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유치원 행정의 의사결정 과정에서 교사참여에 관한 연구

Title
유치원 행정의 의사결정 과정에서 교사참여에 관한 연구
Other Titles
(A) study on teachers' participation in the design making procedure of kindergarten administration
Authors
김정순
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
유치원유치원 행정의사결정교사참여
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
의사결정은 중요한 행정의 과정이다. 의사결정이란 의사가 결정되고 집행되는 전 과정을 가리킨다. 유치원 행정에서의 의사결정은 원장의 책임이며 기능에 속하는 것이지만, 의사결정의 질이 곧 조직 활동의 질을 좌우하게 되므로 최선의 의사가 결정된다는 것은 행정과정에서 매우 중요한 일이다. 따라서 본 연구에서는 효율적이고 민주적인 유치원 행정을 지향하면서 유치원 행정 의사결정 상황에서 교사의 참여정도, 참여시 정보제공 정도에 대한 실태를 파악하고 참여후의 만족에 대해 조사·분석하여 효율적인 유치원 행정의 의사결정에 기여할 수 있는 기초 자료를 제공 하는데 연구의 목적을 둔다. 문헌연구 결과 행정영역의 분류에 있어서 여러 학자의 형태가 있었으나 본 연구에서는 김종철의 학교영역 가운데 내용별 영역을 통하여 교육내용을 학습지도로, 학생인사를 어린이 생활지도로 시설관리는 교구·자료관리로 하고 홍보와 연구영역을 제외한 6개영역 즉 학습지도, 생활지도, 인사, 교구 및 자료관리, 재정 및 사무관리로 한정 하였다. 설문지는 연구자가 직접 배부 회수 하였으며, 자료의 처리는 행정의 6개영역별로 교사의 응답수와 백분율을 산출하고 그 정도를 비교·분석하였다. 조사결과 다음과 같다. 1) 참여도 면에서 교사는 학습지도와 생활지도 영역에서 매우 높은 반응을 보였으나 재정과 인사에서는 참여도가 낮았다. 2) 의사결정에 필요한 정보제공은 생활지도, 학습지도, 사무관리의 순으로 교사가 정보를 제공받고 있으나 재정, 인사에서는 매우 낮은 정보밖에 제공받지 못했다. 3) 의사결정 참여후의 만족도는 생활지도와 학습지도 영역에서는 비교적 높은 반응을 보였으나 사무관리, 교구, 자료관리, 재정, 인사영역에서는 만족도가 낮았다. 위의 분석결과를 종합해 볼 때 의사결정이 교사의 참여, 정보제공, 참여후의 만족에 있어서 학습지도와 생활지도를 제외한 행정영역에 있어서는 낮은 참여와 낮은 정보제공 및 낮은 만족도를 나타냄을 알 수 있었다. 특히 재정과 인사에서 낮은 반응을 보인 것은 개방적이고 상호 신뢰하는 가운데 민주적 절차를 밟는 교육행정이 우리 현실에서 미흡함을 보여주고 있다고 본다. 따라서 바람직한 의사결정 참여를 위해서는 개방적이고 합리적인 교육행정이 이루어져 교사들의 무관심의 영역이 축소되고 유치원 행정에 관심을 가질 수 있는 효율적인 유치원 행정이 이루어져야 한다.;Decision making may be seen to be the core of an organization, a process of administration. And it also refers to the whole process that decision is made and carried out. The decision making in kindergarten administration is the responsibility and function wholly reverted to that best decision-making has to be assured since the quality of organization activity depends largely on the quality of decision-making. Thus, in this study, oriented toward effective and democratic kindergarten administration, the degree of participation by teachers in the surroundings of administrative decision making, the actual condition of the degree of being supplied with information after participation were observed and analyzed to provide some basic materials to contribute to the effective decision making procedure of kindergarten administration. The classification of the fields of administration of this study through literary researches followed the fields by contentions among the fields of school administration done by Chong-Chul Kim among the various noticeable forms by many scholars ; that is, education content was regarded as learning directions, student affairs as child living direction, and facility management as the management of teaching instruments and materials. And, the fields of publication and study were excepted. So, the fields were limited to six species : learning directions, living directions, student affairs, the management of teaching instruments and materials, and the management of finance and business. For the questionnaire, it was divided into two kinds, one for the principal and the other for the teachers, and directly distributed and recollected by the person in study. The materials were classified by six spheres, and, a frequency and percentage analyzing procedure was used for comparing the differences in the opinions of respective principals and teachers. Followings are the results of observation : 1) In the aspect of participation, teachers showed higher degrees in the spheres of learning and living directions, but lower degrees in those of finance and personal affairs. 2) As for the informations necessary to decision making, teachers are receiving informations in the orders of learning directions, living directions and business management, but very scarce informations in the field of affairs. 3) The satisfactional degrees after participating in the process of decision making appeared relatively higher, in the spheres excepting learning and living directions. When synthesizing the above results, it could be seen that, in teachers' participating in the process of any principal's decision making, in their receiving required informations, and in their satisfactions after participation, there are low degree of participation, informational supply and satisfaction in the domains of administration excepting learning and living directions. Especially the point that finance and personal affairs show low response is considered as showing the fact that our realities lack in the mode of educational administration by which democratic procedure is trodden based on open and mutually-trusting atmosphere. Therefore, it may be concluded that, for desirable participational procedure in decision-making, open and rational education administration must be realized so that effective kindergarten administration is achieved by reducing the range of the teacher's indifference and facilitating their positive interests on kindergarten administration.
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