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직관의 표상으로서 오브제 연구

Title
직관의 표상으로서 오브제 연구
Other Titles
(A) study on object as the representation of intuition
Authors
박지은
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
직관표상오브제
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
다원주의라 명명되는 현대 미술의 장점은, 모든 내용과 표현에 있어서 개방적인 입장을 취하고 있다는 것이다. 따라서 그 다양함으로 인해 무한한 자유를 미술가에게 준다. 그러한 사실은 역으로 현대 미술가가 따라야할 분명한 행로 혹은 일반적으로 인정된 기준이 없다는 사실을 반증하고 있다. 이러한 자유와 혼돈이 공존하는 상황 속에서 작가는 현실적이든 형이상학적인 문제든 간에 개인적인 시각을 정립하고 그것을 형상화시키는 것에 주력해야 한다. 현대 미술이 이전에는 순수성이라는 절대 가치를 설정하고 이를 향한 끊임없는 실험을 지속해왔던 것에 반하여, 이제는 개인적인 내용을 포함한 다원적인 양상을 수용하고, 작품을 이야기를 서술할 수 있는 공간으로 이해하게 된 것이다. 본인에게 있어서 작품은 자기의식의 기호이다. 직관을 통해 주관적으로 이해된 세계를 구상적인 형태의 오브제나 문자를 통해 드러낸다. 인간의 의식 속에 내장되어있는 사고는 본래 순수한 것이지만 그것을 의미화 하거나 시각화하여 서술하고자 할 때 한번 걸러지는 속성을 가지고 있다. 따라서 필연적으로 시각화의 과정을 거치는 작품은 간접화된 상징체 이다. 본인의 경우 오브제를 통해 의식의 상징화가 이루어진다. 이 때 오브제는 형식이자 동시에 내용을 담고 있으며, 주관의 내부에 작용한 것으로 그 자체의 의미 이외에 본인의 사고를 표상 하는 기호로서 드러난다. 본 논문은 제작 논문으로서 내용적 측면과 방법적 측면으로 구성된다. 내용적 연구에는 본인이 직관적으로 파악하고 있는 내용과 그것에 대한 상징으로 오브제의 의미에 대해 살펴보며, 방법적 연구에서는 문자 표현의 방법으로 쓰여지는 실크스크린에 대한 효과와, 오브제와 문자의 제시 방식인 나열과 반복의 의미에 대해 살펴보겠다. 끝으로 본인의 작품을 제시, 분석함으로써 작품에 대한 반성과 함께 앞으로의 작업 방향을 모색해 보고자 한다.;The advantage of modern art, named pluralism, is that it has an open attitude toward every content and expression. Accordingly, its diversity gives artist infinite freedom. However, it is also a counter evidence that there is no clear way for modern artist to follow. Because freedom and chaos coexist In this situation that, an artist concentrates on the establishment of individual vision and its modeling whether the matter is realistic or metaphysical. This is closely related to accepting pluralistic modes including personal contents and understanding work as space describing a narrative, against the modern art's which mainly focuses on the absolute value called purity. For me, a work is the symbol of self-consciousness. The world understood subjectively through intuition is revealed through the figurative from object, or letters. Thoughts included in human consciousness are originally pure, but they become somewhat mediated when described by visualizing or meaning-making. Accordingly, work in the process of visualization essentially becomes a indirect symbol. As far as I'm concerned, symbolizing indirect consciousness becomes more real through object. Object here contains both form and contents, and it revealed as its meaning itself and the symbol of my thoughts. This thesis is for production, composed of content and working method aspects. In the study of content, I tried to examine the contents grasped by my intuition, and the meaning of object as symbol. In method study, I examined the effect of Silksceen used as a way of letter expression, and the arrangement and repetition of object and letter in my art work. Finally, I'd like to grope for the future work and its direction by analyzing my work.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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