the higher score on traffic safety knowledge of male students verses female students (p<0.05). The scores in attitude and practice section was not statistically significant. 2. The knowledge analysis from the comparison between before and after of the training shows case group and control group scored (8.36, 8.86) before the training, but scored (10.36, 8.52) after the training. The difference from the result of the case group is statistically significant (p<0.001). 3. The attitude analysis from the comparison between before and after of the training shows case group and control group scored (48.23, 49.87) before the training, but scored (51.05, 48.45) after the training. The difference from the result of the case group is statistically significant (p<0.001) 4. The practice analysis from the comparison between before and after of the training shows case group and control group scored (27.42, 28.08) before the training, but scored (30.49, 28.25) after the training. The difference from the result of the case group is statistically significant (p<0.001) 5. The domain analysis of traffic safety education's effectiveness shows statistically significant score in the case of knowledge, 'traffic safety sign' domain (p<0.001), in the case of attitude, 'safe walking' domain (p<0.001), and in the case of practice, 'automobile and child' domain (p<0.001). 6. Most lasting session among the traffic safety education problem was the first 'Situational judgment (Slide Presentation Training)', the second 'Safe walking (Buzz Session)', and the third 'Traffic safety sign'. For the most practical session was the first ' situational judgment (Slide Presentation Training)', the second 'Traffic safety sign', and the third "Safe walking (Buzz Session)". 7. The correlation analysis of traffic safety education's influence on traffic safety knowledge, attitude, and practice before training shows the relationship between attitude and practice was statistically significant (p<0.05). The result after the training shows the relationship between knowledge and attitude, attitude and practice, and knowledge and practice was all statistically significant (p<0.001).
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