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사회복지조직의 유효성에 관한 연구

Title
사회복지조직의 유효성에 관한 연구
Other Titles
Study on the effectiveness of social welfare organization : centering around the satisfaction of organization communication
Authors
조규영
Issue Date
2002
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Keywords
사회복지조직유효성조직커뮤니케이션
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
최근 사회복지조직은 경쟁력에 대한 요구를 받고 있으며, 이에 따라 효율성 높은 서비스 전달체계 구축, 서비스의 확대·유지에 필요한 자원의 확보, 조직 구성원의 만족도 증대 및 클라이언트의 변화나 만족도 증대, 서비스 질 향상 등 조직의 성과를 극대화하기 위해 다양한 노력을 기울이고 있다. 한편 최근 조직목표수립 및 달성에 필요한 정보를 수집하고 결정된 조직의 목표나 운영방침을 조직구성원에게 원활히 전달하여 집행의 합리화와 최적화를 가능하게 하고, 조직의 좋은 분위기를 조성하고 구성원간의 협조와 협동이 잘 이루어지도록 하기 위해 조직커뮤니케이션을 주제로 한 연구들이 관심을 끌고 있다. 본 연구는 사회복지조직 유효성을 예측할 수 있는 조직-직무몰입의 선행요인은 무엇이며 특히 사회복지조직에 있어서 조직커뮤니케이션 만족이 구성원 조직-직무몰입의 선행요인이 될 수 있는지를 파악해보고자 하였다. 이를 위해 기존 연구에서 조직·직무몰입에 영향력이 있음이 보고된 직무관련변수, 조직관리관련변수, 인구통계변수를 커뮤니케이션 만족변수와 함께 독립변수로 두고 조직·직무몰입을 종속변수로 하는 연구 모형을 설정하였다. 연구를 위하여 서울시 사회복지관 종사원 211명을 조사대상으로 하였으며 연구 가설과 결과는 다음과 같다. <가설 Ⅰ> 사회복지관 조식구성원의 인구통계적 특성(연령, 근속연수)은 조직유효성과 통계적으로 유의한 관계를 가질 것이다. <가설 Ⅱ> 사회복지관 조직 구성원들의 조직관리관련변수(임금, 복지후생제도, 인사, 교육훈련)는 조직유효성과 통계적으로 유의한 관계를 가질 것이다. <가설 Ⅲ> 사회복지관 조직구성원의 직무관련변수 (과업다양성, 과업정체성, 과업자율성, 과업 중요성)는 조직유효성과 통계적으로 유의한 관계를 가질 것이다. <가설 Ⅳ> 사회복지관 조직구성원의 조직 커뮤니케이션 만족도는 조직유효성과 통계적으로 유의한 관계를 가질 것이다. 각 독립변수들이 종속변수에 미치는 순수한 영향력을 파악하기 위하여 모든 독립변수들을 포함하여 회귀분석을 실시하였으며 분석결과 조직몰입에는 커뮤니케이션 분위기, 상급자와의 커뮤니케이션, 교육, 최고경영층과의 관계 변수 순으로 영향력이 있음이 밝혀졌다. 또한 직무몰입에 영향을 미치는 변수로는 조직운영 전반에 정보, 상급자와의 커뮤니케이션, 동료간 커뮤니케이션, 과업다양성, 과업중요성, 과업정체성, 그리고 총 근속연수인 것으로 나타났다. 연구결과를 정리해보면 조직커뮤니케이션만족은 조직의 유효성 증대에 영향을 미치는 요인임이 실증적으로 입증되었다. 즉 조직커뮤니케이션을 활성화시켜 구성원의 커뮤니케이션 만족도가 증가하면 조직유효성이 증가된다는 사실을 확인해 주었다. 이러한 연구결과를 통하여 본 연구결과가 갖는 실천적 함의는 다음과 같다. 조직 커뮤니케이션은 조직 내 다른 변인들보다 비교적 통제·조작하기가 쉬우면서도 조직의 유효성에 강한 영향을 미치는 변수로 조직커뮤니케이션 만족을 높이는데 관심을 기울인다면 사회복지조직의 유효성을 높일 수 있는 효율적인 운영관리 수단이 될 것이다. 따라서 효과적인 조직관리를 위해서는 커뮤니케이션 만족을 높일 수 있는 제도 마련의 필요성과 하의상달형의 의사소통 필요성을 인식·수용하는 관리층의 혁신적인 자세, 수퍼비젼 체계의 확립, 커뮤니케이션 체계의 합리화 및 커뮤니케이션 기술의 개발·매체의 적절한 사용 필요성 등을 시사하고 있다. 사회복지조직에서 커뮤니케이션 만족의 개념에 대한 연구와 이를 성과와 연결시킨 연구는 미미하므로 1) 사례연구와 면접조사법 등 다양한 측정내용과 측정방법의 개발 2) 커뮤니케이션 만족이 개인의 태도(조직몰입, 직무몰입)를 떠나 조직의 객관적인 성과에 미치는 영향에 관한 연구 시행 3) 커뮤니케이션 만족의 선행변수와 매개변수로서의 동기여부, 리더쉽, 집단역학 등에 대한 연구를 제안해 본다.;Lately, a pressing demand for competitiveness has been made on social welfare organizations, As a result, diverse efforts towards the maximization of organizational performance have been made: e.g., to build an highly efficient service-delivery system, to secure resources necessary for the expansion and maintenance of service, to enhance organization member´s satisfaction degree, to promote a client´ change or satisfaction degree, and to improve service quality, and so on. On the other hand, recently, attention has been attracted to researches on the theme of organization communication so as to rationalize and optimize the execution of organization´s objectives or operational policy (through collecting information necessary for the establishment and achievement of the organization´s objectives, and communicating smoothly the objectives or the operational policy to members of an organization), create a good atmosphere of an organization, and induce cooperation and help among members of an organization. Hereupon, in this study, I took interest in factors that can raise the effectiveness of a social welfare organization, and intended to study their relationship with organizational communication satisfaction. This study has been carried out, with 211 employees serving at social welfare centers in Seoul as its object; it has organizational commitment and job commitment as its dependent variables so as to measure the organizational effectiveness; and it has, as its independent variables, the Job-related variable, the organizational management-related variable, and the demographic variable (that have been reported by the existing researches as having influence upon the organizational commitment and the job commitment), together with the communication satisfaction variable. Hypotheses and the results of the study are as follows: As for members of social welfare center organizations, their demographic features (age, number of years of continuous service) will have statistically significant relationship with organizational effectiveness. As for members of social welfare center organizations, their organization management-related variables (wage, welfare program system, personnel affairs, education & training) will have statistically significant relationship with organizational As for members of social welfare center organizations, their job-related variables (task diversity, task identity, task autonomy, task importance) will have statistically significant relationship with organizational effectiveness. As for members of social welfare center organizations, the degree of their organizational communication satisfaction will have statistically significant relationship with organizational effectiveness. As a result of the analysis, the variables proved to have more influence on the organizational commitment in the order of a communication atmosphere, communication with superiors, education, relationship with the management. In addition, it was revealed that variables affecting the job commitment are in the order of information management on the whole, communication with superiors, communication between fellow workers, task diversity, task importance, task identity, the total years of continuous service To put the results of the study together, it was proved that organizational effectiveness increases if the degree of members´ communication satisfaction increases through the activation of organization communication. Organization communication is a variable that can be relatively more easily controlled and operated than variables, but it has organizational effectiveness. Therefore, if attention is paid to satisfaction of organization communication, the organization communication will become a effective means of operation & management that can raise the effectiveness of a social welfare organization, The above results of the research on relationship between communication satisfaction and organization effectiveness in a social welfare organization suggest that the followings are needed for the effective management of an organization: administrators´ progressive attitude that recognizes and accepts the need for the preparation of system that can promote communication satisfaction and the need for communication that conveys the will of those who are governed to those who govern; the establishment of super-vision system; the rationalization of communication system; the development of communication techniques; and the proper use of media. and so on.
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