View : 22 Download: 0

유아의 기질 및 어머니의 인성특성과 자녀의 또래관계에 대한 어머니의 개입행동이 유아의 사회적 능력에 미치는 영향

Title
유아의 기질 및 어머니의 인성특성과 자녀의 또래관계에 대한 어머니의 개입행동이 유아의 사회적 능력에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Preschooler's Temperament, Mother's Personality and Maternal Involvement Behaviors on Preschoolers' Social Competence
Authors
이혜진
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 아동학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
도현심
Abstract
본 연구의 목적은 유아의 기질 및 어머니의 인성특성과 어머니의 자녀의 또래관계에 대한 개입행동이 유아의 사회적 능력과 어떠한 관계가 있는지를 비롯하여, 유아의 기질 및 어머니의 인성특성과 유아의 사회적 능력 간의 관계에서 자녀의 또래관계에 대한 어머니의 개입행동이 매개적 역할을 하는 지를 살펴보는 것이다. 본 연구의 대상은 서울시와 경기도 소재 6곳의 유치원과 10곳의 어린이집에 재원중인 301명의 만 4-5세 유아들로서, 그들의 어머니들이 질문지에 응답하였다. 유아의 기질은 활동 수준, 수줍음, 지각 민감성 등 세 가지 하위 요인으로 구성된 Rothbart(1993)의 유아기질 척도(Child Behavior Questionnaire, CBQ)를 사용하여 측정하였다. 어머니의 인성특성은 소언주(2001)의 척도를 사용하여 측정하였다. 이 척도는 Eysenck와 Eysenck(1975)가 제작한 Eysenck Personality Questionnaire(EPQ)를 이현수(1985)가 한국인에 맞게 표준화한 척도를 수정한 소언주(2001)를 근거로 하였으며, 외향성과 신경증성의 두 가지 하위요인으로 구성된다. 자녀의 또래관계에 대한 어머니의 개입행동은 Cohen(1990)이 제작한 부모의 개입 행동 질문지(Parental Involvement Checklist, PIC)를 우리나라 실정에 맞게 수정한 송정(1999)의 척도를 사용하여 측정하였으며 하위요인은 조정 및 중재, 조언 및 지지, 감독 세 가지 하위요인으로 구성된다. 그리고 유아의 사회적 능력을 측정하기 위하여 Doh와 Falbo(1994)가 개발한 ‘사회적 능력 척도: 유치원용(Social Competence Questionnaire for Kindergarteners)’를 번안한 서유진(2005)의 척도를 사용하였다. 이 척도는 대인적응성, 인기도/지도력, 사회적 참여의 세 가지 하위요인으로 구성된다. 연구문제의 분석을 위해 변인들 간의 상관계수를 산출하였으며, 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 활동 수준과 어머니의 신경증성이 높을수록 유아의 대인적응성이 낮게 나타났고, 유아의 수줍음이 높고 지각 민감성이 낮을수록 유아의 인기도/지도력이 낮았다. 또한 유아의 활동수준과 지각 민감성이 낮고 수줍음이 높을수록 유아는 사회적 참여를 덜 하였다. 둘째, 어머니의 조언 및 지지가 많을수록 유아는 대인적응성이 높고, 어머니의 조언 및 지지가 많고 감독이 적을수록 유아의 인기도/지도력이 높았다. 또한 어머니의 조언 및 지지가 많을수록 유아는 사회적 참여를 많이 하였다. 셋째, 어머니의 외향성이 높을수록 어머니는 조정 및 중재를 많이 하였으며, 유아의 활동수준과 수줍음이 낮고 지각민감성이 높을수록 어머니는 조언 및 지지를 많이 하였다. 또한 유아의 지각민감성이 높고 어머니의 신경증성이 높을수록 어머니는 감독을 많이 하였다. 마지막으로, 유아의 기질 및 어머니의 인성특성과 유아의 사회적 능력 간의 관계와 관련하여 어머니의 조언 및 지지는 어머니의 신경증성과 유아의 대인적응성 간의 관계, 지각 민감성과 인기도/지도력 간의 관계, 그리고 유아의 지각민감성과 사회적 참여 간의 관계에서 부분 매개 역할을 하였다. 또한 어머니의 감독은 유아의 지각 민감성과 사회적 참여 간의 관계에서 부분 매개 역할을 하였다. 본 연구는 유아의 사회적 능력에 대한 유아의 기질 및 어머니의 인성특성과 사회적 능력 간의 관계를 확인하였다는 점에서 학문적 의의가 있다. 또한 어머니의 또래관계 개입행동의 매개적 역할을 발견함으로써, 유아의 사회적 능력 발달에 어머니의 또래관계 개입행동이 중요한 요인임을 확인하였다. 이를 통해 유아의 사회적 능력 향상을 돕는 부모교육의 기초자료로 활용될 수 있다는 점에서 학문적, 실용적 의의가 있다.;The main purpose of this study was to examine the relationships among mother's personality, preschooler's temperament, maternal involvement behavior, and preschoolers social competence as well as maternal involvement behavior as a mediator in the relation of preschoolers' temperament and mother's personality to preschoolers' social competence. The subjects of this study were a total of 301 preschoolers(157 boys and 144 girls) and their mothers living in Seoul and Gyeonggi-do. Data were collected by using four kinds of questionnaires regarding temperament, personality, involvement behavior, and social competence. All of the questionnaires were rated by the preschoolers' mothers. Data were analyzed by t-test, Pearson's correlation coefficients, and multiple regressions. The major results of this study were summarized as follows: First, the lower preschoolers' activity level and maternal neuroticism were, the higher the preschoolers' interpersonal adjustment was. And the lower the preschoolers' shyness and perceptual sensitivity were, the higher the preschoolers' popularity/leadership was. Also the higher the preschoolers' activity level and perceptual sensitivity were, and the lower the preschoolers' shyness was, preschoolers showed more social participation. Second, maternal advice & support was positively related to preschoolers' interpersonal adjustment. And as the maternal advice & support was higher and monitoring was lower, the level of preschoolers' popularity/leadership was higher. Also as the level of maternal advice & support was higher, the level of preschoolers' social participation was higher. Third, maternal extroversion was positively related to mother's orchestration. Also as the level of activity level was lower and preschoolers' perceptual sensitivity was higher, mothers showed more advice & support. And as the level of perceptual sensitivity was higher and maternal neuroticism was higher, mothers showed more monitoring. Lastly, maternal advice & support was a partial mediator between maternal neuroticism and preschoolers' interpersonal adjustment. The maternal advice & support functioned as a partial mediator between preschoolers' perceptual sensitivity and popularity/leadership. Also the maternal advice & support functioned as a partial mediator between preschoolers' perceptual sensitivity and social participation. And maternal monitoring was a partial mediator between preschoolers' perceptual sensitivity and social participation. This study showed the influences of preschoolers' temperament, maternal personality, and involvement behavior regulation on social competences. In addition, maternal involvement behavior was found to function as a mediator between preschoolers' temperament, maternal personality, and preschoolers' social competence. Therefore maternal involvement behavior is identified as one of the integral factors to predict preschoolers' social competence.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 아동학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE