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自然을 통한 心象表現

Title
自然을 통한 心象表現
Other Titles
IMAGE EXPRESSSION THROUGH NATURE
Authors
김이경
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
자연심상표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Since nature is the ground of human life, art activity and human aesthetic consciousness are naturally affected by natural environments. Nature includes not only visilde phenomena, but also others we can feel with our mind, so we can be offered opportunites to provide our lives anew power through natural vitality. Therefore, human beings are creating new beauty through natural beauty. The interpretation of an object in expressing nature can differ. Especially, in Oriental art, they tried to find inner things by expressing subjective and intuitive world reflecting oneself to nature rather than restructuring the real aspects of nature. I recognized nature as the expression of inner image according to thoriental view of nature, not presenting a specific image as it looks, and suggested a new image composition by subjectively translating the image of nature. I had and attempt to deliver the image of hope, growth, and expansion to my work so that we can overcome conflicts or feeling of loss in reality through nature. That is, the image of nature with symbols and metaphorical expressions which represent one's own state of mind and conceptual thoughts are featured in various views. In other words, I tried to pursue new modeling characters by connecting impression acquired through the experience of nature and subjective feelings with further emotion, and find possibilities through liberal expression ways. In this thesis, point of view toward nature presented in Oriental paintings through natural expression were examined, and the inner expression of transforming an object in symbolic expression and the symbolic meaning inner expression and lines have are explained. Also, a traditional material in oriental painting, an ink stick, was examined with its symbolic expressions and the modeling function of its line. I tried to present beauty of a blank of oriental paper. The above mentioned were studied with my own produced work, and it was an opportunity to face my work squarely, As a result, 1 hope to give some hope to establish pictorial views toward subjective creation activity and base future production.;자연은 인간의 삶의 터전이기에 인간의 미의식내지, 예술 활동은 이 주어진 자연의 환경 속에서 그 영향을 받지 않을 수 없다. 자연은 인간이 눈으로 볼 수 있는 가시적 현상뿐 아니라 마음으로 느낄 수 있는 현상을 포함하므로 자연의 생명감을 통하여 자신의 삶에 새로운 힘을 공급할 수 있는 기회를 제공받게된다. 그리하여 인간은 자연의 미를 통하여 새로운 미를 창조해가고 있다. 자연을 표현하는데 있어서 대상을 바라보는 해석은 누구나 다를 수 있다. 그러나 동양의 사상에서 자연과 인간이 동등한 역량으로 조화를 이루며 이러한 통일을 삶과 예술의 이상으로 삼고 있다. 이렇게 자연에 근원하고 자연에 부합하면서 자연을 초월하고 있다. 따라서 동양의 예술관은 자연의 사실적 면을 재현하기보다는 자연속에 자신을 투영시킨 주관적이며 직관적 정신세계로 표현하여 사물의 外形을 꿰뚫어 그 내적인 것을 찾으려고 하였다. 본인은 우리 주변에서 볼 수 있는 자연의 모습에서 구체적 형상을 그대로 나타내려는 것이 아니라 동양의 자연관에 따라 자연과의 동화로서 내면적 심상의 표현으로 자연을 의식하였으며 주관적으로 자연의 형상을 해석하여 새로운 화면구성을 제시하였다. 본인은 자연이라는 감각대상을 통하여 생기는 미묘한 감성, 말로 표현할 수 없는 감정의 뉘앙스를 물질에 반영하여 감성적 인간으로서 행할 수 있는 사유의 방식으로 표현하여 자아표출의 공간이 되고자하였다. 즉 자연과의 만남과 그 체험을 통하여 받아들여진 감동과 주관적 인상을 좀더 심화된 내적 감정과 교합하여 새로운 조형성을 추구하고, 자유로운 표현방법을 통해 가능성을 찾아보고자 하였다. 본고에서는 회화에서의 자연표현을 동양회화에 나타난 자연관을 통해 알아보고, 자연의 상징적 표현에 있어 대상의 변형을 통한 내적 표현과 선이 갖는 상징적 의미를 설명하였다. 자연의 표현기법에 있어 동양화의 전통재료인 먹이 지니는 상징적 표현과 선의 조형적 기능을 고찰해 보았다. 그리고 한지의 특성을 통해 나타나는 여백이 지니고 있는 미의식을 나타내려고 하였다. 이를 본인이 제작한 작품을 중심으로 살펴보았고 작품을 직시하는 기회를 가졌다. 결과적으로 주관적 창작행위에 대한 회화적 가치관을 설정, 재정립하고 앞으로의 작업방향에 대한 檢證을 도모하고자한다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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