View : 88 Download: 0

고등학교 보건교육 교육과정 선정을 위한 조사 연구

Title
고등학교 보건교육 교육과정 선정을 위한 조사 연구
Other Titles
(A) study for the health education curriculum selection in high school
Authors
이보은
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 보건교육학과
Keywords
고등학교보건교육교육과정선정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근 학생들의 흡연, 음주, 성, 자살, 학교폭력 문제 등이 사회적으로 큰 문제가 되고 있다. 이러한 문제들은 무엇보다 학교에서의 보건교육을 통해 예방될 수 있다. 바람직한 생활습관과 건강관리능력을 형성하기 위해서 성장기에 있는 청소년들에게 반드시 보건교육이 실시되어야 한다. 학교의 정규교육과정에서 보건교육을 가르치려고 할 때 가장 필요한 것이 보건교육 교육과정일 것이다. 보건교육 교육과정은 학생들의 요구와 현재 대두되고 있는 건강개념, 사회적인 문제에 기초를 두고 구성되어야 한다. 이에 본 연구에서는 고등학교 학생들의 건강실태와 보건교육에 대한 인식과 경험을 조사하고, 보건교육 내용에 대한 요구도를 파악하여, 보건교육 교육과정에 대한 학습영역과 학습내용을 선정하고자 하였다. 조사대상은 서울시내 일부 고등학교에 재학중인 학생 728명을 대상으로 1997년 9월 11일부터 9월 26일 사이에 본 조사를 실시한 결과는 다음과 같다. 1. 자신의 건강상태를 건강한 편으로 인식하고 있는 남학생은 65.5%, 여학생은 59.8%였다. 지난 1년간 질병 경험한 남학생은 18.8%, 여학생은 22.8%였다. 2. 보건교육의 필요성에 대해서는 남학생의 67.3%, 여학생의 71.6%가 필요성을 인식하고 있는 것으로 나타났다. 3. 보건교육을 받아본 경험은 여학생(82.7%)이 남학생(51.3%)에 비해 많았다(p〈.001). 보건교육을 받은 시기는 남학생은 중학교(84.0%), 여학생은 고등학교(77.2%)가 가장 많았고, 남녀모두 양호교사로부터 교육을 받은 경우(남:80.0%, 여73.3%)가 가장 많았다. 교육받은 보건교육내용에 대한 만족도는 낮았다(남 21.4%, 여 31.7%). 4. 고등학교 학생들이 가장 원하는 보건교육 영역은 1순위 성교육, 2순위 정신건강, 3순위 일상생활습관, 4순위 질병예방과 관리 영역 순이었다. 5. 보건교육내용에 대한 요구도를 보면, 남학생의 경우 성교육, 일상생활습관, 정신건강 영역순으로 높은 요구도를 보였다. 6. 보건교육내용에 대한 요구도를 보면, 여학생의 경우 성교육, 영양, 정신건강 영역순으로 높은 요구도를 보였다. 7. 보건교육 교육과정의 영역은 「영양」, 「발육발달」, 「일상생활습관」, 「질병 예방과 관리」, 「정신건강」, 「약물예방」, 「안전교육」, 「성교육」, 「가족생활과 건강」, 「환경보건」, 「소비자보건」의 11개의 영역으로 선정하였다.;The purpose of this study was to identify the health status, perception and experience for health education, needs for health education contents in high school students and to select areas and contens of health education curriculum. This study was surveyed 728 adolescents in high school from Sep. 11 1997 till Sep. 26 1997. The results were as follows. 1. For the perceived health status, 65.5% of the boys and 59.8% of the girls answered they were healthy. 18.8% of the boys and 59.8% of the girls experienced disease during the last year. 2. 67.3% of the boys and 71.6% of the girls acknowledge the necessity of health education. 3. For the experience of health education, girls(82.7%) were reported high experience rates than the boys(51.3%). To the question of the instruction period, boys answered as middle school(84.0%) and girls as high school(77.2%). To the instruction teacher, many of respondents answered the school nurse(boys 80.0%, girls 73.3%). The satisfaction for contents they were taught were low(boys 21.4%, girls 31.7%). 4. The most desired areas of health education were Sex Education and Mental Health. The following were Health-Habit ,and Prevention of Disease in a sequent order. 5. The boys showed a high acknowledgement on Sex education, Health-Habit and Mental Health. 6. The girls showed a high acknowledgement on Sex education, nutrition and Mental Health. 7. The areas of health education curriculum were selected as follws: Nutrition, Growth and Development, Health-Habits, Prevention of Disease, Mental Health, Tabacco, Alcohol and other Drugs, Safety Education, Sex Education, Family Life and Health. Enviromental Health. Consumer Health.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE