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水墨을 통한 現代的 表現技法 硏究

Title
水墨을 통한 現代的 表現技法 硏究
Authors
林衍希
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
수묵현대적 표현기법동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The major characteristics of modern fine arts can be defined that there are no prevailing modes in fine arts and that many genres had been created, integrated and corrupted, due to the many movements and campaigns of vanguardism in fine arts. These features result from the fact that many painters had seriously sought for the nature of the paintings. And, it had created new genre out of existent one, and resulted in the seek for formality as colors, sense of brushes that only paintings can show. At last, the era of Abstract paintings have come. Meanwhile, many chinese-ink painters had traditionally tried to show their ideas and concepts in their paintings. There also had been a belief that the complete understanding of the nature can transcend the simple reproduction of form. So, we can deduce that the world of chinese-ink paintings originally had a dense of Abstraction. The modern arts require creative activities of the contemporary painters including all the western and oriental arts, and these processes represents the growths of the modern arts. Above all, I deduced the traditions of Abstraction from the traditional chinese-ink paintings by researching backgrounds and representing forms. And, I also intended to research the traditions of chinese-ink paintings and newly introduced methods to the chinese-ink paintings in chapter Ⅱ. The chapter Ⅲ, "expression of inner consciousness by Abstraction" shows the expression of inner inevitability by showing the world of unconsciousness, which is a main motive of my works. And, I will explain colors, forms, materials, and the procedure of expression, which are media for expression of my ideas in perfect freedom. I have painted with a motive of the image of inner idea extracted from the world of latent unconsciousness. And I wanted to search for the beauty of architecture which only paintings can contain with a media of color of chinese-ink and textural sense of the brush. I want to locate the characteristic beauty of chinese-ink paintings in the world of Abstraction. In my works, I intended to maximize the feature of Abstraction that chinese-ink contains, and express the inner emotions by the effect of emphasis and spreading by using mixed material.;현대 미술은, 시대를 지배하는 대표적 양식이 보이지 않는다는 것과, 다양한 前衛的 운동의 전개와 실험으로 인해 새로운 장르가 많아지고 기존의 장르가 혼합되거나 붕괴되고 있다는 것으로 특징 지워질 수 있다. 현대 미술의 이와 같은 특징은, 종래의 양식으로는 표현될 수 없을 만큼, 화가들의 예술에 대한 관념과 회화의 본질에 대한 고민이 풍부했었고, 날로 확산되어 가고 있다는 점을 의미한다. 이러한 고민은 화가들로 하여금 色彩의 아름다움, 붓의 質感의 아름다움 등에서 오는 회화만이 보유한 形式美를 추구하게끔 하였고, 이에 따라 抽象 회화가 등장하게 되었다. 한편, 전통적인 동양의 水墨 표현 세계에서는, 계별 사실에 내면의 사상을 표현하려는 시도가 많이 나타났고, 사물의 본질을 터득하면 사물의 형상을 단순히 재현하는 것을 초월하게 된다는 믿음을 가지고 있었다는 측면에서, 抽象性의 문제에서 자체적으로 그 역사를 만들어 왔다고 볼 수 있다. 또한, 현대 회화에서는, 동서양의 전통적 미술관과 여러 사조를 넘나드는 다양한 창작활동이 요구되고 있으며, 이는 현대 미술 발전의 한 과정이라고 할 수 있다. 본 논문의 Ⅱ장에서는, 水墨에 나타난 抽象性을 탐구한다는 것을 근본취지로 하여, 水墨의 정신적인 배경과 표현 양식들을 고찰함으로써 水墨의 정신이 전통적으로 내재하고 있는 抽象性을 도출하고, 水墨의 전통적인 표현 양식과 현대적으로 도입된 기법들을 다양한 측면에서 고찰함으로써, 본인의 작품과 비교,연구해보려고 하였다. Ⅲ장의 抽象을 통한 內面意識의 表現에서는, 無意識 세계의 표현에 의한 內的인 必然性의 발현을 작품 창작의 주요 모티브로 하여, 자유로운 心象 표현을 위한 매개물로서의 色彩, 形態, 質料 및 표현 과정에 대해 서술하려고 한다. 본인은, 잠재된 無意識의 세계로부터 추출된 내면적 心象을 주요 모티브로 하여 水墨의 표현 수단인 먹의 色彩 및 붓의 質感을 기본 媒材로 하여, 회화 자체만이 가질 수 있는 고유한 造形美를 탐구하고, 水墨 고유의 敍情的인 아름다움을 抽象 세계에서 발견하고자 하였다. 이러한 창작 과정에서, 墨이 보유한 抽象的 특질을 극대화하고 아울러 혼합 재료를 이용한 강조나 퍼뜨림 등의 효과를 통해 다양한 내면 감정을 효과적으로 나타내고자 했다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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