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웹기반과 강의식 교통안전교육의 효과 비교

Title
웹기반과 강의식 교통안전교육의 효과 비교
Other Titles
The Comparative Study on the Effects of Traffic Safety Education between Web-based Instruction and Lecture : focused on the elementary school students
Authors
정지윤
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 보건교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 서울시 일부 초등학교 3학년을 대상으로 연구 대상자들의 교통사고 예방을 위한 단기교육내용을 구성하고 초등학교 교통안전교육에 웹기반 교육방법과 강의식 교육방법을 적용한 후 그 효과를 비교함으로써 향후 교통안전교육의 교수매체를 효과적으로 활용하기 위한 기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구의 대상은 서울시내 일개구 소재 2개 초등학교에 재학 중인 초등학교 3학년 383명으로, 2007년 4월 27일부터 2007년 5월 31일까지 이루어졌다. 이 기간 동안 연구대상자 중 실험군 191명에게 40분씩 총 3회에 걸쳐 3주 동안 웹기반 교통안전교육 프로그램을 적용하였고, 대조군 192명에게는 40분씩 총 3회에 걸쳐 3주 동안 강의식 교통안전교육 프로그램을 적용하였으며, 교육 전·후에 걸쳐 두 차례의 설문조사를 실시한 결과 다음과 같았다. 1. 일반적 특성은 실험군과 대조군이 동질한 집단으로 나타났으며, 교통안전교육 경험은 실험군과 대조군 모두 80% 이상을 차지했고, 교통안전교육 경험이 있는 학생들의 경우 실험군과 대조군 모두 유치원에서, 그리고 선생님으로부터 가장 많이 받았다고 응답하였다. 한편 교통사고 경험은 실험군 11.9%, 대조군 13.0%로 조사되었으며, 교통사고 경험이 있는 학생들 중 실험군과 대조군 모두 팔과 다리를 가장 많이 다쳤다고 응답하였다. 2. 웹기반과 강의식 교통안전교육 실시 전, 교통안전지식과 태도에 공통적으로 영향을 미치는 일반적 특성은 ‘성별’이었고, ‘여자’의 지식 및 태도점수가 통계학적으로 유의하게 높았다(지식, p<0.01; 태도, p<0.05). 한편, 교통안전지식에 영향을 미치는 일반적 특성으로 ‘교통사고경험 유무’가 있었고, ‘기존 교통사고경험 없음’의 교통안전 지식점수가 통계학적으로 유의하게 높았다(p<0.05). 이외에도 교통안전태도에 영향을 미치는 일반적 특성으로 ‘등하교 방법’ 및 ‘등하교 시간’이 있었으며, ‘걸어서 등하교’(p<0.05) 및 ‘등하교시 10∼20분 소요’(p<0.01)의 교통안전 태도점수가 통계학적으로 유의하게 높았다. 3. 웹기반과 강의식 교통안전교육 실시 전·후의 지식점수를 비교해 보면, 실험군과 대조군의 교육 전 지식점수의 평균은 각각 8.49점, 8.80점이었으나 교육 후에는 각각 11.48점, 11.35점으로 실험군과 대조군 모두의 교육 후의 지식점수가 통계학적으로 유의하게 높았다(p<0.001). 실험군의 경우, 교육 전·후 지식점수의 상승폭이 대조군보다 컸다(p<0.01). 4. 웹기반과 강의식 교통안전교육 실시 전·후의 태도점수를 비교해 보면, 실험군과 대조군의 교육 전 태도점수는 각각 10.11점, 10.18이었으나 교육 후에는 11.57점, 11.47점으로 실험군과 대조군 모두의 점수가 통계학적으로 유의하게 높았다(p<0.001). 단, 실험군의 교육 실시 전·후의 태도점수 차이가 대조군보다 컸지만 통계학적으로 유의하지 않았다. 5. 웹기반과 강의식 교통안전교육의 내용 영역별 지식 점수는 교육 후 모든 영역별로 실험군이 대조군보다 통계학적으로 유의하게 높았고(p<0.001), 특히 ‘횡단안전’ 영역에서 교육 후 실험군의 지식점수가 대조군에 비해 유의하게 높았다(p<0.05). 한편, 태도 점수는 ‘보행안전’ 및 ‘자전거안전’ 영역에서 실험군이 대조군보다 통계학적으로 유의하게 높았으며(p<0.001), ‘보행안전’ 영역에서는 교육 후 실험군의 태도점수가 대조군에 비해 유의하게 높았다(p<0.001).;This study provides the basic data to effectively use the instructional media for future traffic safety education, by setting up and applying the short-term traffic safety education for the third-grade elementary school students in Seoul, then by comparing the effects between web-based instruction and lecture. Study design was Compromise Experimental Group Pre-Post Design. Three hundred and eighty three students in the 2 elementary schools were nonrandomly assigned to the study group(n=191) or the control group(n=192). To compare the effects of traffic safety education between web-based instruction and lecture, both case and control group students finished self-administerd questionnaire about knowledge and attitude of traffic safety before and after safety education intervention for three weeks, and a forty minutes every week. The collected data were analyzed by using the SPSS 12.0 version after coding in the spreadsheet. The results of this study were as follows: 1. Demographic characteristics, the experience about traffic safety education, and the experience of traffic accident were not significantly different between case and control group except 'the existence of car in home'. 2. The common influential factors in traffic safety knowledge were 'the sex(knowledge, p<0.01; attitude, p<0.05)' and 'the experience of traffic accident(p<0.05)'. In case of attitude, there were 'the way to come and go to school(p<0.05)' and 'time to go to and from school(p<0.01). 3. The knowledge analysis from comparing between before and after the educational intervention showed the significant differences. Before the intervention, the case and control group scored average at 8.49 and 8.80 points, however, after the intervention, the case group scored 11.48 points and control group scored 11.35 points. Before and after intervention, the difference between case and control group was statistically significant(p<0.001). Especially, the knowledge score of case group increased more than one of the control group. 4. The attitude analysis from comparison between before and after of each educational intervention showed case group and control group scored average at 10.11 points and 10.18 points before the education intervention. However, after the intervention, case group scored 11.57 points and control group scored 11.47 points. Before and after intervention, the difference between case and control group was statistically significant(p<0.001). 5. The domain analysis of traffic safety education's effectiveness between web-based instruction and lecture showed statistically significant scores in case of knowledge, 'safe crossing in the road' domain(p<0.05)'. In case of attitude, experimental group statistically showed more significant than control group in the 'safe walking', 'safe crossing' and 'bicycle safety' domain.
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