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패류의 형태를 응용한 도자 표현 연구

Title
패류의 형태를 응용한 도자 표현 연구
Other Titles
(A) Study of the Shell Form as an Expression in Clay
Authors
조혜영
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 도예과
Keywords
패류 형태도자 표현Shell FormClay
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리 주위의 다양한 소재들은 예술가의 창조적 능력에 따라 여러 가지 형태로 표현될 수 있다. 예술가의 경험에 따라서 소재를 바라보는 시각과 그것을 창조적으로 형성화하는 방법은 각기 다르다. 많은 소재들 중에서 자연물이 특히 흥미롭고 신비스러운 대상으로 느껴지는 이유는 인간은 자연으로부터 태어났기 때문이다. 즉 자연은 우리의 근원으로써 우리에게 지속적으로 영향을 끼친다. 본 연구에서는 어린 시절에 패류의 형태로부터 받았던 감흥을 표현하고자 여러 자연물 중 패류를 소재로 하였다. 문헌에 기록된 자연물과 조형을 연구 하였고 패류의 생물학적 이론을 참고로 하여 패류의 형태와 나선을 관찰하였다. 패류를 소재로 한 기존 예술 작품들을 참고로 하였고 패류의 형태와 나선을 응용하여 그 조형적 구성과 질서를 점토로 표현하였다. 본 연구에서는 패류중 복족강에 속하는 탑고둥 형태의 긴실꾸리고둥(Wentletrap)과 언챙이고둥(Thatcheria)을 중심으로 형태, 구조, 나선, 등을 관찰하고 단순, 강조, 변형 방법으로 작품을 제작하였다. 이 연구의 목적은 두 패류의 면과 선이 지니고 있는 질서를 응용하여 연구자의 독창적인 시각과 내면적 감성을 점토로 표현하는 데 두었다. 작품제작 방법으로는 코일링(coiling), 물레성형, 판성형, 압축성형, 핀칭(pinching) 기법을 사용하였다. 점토는 조합토, 백토, 청토, 또는 백토와 조합토를 1:1로 혼합하여 사용하였다. 표면은 건성(Dry Organic Textured)유약와 결이 있는 백색(Textured Cream White)유를 배합하여 처리 하였다. 그리고 색처리는 산화 철, 산화 동 그리고 산화 코발트를 유약에 혼합하여 시유하였다. 초벌 후에 사용할 수 있는 화장토를 유약과 섞어 표면처리를 하였다. <작품 1, 2, 7> 은 표면을 금속산화물질로 장식한 다음 야적소성을 하였다. 다른 작품들은 소성을 1.5㎥ 가스가마에서 900℃ 마침 온도로 1차 소성한 후 2차 소성은 1250℃를 마침 온도로 9시간 환원소성하였다. 본 연구의 소재에 대한 자료는 문헌을 통하여 수집하였고 실제로 수집한 패류을 관찰하여 얻은 미적 감흥을 바탕으로 하였다. 패류의 두 형태만으로도 무궁무진한 현태들이 표현 가능하며 이 연구를 바탕으로 하여 앞으로의 작품 제작과 패류 형태의 연구에 도움이 되리라고 생각한다.;Many artists have used nature as their source of inspiration because it provides them with infinite possibilities and ideas. Nature's influence on us is profound for we are part of nature and it is where we originate from. Nature, in itself, has a pure and an honest beauty and therefore it explains the reason why nature has such a strong influence on art. The image that each artist finds and interprets from nature is diverse and different. Everyone has their own aesthetics and only when this has been incorporated with a particular individual's perception of nature, can they make an interesting form. For this study, I have examined nature's influence on the human creativity and the evolution of our consciousness. I believe that it is important to understand the development of our level of creativity today in order to express our inner emotions through art. For my clay work I have chosen to study the shell form and its spirals. I have concentrated in using the round surface formation of the wentletrap and the angular surfaces of the thatcheria mirabilis shell. The reason for choosing these two shapes is because of their similarities and differences. They both have a spiral resembling a staircase yet the two spirals are very different. Also the wentletrap has a rib-like formation around it shell. I have incorporated this into my work. I have used the coiling, throwing, pinching and the slab-building methods to make my work. The work has been fired to a temperature of 1250℃ in a reduction firing. Also in order to experiment with pit-firing, I have fired several of my works in an oil barrel. Before Placing the work in the oil barrel, the surfaces were first decorated with iron oxide and cobalt oxide. The barrel was first filled with sawdust and twigs. Then the work was placed on top and more sawdust, twigs, newspaper and straw were added. The firing went on for about 4 hours. For the clay body, I have used the mixed body, white body and the celadon clay. In order to work with the mixed body clay surfaces, a dry glaze was used. And for the white body a textured cream white glaze was applied. This study has enabled me to examine nature in more detail and by doing this I have discovered that it is important to understand a form fully before translating it into any material. It is important to research and acquire a factual knowledge about a particular form before incorporating the structure with our individual perceptions. Clay is a versatile material and I found that this material is very apt for making natural organic forms.
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